4 روش نگهداری آبلیمو طبیعی در قوطی و یخچال و فریزر


... نوشته 4 روش نگهداری آبلیمو طبیعی در قوطی و یخچال و فریزر اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

طبیعت اسیدی آب لیمو از خراب شدن این مایع با سرعت سایر آب میوه‌ها پیشگیری می‌کند، ولی راه‌های گوناگونی برای نگهداری آبلیمو طبیعی در یخچال و فریزر برای مدتهای طولانی وجود دارند. فارغ از روشی که استفاده می‌کنید، همیشه اول باید مواد مورد نیازتان را آماده کنید. در مرحله‌ی بعد، می‌توانید یکی از روش‌های مختلف نگهداری آبلیمو طبیعی را انتخاب کنید؛ می‌توانید آن را داخل قوطی بریزید (کنسرو شیشه‌ای) یا آن‌که منجمد کنید. یا این‌که، می‌توانید از روش نگهداری سنتی استفاده کنید که به خوبی سایر روش‌ها از آب لیمو نگهداری می‌کند.

4 روش نگهداری آبلیمو طبیعی در قوطی و یخچال و فریزر

4 روش نگهداری آبلیمو طبیعی در قوطی و یخچال و فریزر

روش اول : آماده‌سازی مواد مورد نیاز

۱. انتخاب بهترین لیموی موجود

هر چه لیموها تازه‌تر باشند، آب لیموی‌تان از همان ابتدا تازه‌تر خواهد ماند. انتخاب لیموی تازه مهم‌ترین اقدام برای حفظ تازگی آب لیمو و نگهداری طولانی‌تر آن به شمار می‌رود. برای این کار می‌توانید عملا از هر نوع لیمو با هر اندازه استفاده کنید، ولی لیمویی که می‌خواهید آب‌اش را بگیرید باید سفت، رسیده، و سالم باشد.

۲. استریل کردن وسایل

وسایل مورد نیاز برای نگهداری از آب لیمو بسته به روش انتخابی‌تان می‌توانند متفاوت باشند. برای نگهداری از آب لیمو در قوطی (به صورت کنسرو) به قوطی‌های شیشه‌ای با درب فلزی نیاز دارید، در حالی که برای منجمد کردن آب لیمو باید قالب یخ پلاستیکی تهیه کنید. اگر هم از روش سنتی استفاده می‌کنید، باید بطری‌های شیشه‌ای مناسبی پیدا کنید. فارغ از نوع روش انتخابی، تمام وسایل و لوازم مورد استفاده‌تان باید با آب داغ و مواد شوینده استریل شده باشند. اگر وسایل مورد نیازتان را می‌توانید در ماشین ظرف‌شویی بگذارید، حتما آن‌ها را با همین روش استریل کنید. در غیر این صورت، ظرف‌ها و وسایل را با دست، به وسیله‌ی آب داغ و صابون بشویید و سپس با آب جوش یا با دمایی نزدیک به جوش، آن‌ها را آبکشی کنید.

روش دوم: نگهداری آبلیمو طبیعی به صورت کنسرو شیشه‌ای

۱. استفاده از قوطی‌های شیشه‌ای

فقط از آن دسته قوطی‌های شیشه‌ی استفاده کنید که برای عملیات کنسرو کردن مناسب باشند. از کاربرد قوطی‌هایی که برای کنسروسازی طراحی نشده‌اند باید خودداری کنید، زیرا این قوطی‌های شیشه‌ای قابلیت تحمل حرارت بالا را ندارند. برای نگهداری از آب لیمو می‌توانید از قوطی‌های شیشه‌ای ۵۰۰، ۱۰۰۰، و ۲۰۰۰ میلی‌لیتری استفاده کنید، ولی قوطی‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری برای نگهداری از آب لیمو از همه بهتر هستند. گذشته از این‌ها، استفاده از آب لیمو در قوطی‌های شیشه‌ای کوچک‌تر در مقایسه با ظرف‌های بزرگ آسان‌تر است.

۲. پر کردن قوطی‌ها

هنگام پر کردن قوطی‌های شیشه‌ای از آب لیمو، حدود ۶ الی ۷ میلی‌متر از سر آن را تا لبه‌ی قوطی خالی بگذارید. هر گونه ترشح آب لیمو به اطراف ظرف را به خوبی پاک کنید.

۳. بستن درب قوطی

قوطی‌های شیشه‌ای کنسروی دارای درب مخصوصی هستند که از یک درب پیچی و یک لایه‌ی پلاستیکی تشکیل شده‌اند (برخی از آن‌ها نیز دارای یک درب مسطح با لایه‌ی پلاستیکی برای آب‌بندی، و یک حلقه‌ی پیچی هستند). به هر صورت، درب قوطی شیشه‌ای را تا آن‌جا که می‌توانید محکم ببندید.

۴. قرار دادن قوطی‌ها در قابلمه‌ی پر از آب

یک قابلمه با دیواره‌ی بلند انتخاب کنید، داخل آن را آب بریزید و قوطی‌ها را داخل قابلمه قرار دهید. باید حدود ۲.۵ الی ۵ سانتی‌متر آب روی قوطی‌ها را بپوشاند.

۵. جوشاندن آب

درب قابلمه را بگذارید و آب را به جوش بیاورید؛ فشار حاصل از این فرایند باعث محکم شدن درب قوطی‌های شیشه‌ای می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای جوشاندن قوطی‌ها به اندازه‌ قوطی‌های شیشه‌ای و ارتفاع محل زندگی‌تان بستگی دارد.

الف. زمان جوشاندن برای قوطی‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌لیتری، ۵ دقیقه
ب. برای قوطی‌های ۲ لیتری، ۱۰ دقیقه
پ. چنان‌چه در مناطقی با ارتفاع ۳۰۵ متر الی ۱.۸ کیلومتر زندگی می‌کنید، ۵ دقیقه، و اگر در مناطقی با ارتفاع بیش‌تر از ۱.۸ کیلومتر زندگی می‌کنید، ۱۰ دقیقه به زمان‌های بالا اضافه کنید.

۶. خارج کردن قوطی‌ها از قابلمه

بعد از آن‌که قوطی‌های شیشه‌ای به اندازه‌ی زمان تعیین شده در آب جوش ماندند، شعله‌ را خاموش کنید، و درب قابلمه را بردارید، و با استفاده از انبر مخصوص و با دقت و احتیاط، قوطی‌های شیشه‌ای کنسرو را از داخل قابلمه خارج کنید. قوطی‌ها را در مکانی دور از جریان هوای سرد قرار دهید و بگذارید تا به تدریج به دمای اتاق برسند. فرایند خنک کردن قوطی‌ها ممکن است چندین ساعت یا حتی یک شب به طول بیانجامد.

۷. بررسی محکم شدن درب قوطی کنسرو شیشه‌ای

وسط درب قوطی کنسرو شیشه‌ای را به آرامی فشار دهید؛ اگر اصطلاحا “‌باد کرده‌”‌ بود، به این معنی است که درب قوطی کاملا محکم نشده است. در این صورت، لازم است یک بار دیگر قوطی شیشه‌ای را داخل آب بجوشانید و این فرایند را تکرار کنید تا از محکم بودن درب قوطی کنسرو شیشه‌ای مطمئن شوید.

روش سوم نگهداری آبلیمو طبیعی : منجمد کردن آب لیمو

۱. اندازه‌گیری ظرفیت قالب یخ

غالبا ظرفیت هر یک از خانه‌های قالب‌های یخ حدود ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی‌لیتر) مایع است، ولی قبل از هر کاری، باید ظرفیت هر یک از این خانه‌ها را بر حسب تعداد قاشق غذاخوری یا میلی‌لیتر به دقت اندازه‌گیری کنید. آگاهی از میزان ظرفیت هر قالب یخ به شما امکان می‌دهد بدانید چه میزان آب لیمو را می‌توانید در این قالب‌ها ذخیره کنید.

۲. ریختن آب لیمو تازه در قالب‌های یخ

با استفاده از یک ملاقه یا پارچ کوچک به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. برای برقراری تعادل، سعی کنید در هر خانه از قالب یخ به میزان مساوی آب لیمو تازه بریزید.

۳. منجمد کردن آب لیمو

قالب‌های یخ را به مدت یک الی دو ساعت، یا تا وقتی که به طور کامل منجمد شوند، داخل فریزر قرار دهید. آب لیمو منجمد در مقایسه با آب منجمد بافت نرم‌تری دارد؛ بنابراین، قالب‌های آب لیموی منجمد به سفتی یخ نیستند.

۴. انتقال یخ‌های لیمویی به کیسه‌ی فریزر

آب لیموی منجمد را از داخل قالب‌ها در بیاورید؛ سپس این مکعب‌های لیمویی را به کیسه‌های فریزر زیپ‌دار منتقل کنید.

۵. نگهداری از یخ‌های لیمویی در فریزر

درب کیسه‌های فریزر را به خوبی محکم کنید و آن‌ها را داخل فریزر قرار دهید. با این روش می‌توانید این یخ‌های لیمویی را به مدت چندین ماه در خانه نگه دارید.

روش چهارم: شیوه ی سنتی نگهداری آبلیمو طبیعی

۱. افزودن پودر کرم تارتار به آب لیموی تازه

به ازای هر یک لیتر آب لیموی تازه، حدود ۳۰ میلی‌لیتر پودر کرم تارتار به آن اضافه کنید. کرم تارتار دارای خواص نگهدارندگی است. پودر کرم تارتار را داخل آب لیموی تازه بریزید و آن‌قدر به هم بزنید تا به طور کامل در آن حل شود.

۲. نگه داشتن آب لیمو در دمای اتاق

نگه داشتن آب لیمو در دمای اتاق باعث می‌شود، پودر کرم تارتار و آب لیمو به شکل موثرتری با یکدیگر ترکیب شوند. در طول این مدت، مکررا این ترکیب را به هم بزنید.

۳. صاف کردن آب لیمو

یک پارچه‌ی توری یا صافی قهوه را داخل یک آبکش مشبک و ریز قرار دهید، و پالپ و ذرات حل نشده‌ی پودر کرم تارتار را به وسیله‌ی آن‌ها از آب لیمو خارج کنید.

۴. انتقال آب لیمو به بطری‌های شیشه‌ای

با استفاده از یک قیف آب لیمو را به بطری‌های شیشه‌ی منتقل کنید. مراقب باشید آب لیموها به بیرون ترشح نکنند.

۵. افزودن مقداری روغن زیتون به سر بطری

روغن زیتون نیز یکی دیگر از مواد نگهدارنده‌ی طبیعی است. روغن زیتون با جلوگیری از رسیدن هوا به محتویات بطری، از فاسد شدن آبلیمو جلوگیری می‌کند. در نتیجه، هوا نمی‌تواند باعث خراب شدن آبلیمو شود و به این ترتیب، می‌توانید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید.

۶. بستن درب بطری با چوب پنبه

درب بطری را با استفاده از چوب پنبه یا هر وسیله‌ی مطمئن دیگری به خوبی ببندید.

۷. خارج کردن روغن زیتون پیش از استفاده

زمانی که تصمیم به استفاده از آب لیمو را دارید، قبل از باز کردن درب بطری، آن را تکان ندهید، زیرا ممکن است روغن زیتون با آبلیمو ترکیب شود. به آهستگی درب بطری را باز کنید، روغن زیتون روی آن را بیرون بریزید، و با خیال راحت از آب لیمو استفاده کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -امیر رضا مصطفایی

منبع:wikihow

۴ روش نگهداری آبلیمو طبیعی در قوطی و یخچال و فریزر

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ مهدی کیا بنام بهار هنگام