پارادایم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است


پارادایم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است

بوشهر-ایرنا- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پارادیم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است در غیر این صورت بار این پارادایم روی اقتصاد کشور است و اقتصاد باید آن را تحمل کند.

به گزارش ایرنا پدرام سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: شرایط رشد برای یک اقتصاد در فضای در هم تنیده اقتصاد جهانی و کشورها در این است که بتوانند ارتباط با جامعه جهانی را اهرم رشد اقتصاد خود کنند.
وی بیان کرد: بالعکس اقتصاد ما در تمام این سال ها اهرم رویکرد سیاسی در منطقه یا دنیا شده و چون این روش برعکس را انتخاب کردیم اقتصاد ما ضعیف شده و امروز نمی توانیم آن را برای رویکردهای سیاسی و فکری در تعاملات بین المللی اهرم کنیم.
سلطانی ادامه داد: اقتصاد قوی به یک سیاست قوی منجر می شود ولی یک سیاست قوی الزاما یه یک اقتصاد قوی منجر نمی شود و هیچ وقت نباید عکس آن را طراحی و بعنوان راهبرد یک کشور قرار دهیم.
سلطانی ادامه داد: کشور حداقل این را تجربه کرده و کشورهایی مانند بلوک شرق و کره شمالی مثال خوبی برای این تصمیم گیری است که ما نباید پا در این راه بگذاریم.
وی تاکید کرد: هر چقدر دیرتر تصمیم برای اصلاح مسیر بگیریم هزینه های اصلاح مسیر و مدت زمانی که نیاز دارد به سطح از دست رفته اقتصاد خود برگردیم طولانی تر و کار سخت تر می شود.
سلطانی اظهار داشت: فضای محیطی کارآفرینی کشور مساعد و همراه برای تقویت و توسعه کارآفرینی نیست.
وی یادآورشد: در شاخص جهانی کارآفرینی در گزارش سال 2018 ایران در رتبه 77 بود ولی در چند ماهه گذشته محیط و اکوسیستم کارآفرینی در کشور بسیار آسیب دیده که بیشتر به فضای پرچالش و بسیار پرتلاطم اقتصادی برمی گردد.
سلطانی ادامه داد: اثرات این فضا بر محیط کارآفرینی و همچنین پررنگ تر شدن ملاحظات سیاسی و امنیتی در اقتصاد کشور فضای کارآفرینی را نامساعد و کارآفرینان را محتاط و یا تصمیم گیری آنها را به تاخیر می اندازد . یا آنها را سمتی سوق می دهد که پروژه و ایده های خود را به سایر کشورها ببرند.
وی در ارتباط با دلایل ضعف کارکرد اتاق بازرگانی نیز اظهار داشت: آنچه باعث کارکرد ضعیف اتاق بازرگانی شده ساختار حکمرانی دچار کاستی و مشکلات است که تناسبی با اقتضائات حمکرانی در قرن 21 و رقابت با سایر کشورها در این عرصه ندارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رقابت بین کشورها در قرن 21 در بهبود کیفیت حکمرانی و اجزا محیط کسب و کار است که ما این زمین رقابت را به حوزه های سیاسی و رقابت های سیاسی با سایر کشورها واگذار کردیم و به همین جهت چارچوب حرکت کشور را به این واسطه محدودتر کردیم.
وی افزود: در این ساختار سطح اختیار و قدرت تصمیم گیری دولت ها فارغ از اینکه که چه کسی رئیس جمهور باشد محدود تر از دولت های متعارف در سایر کشورها ست.
سلطانی عنوان کرد: این سطح محدود همین طور به سایر اجزای نهادی کشور از جمله اتاق بازرگانی منتقل می شود.
وی اظهارداشت: اتاق بازرگانی نیز در کارکردش مواجه با اختلال است که دلیل آن ساختار حکمرانی پیچیده و تو در تو است
سلطانی گفت: در چنین شرایطی تصمیم گیر نهایی برخی مواقع مشخص نیست یا مسیر تصمیم گیری بسیار طولانی است.
وی اضافه کرد: هر چقدر مسیر طولانی باشد تحریف و تاخیر در تصمیم گیری بیشتر اتفاق می افتد و تناسب آن با نیاز محیط کسب و کار کمتر و در نهایت زمانی آثار آن آشکار می شود که امکان دارد اقتضائات آن تصمیم گیری تغییر کرده باشد.
جشنواره تجربیات بین المللی کارآفرینی روزپنجشنبه درآیینی با حضور شماری از مسئولان استانی و میهمانانی از کشورهای سوئد و تاجیکستان در بوشهر گشایش یافت.
در این جشنواره یکروزه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، استاد دانشگاه یونگ وپینگ سوئد و کاردار سفارت تاجیکستان در ایران سخنرانی کردند.
7212/6045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022