نشست سوچی انسجام در مقابل زیاده خواهی آمریکاست


نشست سوچی انسجام در مقابل زیاده خواهی آمریکاست

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست سوچی با حضور روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه را «انسجام در مقابل زیاده خواهی های آمریکا» توصیف کرد و گفت: این نشست در هر بعدی مثبت بوده و در شرایط فعلی کشور نیز بسیار لازم و ضروری است.

ابوالفضل حسن بیگی امروز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با ارزیابی مثبت از نشست سوچی اظهار داشت: این نشست به لحاظ انسجام در مقابل زیاده خواهی های آمریکاست که در هر بعدی مثبت بوده و در شرایط فعلی کشور نیز بسیار لازم، موثری و ضروری است.
وی بیان کرد: امیدواریم که آقای دکتر روحانی بتوانند همچون گذشته اقداماتشان را در راستای استراتژی و راهبرد کلان جمهوری اسلامی با موفقیت هر چه بیشتر انجام دهند.

**نشست سوچی در جهت سازندگی سوریه است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این اجلاس می تواند ضمن مقابله با زیاده خواهی های آمریکا، در رابطه با موضوع سوریه و سازندگی و حفظ تمامیت ارضی این کشور و همچنین مقابله با داعش در منطقه بسیار موثر واقع شود.
حسن بیگی با بیان اینکه اتحاد میان کشورهای منطقه نیاز است، عنوان کرد: اتحاد نیاز است به این دلیل که ما هر 2-3 ماه یک بار بتوانیم جلسه ای در ابعاد مختلف با این کشورها برگزار کرده و بررسی های لازم را در رابطه با موضوعات ذکر شده داشته باشیم.

**امروز دنیا چند قطبی شده است
وی تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل اشتباهات بزرگی که آمریکایی ها انجام دادند، امروز دنیا تبدیل به دنیای چند قطبی شده است و هم به طور مشخص و هم به شکل پنهان جنگ سرد چند سالی است که بین بلوک غرب و بلوک شرق به وجود آمده است.
حسن بیگی اضافه کرد: هر چند هیچ یک از این دو بلوک شرق و غرب حاضر به بیان کردن این موضوع نیستند، ولی عملا هر کدام برای جایگزین شدن و تحکیم قدرت، اقدامات گوناگونی انجام می دهند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: از آنجایی که روسیه دیگر جایگاه شوروی سابق را ندارد، مجبور به هم پیمانی با کشورهایی شده که البته از این هم پیمانی برای مقابله با زیاده خواهی های آمریکا نیز سود می برد.

** تشکیل گروه تروریستی داعش از گاف های بزرگ آمریکا بود
حسن بیگی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها اشتباهات بزرگی در منطقه انجام دادند که از آن جمله می توان به ورودشان به خاک افغانستان و عراق اشاره کرد.
وی اضافه کرد: همچنین ایجاد گروه های تروریستی همچون القاعده و به خصوص داعش در سوریه را می توان جزو گاف های بزرگ آمریکایی ها دانست. این اشتباهات به کاهش قدرت آمریکا و تضعیف روز به روز آن در منطقه منجر شده و به طور طبیعی ایجاد جایگاهی برای دیگر کشورها شد.

**جمهوری اسلامی ایران امروز قدرت اول منطقه است
مسئول کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی با عنایت، استراتژی و راهبردی که در پیش داشت با کمک به کشورهای مظلوم منطقه، موجب تشکیل یک جریان قوی به نام مقاومت شد که در این راستا می توان جمهوری اسلامی را قدرت اول منطقه برشمرد.
حسن بیگی یادآور شد: جمهوری اسلامی از طرفی به جهت بازدارندگی گروه ها و کشورهای متخاصم، وضعیت داخلی خود را در ابعاد اقتصادی و نظامی سامان داد و به دستاوردهای چشمگیری در حوزه دفاعی نائل آمد.

** امروز شاهد اختصاص جایگاه ویژه ایران در سطح منطقه هستیم
وی با بیان اینکه امروز شاهد اختصاص جایگاه ویژه ایران در سطح منطقه هستیم، گفت: جمهوری اسلامی امروز به عنوان یک بازیگر در سطح بین المللی ایفای نقش می کند و در این میان، روسیه نیز فرصت را مغتنم شمرده و خود را به ایران نزدیک کرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس افزود: اشتباه دیگر آمریکایی ها در خصوص کودتا در کشور ترکیه بود. در آن زمان بود که دولت ترکیه با ناامیدی کامل از ایالات متحده، به جمع این پنج کشور پیوست.
حسن بیگی اظهار داشت: از سوی دیگر با قدرت گرفتن امیر قطر و حمایت های بی حد و حصر آمریکایی ها از ولیعهد عربستان، موجب شد تا اتحاد عربی در حوزه خلیج فارس کاملا به هم ریخته و متلاشی شود و هر یک از این قدرت ها از آن سو جدا شدند.
وی بیان کرد: امروز شاهدیم اتحاد راهبردی بین جمهوری اسلامی، چین، روسیه، ترکیه، قطر و کشورهای منطقه منجر به یک اتحاد قوی بین آنها شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اشتباه دیگر آمریکایی ها بعد از شکست داعش در سوریه تصریح کرد: آمریکایی ها بعد از این شکست، داعش را هلی برد کرده و به شمال شرق افغانستان انتقال دادند که این اقدام آنها به تشکیل یک اتحاد قوی بین 6 کشور ایران، روسیه، هندوستان، پاکستان و افغانستان و چین برای مقابله با داعش شد.
حسن بیگی جمهوری اسلامی را دارای تجربیات ارزشمندی در مقابله با تروریسم و داعش توصیف کرد و افزود: ایران موفق به ساخت سلاح های پیشرفته ای برای مقابله با این گروه های تروریستی شده و به همین دلیل است که این کشورها دست نیاز به سوی جمهوری اسلامی دراز کرده اند.
وی یادآور شد: از آنجایی که این کشورها در تحکیم روابط راهبردی و مقابله با زیاده خواهی های آمریکا در ابعاد امنیتی و منافع ملی نیاز به همبستگی با یکدیگر دارند، این نشست به طور طبیعی می تواند موثر واقع شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس به زیاده خواهی آمریکا در اروپا اشاره کرد و گفت: آمریکا تلاش دارد اروپا را نیز تحت کنترل خود درآورد که به طور طبیعی بخشی از اروپا زیر بار این سلطه نرفته و لذا هر از گاهی تلاش می کند اتحادیه اروپا را هم متلاشی کند؛ ولی اعتقاد اروپایی ها بر متحد بودن است تا بتوانند خودشان را از زیر سلطه آمریکا نجات دهند.
به گزارش ایرنا، در نشست یک روزه سوچی روسیه که چهارمین نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه است؛ نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران امروز - پنجشنبه- به دعوت رسمی 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری فدراسیون روسیه و با هدف شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، عازم بندر سوچی در روسیه شد.
سیام*3061*1584

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول