دیدار وزیر ارشاد با استاد مجسمه‌ساز کرمانی


دیدار وزیر ارشاد با استاد مجسمه‌ساز کرمانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استعدادها و ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کرمان وجود دارد، از این ظرفیت پنهان و نهفته، باید با شتاب بیشتری استفاده کرد.

دیدار وزیر ارشاد با استاد مجسمه‌ساز کرمانیبه گزارش فانوس، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاهم‌نامه نقشه راه فرهنگی استان کرمان گفت: امیدواریم با چشم انداز پیش رو؛ با ترکیبی از منابع ملی و استانی در حوزه زیرساخت‌ها و رویدادهایی که می‌تواند در فضای استان کرمان اتفاق بیافتد، حرکت‌های قابل توجهی برای امسال و دو سال آینده داشته باشیم.

وی شامگاه چهارشنبه در بدو ورود به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: یکی از عمده‌ترین اهداف سفر به استان کرمان طراحی و برنامه‌ریزی نقشه راه سه ساله برای حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها در حوزه فرهنگ هنر و رسانه است.

صالحی با بیان این که تفاهم‌نامه‌ای در جهت تقویت حوزه فرهنگ و هنر با استاندار کرمان به امضا می‌رسد اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به ما کمک می‌کند مسیر باقی مانده از ماه‌های امسال و دو سال آینده را با تصویر روشن‌تر و شتاب بیشتری به پیش ببریم و امیدواریم با چشم‌انداز پیش رو و با ترکیبی از منابع ملی و استانی در حوزه زیرساخت‌ها و رویدادهایی که می‌تواند در فضای استان کرمان اتفاق بیافتد، حرکت‌های قابل توجهی برای امسال و دو سال آینده داشته باشیم. استعدادها و ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کرمان وجود دارد، از این ظرفیت پنهان و نهفته، باید با شتاب بیشتری استفاده کرد و امیدواریم این سفر کمک کند فضای فرهنگ و هنر استان شتاب بیشتری گیرد و هم سخن اهالی فرهنگ و هنر را بشنویم و کارهایی برای حل مشکلات آنها انجام بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین برنامه خود با استاد هژبر ابراهیمی استاد مجسمه‌ساز کرمانی در منزل وی دیدار و گفت‌وگ و از مجموعه ۱۱۰۰ اثر ابراهیمی که در خانه مسکونی‌اش نگهداری می‌شود بازدید کرد.

صالحی با تمجید از آثار این استاد مجسمه ساز کرمانی اظهار کرد: آثار ایشان بخشی از تاریخ هنر استان و کشور است و برای حفاظت از این آثار باید کوشش کنیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های دکتر فدایی استاندار کرمان برای ساخت ۷ خانه موزه در کرمان گفت: یکی از بندهای تفاهم نامه‌ای که قرار است با استانداری کرمان در طی این سفر برای ارتقای فعالیت‌های هنری و فرهنگی استان طی سه سال آینده امضا شود؛ همین بحث خانه موزه‌ها است و امیدواریم ساخت این خانه موزه‌ها به ساماندهی و حفاظت از تاریخ هنری استان کمک کند.

به گزارش ایسنا هژبر ابراهیمی یکی از مجسمه‌سازان برآمده از مکتب کرمان است. او از شاگردان مستقیم صنعتی است و برای موفقیت در حرفه خود عاشقانه کار کرده و رنج بسیار نیز برده است.

هژبر ابراهیمی در سال ۱۳۰۵ در کرمان متولد شده است و خانواده او از خوش نامان کرمان هستند. او به واسطه شغل پدرش سال‌ها در یزد زندگی کرده است. در دوران کودکی پدرش او را در یک سنگ‌تراشی گذاشت و استاد او قرار بود که با یک سنگ سفید برای یکی از بزرگان شهر یک هاون بسازد که هژبر ابراهیمی در غیاب استاد از این سنگ مجسمه یک آدم را تراشید. در آن زمان او ۱۰ سال داشت و استادش با دیدن این صحنه به خشم آمد و با تیشه و هر چیزی که به دست اش رسید قصد جان او را کرد و سپس او را از کارگاه بیرون کرد.

پس از آن هژبر پای پیاده راه افتاد به شهر آمد و در آنجا در مقابل یک مغازه مسگری میخکوب شد. یک نقاش داخل مسگری مشغول کشیدن یک اثر نقاشی بود. بوم و نقاشی چنان او را به وجد آورد که در همان حالت میخکوب شد و نقاش وقتی علت حال زار او را پرسید به او گفت همین جا بمان و با دوچرخه به محل کار استاد سنگ‌تراش رفت و او را در حالی که گوشش در دستش بود به مغازه‌اش آورد و او را وادار کرد که از هژیر ابراهیمی عذرخواهی کند و سپس او را برای آموزش نقاشی پیش علی اکبر خان صنعتی برد. کسی که به این شکل از هژبر ابراهیمی حمایت کرد و زندگی او را دگرگون ساخت سید مهدی چیتی بود. او در واقع زندگی هژبر ابراهیمی را با علی اکبر صنعتی پیوند زد. دوستی و رابطه هژبر ابراهیمی و صنعتی با هم تداوم داشت و او در ساخت پروژه‌های متعددی با او همکاری داشت و از جمله همکاری او می‌توان در ساخت مجسمه‌های میدان توپخانه، موزه رجل سیاسی، موزه هلال احمر و موزه راه آهن اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر