ماست ترش یک تبلیغ


ماست ترش یک تبلیغ

مصرف ماست های لاکتیوی، درمانی قطعی برای مشکلات گوارشی نیست


شهرآرا آنلاین - سمیرا منشادی- تبلیغی که از تلویزیون درحال پخش است نظرم را بدجوری جلب می کند؛ برندی معتبر در صنعت لبنیات کشورمان درحال تبلیغ ماست لاکتیوی است که ظاهرا قرار است ظرف دوهفته مشکلات گوارشی نظیر نفخ، یبوست و بدهضمی غذا را برطرف کند؛ مشکلات رایجی که می دانم نه تنها اعضای خانواده خودم، که بخش زیادی از جامعه را هم درگیر کرده است. گواه آن، پیامک هایی است که مخاطبان بخش درمانگاهی صفحه خانه زندگی به روزنامه می فرستند و معمولا هرماه چندتایی سهم این مشکلات گوارشی می شود.کمی در فضای مجازی دراین باره جست وجو می کنم، ولی اطلاعات مناسبی دستگیرم نمی شود. ظاهرا نمونه های خارجی اش هم وجود دارد. عده ای موافق مصرف این محصولات لاکتیوی هستند و عده ای هم می گویند مصرفشان هیچ تأثیری در روند بهبود این بیماری ها ندارد. خلاصه اینکه تصمیم می گیرم موضوع را با دکتر قدرت ا... سلطانی، متخصص گوارش و دکتر علی رضا درخشان، متخصص طب سنتی درمیان بگذارم. حتم دارم مطالعه این مطلب که برایند این گفت وگوست برای شما هم خالی از نکته نخواهد بود.

طب نوین و نفخ و یبوست

دکتر سلطانی: قبل از اینکه درباره تأثیر این نوع محصولات لبنی بر مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست صحبت کنیم، لازم است کمی درباره علت بروز این مشکلات و شیوه های درمانی شان بدانیم. نفخ به احساس ورم، پری شکم و افزایش میزان گاز در مجاری گوارش گفته می شود که به خاطر کندی انقباضات عضلانی و حرکات دودی شکل مجاری گوارش اتفاق می افتد. گاهی علت بروز این مشکل می تواند بسیار کم اهمیت و ناشی از عادت های نادرست سبک زندگی مان باشد، مانند خوردن حبوبات و ترشی زیاد که نفاخ هستند یا مصرف غذاهای چرب که تخلیه معده را به تأخیر می اندازند. گاهی هم نفخ می تواند نشانه اختلال روده تحریک پذیر در فرد باشد که عادت های اشتباه غذایی مانند خوردن یا آشامیدن خیلی سریع، خوردن حجم زیادی از غذا در یک وعده و نوشیدن آب بین غذا دلیل آن است.البته گاهی هم نفخ به دلیل مصرف برخی داروها یا بیماری ها مانند داروهای قلب یا فشار خون در فرد بروز می کند؛ بنابراین پیداکردن علت مشکل قدم اصلی است. این موضوع درباره بیماری یبوست هم صدق می کند. در یبوست حرکات روده ای کم، نامنظم و به سختی انجام می شود؛ در نتیجه روده از مواد زائد ناشی از عمل هضم تخلیه نمی شود. تورم مفاصل، بوی بد دهان و تنفس بدبو، ناراحتی های معده نظیر ترش کردن و سوزش معده، تجمع سموم در بدن و... از نشانه های این بیماری است که می تواند علل ساده و کم اهمیتی مانند کم تحرکی و الگوی نادرست غذایی داشته باشد یا علل بااهمیت تر دیگری که با علامت های هشداردهنده ای مانند دفع خون، کاهش وزن و درد شکم، خود را نشان می دهد.

توصیه ها و روش های درمانی

براساس آنچه گفته شد، علت بروز مشکل در همه افراد یکسان نیست؛ پس نمی توان برای همه یک نسخه واحد و مصرف مثلا یک محصول لبنی خاص را تجویز کرد. اما در یک دسته بندی کلی می توان گفت افرادی که مشکل نفخ دارند درصورتی که کمتر از ۵٠سال داشته و بیماری زمینه ای هم نداشته باشند با اصلاح شیوه تغذیه و تحرک و فعالیت کافی می توانند مشکل خود را برطرف کنند. درصورتی هم که بیشتر از ۵٠سال یا بیماری ای دارند که می تواند زمینه ای برای نفخ باشد توصیه می شود حتما با مراجعه به پزشک و پیگیری روند یک درمان اصولی، مشکل را ازبین ببرند.

آن دسته از افرادی هم که مشکل یبوست دارند، بسته به نوع آن درصورتی که خفیف باشد می توانند درمان ساده ای مانند جایگزین کردن غذای های پرفیبر، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و ورزش و تحرک کافی را به کار بندند. در صورتی هم که سن زیادی دارند و مشکلشان با علامت های هشداردهنده همراه است، ضمن مراجعه به یک متخصص گوارش و استفاده از درمان های موجود باید در سبک زندگی شان تجدیدنظر جدی بکنند.

طب سنتی و نفخ و یبوست

دکتر درخشان: در طب سنتی به احساس کشیدگی معده، دفع گاز، بادگلو و در حالت های شدیدتر همراه با دل درد و دل پیچه نفخ گفته می شود. نوع و عادات غذایی و وضعیت اعضای دخیل در گوارش مانند روده و معده در بروز نفخ نقش اساسی دارد. همان طورکه می دانید مصرف برخی خوراکی ها مانند خیار، گلابی و هنداونه که رطوبت زیادی دارند، برخی مواد غذایی مانند لوبیا و نخود که ماهیت نفاخی دارند و همچنین برخی عادت های غذایی و تجمع زیادی سردیجات در اعضای گوارشی می توانند باعث تولید نفخ در روده شوند.

فردی هم که روزی دست کم یک بار نتواند دفع داشته یا دفعش همراه با سختی باشد یا احساس دفع ناکامل کند، مبتلا به یبوست است و از آنجا که از دیدگاه طب سنتی بین ابتلا به نفخ و یبوست رابطه است، به طور تقریبی باید راهکارهای درمانی مشابهی را هم برای هردو آن ها دنبال کرد. قبل از اینکه به روش های درمانی طب سنتی برای این دو بیماری بپردازیم بیان یک نکته ضروری است؛ آن هم اینکه نفخ و یبوستی که مزمن و عودکننده باشد نیاز به بررسی دقیق و درمان اختصاصی دارد و حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

توصیه ها و روش های درمانی

اگر نفخ با علائمی مانند آبریزش از دهان، تولید بزاق زیاد، بار سفید رنگ زبان، سوء هاضمه و رفلاکس معده همراه باشد، به معنای آن است که فرد دچار افزایش بلغم در مجاری گوارشی شده است؛ بنابراین توصیه می شود غذا خوردنش همراه با آرامش باشد، فرد غذا را خوب بجود، از درهم خوری و خوردن مایعات حین غذا پرهیز کند (در صورتی که احساس تشنگی زیادی دارد چند جرعه کوچک آب بنوشد یا آب همراه با عسل بخورد)، خواب منظم و با کیفیتی داشته باشد، از خوردن ماست، دوغ، خیار، گوجه و ترشی ها همراه با غذا خودداری کند، حبوبات نفاخ را با تدابیر لازم برای کاهش میزان نفخ مصرف کند، مانند خیساندن و استفاده از ادویه های مناسب نظیر زیره، دارچین و آویشن در حین طبخ حبوبات و انجام مرتب ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجاند.

به فردی هم که مشکل یبوست دارد، ضمن مراعات همه توصیه هایی که به افراد نفاخ شده است، توصیه می شود از مصرف غذاهای خمیری مانند ماکارونی، لازانیا، پاستا و همچنین فست فودها و ادویه هایی که بسیار گرم و خشک هستند مانند فلفل، زنجبیل و کاری به طور جدی پرهیز کند. همچنین این گروه بهتر است نحوه طبخ غذاهایشان را از سرخ کردنی به سمت آب پز و بخارپز کردن ببرند و سوپ ها و آش های مناسبی نظیر سوپ جو، آش چغندر و نخوداب را بیشتر در وعده های غذایی خود قرار دهند. استفاده از غلات کامل و سبوس دار، تنقلاتی مانند انجیر و مویز و دم نوش هایی مانند بابونه، بادرنجبویه و مشتقات به مانند خورش یا دم نوش آن هم می تواند کمک خوبی به این افراد باشد.

آگهی هایی با جنبه تجاری تا درمانی

خلاصه بحث اینکه، چه طب نوین و چه طب سنتی، بر این باور است که نمی توان برای درمان این دومشکل، مصرف یک داروی واحد را آن هم برای همه و به طور یکسان تجویز کرد؛ حالا می خواهد قرص و شربت باشد یا یک محصول لبنی مانند ماست لاکتیوی ولی در صورتی که میکروب های مفید دستگاه گوارش کم شده باشد، ماست لاکتیوی می تواند نقش یک درمانگر داشته باشد و مشکل را برطرف کند. نکته پایانی اینکه در تبلیغات تجاری مانند همین محصولات لاکتیوی یا درمان قطعی سفیدی یا ریزش مو، همیشه جنبه تجاری یک محصول بر جنبه درمانی ا ش می چربد و نباید فریب آن ها را بخورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش