آنطور که مدیر پروژههای شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی به شهرآرا گفته است، سرمایهگذاری در این پروژه در قالب مدل EEPPS است و موافقتنامه میان شرکت چینی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت آستان قدس رضوی امضا شده است. بر اساس این نوع سرمایهگذاری، طرح، نقشه، اجرا و تضمین بابت دوره سخت بر عهده سرمایهگذار است. محمدرضا قهرمانی اضافه کرده است که ٨۵ درصد پول پروژه توسط فاینانس چینیها تأمین میشود و این فاینانس نیاز به گشایش السی در ایران دارد. با اینکه دولت قبول کرده است که ١۵ درصد از پول پروژه را از طریق صندوق توسعه ملی تأمین کند، همچنان نیاز است که بانک عامل مشخص و بعد از آن السی پروژه گشایش یابد، چون ایران درخواستکننده فاینانس است، باید ایران ابتدا مبلغ ١۵ درصد را پرداخت کند. او هم به سد تحریمها برای پرداخت فاینانس در این پروژه اشاره کرد و افزود: اکنون از سوی ایران مشکلی برای اجرای این پروژه دیده نمیشود اما به دلیل وجود تحریمها طرف چینی نمیخواهد فعالیتش را به صورت شفاف و روشن انجام دهد، بنابراین پروسه به کندی پیش میرود. به گفته قهرمانی پروژه قطار مشهد گرگان، ۵۵٠ کیلومتر طول دارد و مجموع هزینه اجرای این پروژه همراه با رفع معارض و تملک ١٠.٧ میلیارد یوآن چین محاسبه شده است.
با احتساب یوآنِ دولتی با نرخ ١٢٠٠ تومان، این پروژه به اعتباری بیش از ١٢هزار و ٨۴٠میلیارد تومان نیاز خواهد داشت. اتصال گرگان به مشهد از طریق راهآهن از سال ۸۴ مطرح شد و احمدینژاد، رئیس جمهور وقت، فروردین ۸۵ این پروژه را در فهرست مصوبات دولت خود قرار داد. اینبار هم ماجرای تکراری تصویب طرح بدون در نظر گرفتن اعتبار شکل گرفت و هنوز احداث این پروژه به عملیات اجرایی نرسیده است. خط آهن مذکور از شهرهایی مانند گرگان، شیروان، قوچان و مشهد میگذرد. پیشتر عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی از نبود اطمینان اجرای پروژه به صورت مشترک با آستان قدس گفته بود. او اظهار کرده بود که هنوز قرارداد این پروژه به صورت قطعی امضا نشده است. مقدمات کار انجام، طرح در شورای اقتصاد تصویب و شریک داخلی و چینی و همچنین بانک عامل انتخاب شده است اما تا وقتی که تأمین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمیکنیم، اما پیگیر هستیم. اگرچه اواخر آذرماه امسال، هیئت دولت با تأمین ١۵ درصد سهم کارفرمای پروژه از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرد، هنوز هیچکدام از دولتمردان حتی وزیر راه و شهرسازی کنونی درباره این پروژه اظهار نظر نکردهاند.