رشد صادرات صنایع غذایی پس از انقلاب


رشد صادرات صنایع غذایی پس از انقلاب

صنایع غذایی ایران با اتکا به خودکفایی که در سال های پس از پیروزی انقلاب در حوزه کشاورزی به دست آوردیم به جایگاه بالایی رسیده است تا جایی که صنایع غذایی سردمدار صادرات کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، صنعت غذا در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی، تنوع و کیفیت مطلوب کشاورزی دارای اهمیت و مزایای فراوانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است. صنایع مواد غذایی به‌تنهایی 16.8 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خودکرده‌است. صنعت غذا در کشور با کمترین هزینه نقش به سزایی در کارآفرینی و اشتغال دارد که تاثیر زیادی در ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی را شامل می شود.

طی بررسی های به عمل آمده حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را صنایع غذایی تشکیل داده اند از این رو صنایع غذایی می تواند میانبر اقتصاد کشور برای خروج از رکود اقتصادی باشد. در صنایع غذایی 50 درصد از شرکای تجاری در بازارهای عراق و 30 درصد در بازارهای افغانستان و در روسیه زیر 2 درصد از بازار صنایع غذایی در اختیار کشور ماست.

رشد صادرات صنایع غذایی پس از انقلاب

با توجه به مزیت های کشور در این بخش و برنامه ریزی هایی که برای توسعه آن صورت گرفته شاهدیم که صنایع قدرتمندی در حوزه صنایع غذایی در کشور شکل گرفته است تا جایی که برخی از این کارخانجات محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر می کنند.

عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت ایران در این باره به باشگاه خبرنگاران گفته است: «پس از انقلاب اسلامی بخش خصوصی ورود گسترده و خوبی در حوزه صنایع غذایی داشت و کارهای بزرگی در این بخش صورت گرفت تا حدی که باید گفت در بسیاری از مواقع وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان عقب مانده است. کارخانه‌های شیر قبل از انقلاب فقط چند کارخانه محدود بود که می توانستند شیر پاستوریزه در ابعاد کوچک تولید کنند اما پس از انقلاب اسلامی با رشد بیش از دو برابری جمعیت، فرهنگ مصرف و ذائقه مردم به تدریج تغییر کرد و مردم از مصرف لبنیات سنتی و نان سنتی به سمت مصرف لبنیات صنعتی و بهداشتی و نان های صنعتی پیش رفتند.»

رشد صادرات صنایع غذایی پس از انقلاب

«آرمان خالقی» اضافه کرده است: «در قبل از انقلاب، تولید پنیر میزان ناچیزی بود و عمده پنیر مصرفی از کشورهای خارجی وارد می شد اما پس از انقلاب اسلامی تأمین محصولات سالم غذایی با درنظر گرفتن استانداردهای جهانی در کشور بالا گرفت و اکنون شاهدیم که صنایع قدرتمندی در حوزه صنایع غذایی در کشور شکل گرفته است تا جایی که برخی از این کارخانجات محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر می کنند. به جرأت می توان گفت صنایعی همچون شیرینی و شکلات جزء بهترین صنایع غذایی کشور هستند و در حد کیفیت جهانی محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه می کنند.»

وی تصریح کرده است: «در تولید آبمیوه و کنستانتره پس از انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت های شگرفی بودیم و نه تنها تولید و مصرف این نوع محصولات در چهار دهه اخیر در کشور چندین برابر افزایش یافت بلکه توانستیم آبمیوه هایی با کیفیت ایرانی را به خارج از مرزهای ایران صادر کنیم.»

یادآور می شود: در حال حاضر بیش از 117 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می شود از این میزان 5/ 82 میلیون تن محصولات زراعی 5/ 20 میلیون تن محصولات باغی،7/ 13 میلیون تن محصولات دامی و یک میلیون تن محصولات شیلاتی است. مجموع ظرفیت های اسمی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره برداری رسیده اعم از آنکه مجوز بهره برداری آن توسط وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده باشد حدود 120 میلیون تن است.

تعداد شاغلان بخش صنعت در سال 1394 یک میلیون و 258 هزار و 414 نفر بوده و تعداد شاغلان صنایع مواد غذایی و آشامیدنی 216 هزار و 58 نفر و رتبه اول را در زمینه اشتغال به خود اختصاص داده است. عرضه سرانه سردخانه در کشورهای توسعه یافته برای هر نفر40 کیلوگرم در سال و کشورهای درحال توسعه 4 کیلوگرم برای هر نفر در سال، آمریکا 70 کیلوگرم برای هر نفر، آلمان53 کیلوگرم برای هر نفر، ژاپن42، فرانسه28 ، تونس25، عربستان18 است. مطابق آخرین بررسی های به عمل آمده سرانه آن برای ایران معادل 56 کیلوگرم در سال است.

ظرفیت سردخانه های بهره برداری شده برای نگهداری محصولات باغی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال 1396، 2 هزار و 888 تن و تعداد یک هزار و 66 تا است که می تواند نقش موثری در نگهداری اصولی و فنی محصولات باغی و صیفی و سبزی داشته باشد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت