چرا مردم در غرب به زنان برهنه نگاه نمی‌کنند؟!


چرا مردم در غرب به زنان برهنه نگاه نمی‌کنند؟!

یک مجلس معمولی زنانه بود هرکسی از هر دری صحبت می‌کرد تا اینکه بحث به اروپا و فرهنگ مردم آنجا کشیده شد، خانمی که فرزندش خارج زندگی می‌کرد با آب و تاب از فرهنگ بالای غربی‌ها حتی در مباحث جنسی تعریف می‌کرد و می‌گفت: یک سفر به آنجا رفته‌ام و جالبترین نکته برایم این بود که با وجود نیمه برهنه بودن خانم ها کسی به آنها متعرض نمی‌شود اما اینجا هرچقدر...


یک مجلس معمولی زنانه بود هرکسی از هر دری صحبت می‌کرد تا اینکه بحث به اروپا و فرهنگ مردم آنجا کشیده شد، خانمی که فرزندش خارج زندگی می‌کرد با آب و تاب از فرهنگ بالای غربی‌ها حتی در مباحث جنسی تعریف می‌کرد و می‌گفت: یک سفر به آنجا رفته‌ام و جالبترین نکته برایم این بود که با وجود نیمه برهنه بودن خانم ها کسی به آنها متعرض نمی‌شود اما اینجا هرچقدر هم پوشیده باشی باز هم فرهنگ مردم پایین است!!!

این سوال که چرا در غرب کسی به خانم هایی که پوشش مناسبی ندارند متعرض نمی‌شود باعث شد تا نظر برخی از ایرانیان ساکن در اروپا را جویا شویم:

نرگس رئیسی دانشجوی شهر رن فرانسه است. وی پیش از این در ایران در دانشگاه و مدارس دخترانه تدریس داشته و دارای لیسانس جامعه شناسی و فوق‌لیسانس مدیریت آموزشی است. درباره این موضوع می‌گوید:

« به عنوان کسی که از نزدیک شاهد جامعه غرب است. آگاهانه می‌گویم که وجود قوانین بسیار سختگیرانه در خصوص روابط دختر و پسر و جریمه‌های نقدی تا زندان رفتن، نشان دهنده‌ این است که هرچند چنین مسایلی در مدرسه آموزش داده می‌شود اما کفایت نکرده است و قدرت غرایض انسان ها و جذب دو جنس مخالف باعث شده با اهرم قانون و مجازات مردم مدیریت شوند. از آنجا که در این دست کشورها با جدیت قانون انجام و به آن رسیدگی می‌شود مردم مودب به آداب اجتماعی زندگی می‌کنند. در تابلوی اعلانات دانشگاه‌ها هم همیشه تذکرات اینچنینی و عواقب شکایات و… را گوش زد می‌کنند. در نتیجه دلیل بی‌تفاوتی در غرب نمی‌تواند نبود پوشش یا عادی شدن بی‌حجابی تا مرز برهنگی باشد. بلکه به نظر من آموزش و کنترل اجتماعی جدی دلیل این مساله است.»

شیدا نیکوروبین کارگردان و مستندسازی که خیلی‌ها او را با سری مستند بی مرز با حجاب می‌شناسند درجلسه نقد مستند انقلاب جنسی ساخته حسین شمقدری درباره اینکه چرا در غرب کسی به زن های نیمه برهنه نگاه نمی‌کند می‌گوید:

« آنجا قوانین سفت و سختی وجود دارد حتی فرد بخاطر خیره شدن به سگش می‌تواند از شما شکایت کند و خیره شدن جرم محسوب می‌شود. البته با وجود چنین قانونی باز هم چشم چرانی در اماکن عمومی زیاد هست و گاهی خود پلیس هم به خانم ها متعرض می شود.»

حجت الاسلام امامی روحانی ساکن در مرکز رم است که جلسات هم اندیشی بسیاری را با روحانیون مسیحی برگزار کرده، او که همسرش ایرانی- ایتالیایی است و تاحد زیادی با فرهنگ این کشور آشنایی دارد در گفتگو با ما می‌گوید:

«چشم چرانی یعنی جستجوی لذت جنسی چشمی از شخصی که حق بهره‌مندی جنسی از او نیست. این کار در شرایط گوناگون می‌تواند بروزهای متفاوتی داشته باشد. گاهی چشم چرانی همراه با دریدگی و به شکل افسارگسیخته است. گاهی چشم چرانی همراه با مراقبت از در امان ماندن از تبعات آن است. در جامعه‌ای که حیا و مراقبت اجتماعی بالا باشد یا ضوابط سخت گیرانه قانونی حاکم باشد، چشم چرانی به شکل نهفته دنبال می‌شود. در غرب برجسته‌ترین شکل چشم چرانی نهفته، ارضاء شهوت جنسی چشمی از راه تماشای صحنه‌های مستهجن در عکس و فیلم است. سوال اینجاست که اگر در غرب لذتجویی چشمی_جنسی وجود ندارد، چرا این همه تولید و مصرف صنعت فیلم فحشاء بالا است؟ چرا این همه در تلویزیون از زنان نیمه برهنه استفاده می شود؟ چرا این همه تبلیغات تجاری با استفاده از اندام زن وجود دارد؟ آیا این اتفاقات برای ارضای همین چشم چرانی نیست؟ لذت جویی جنسی هنگامی معنا دارد که نیاز جنسی وجود داشته باشد؛ آنگاه فرد نیازمند با همسر مشروع خود ارتباط می‌گیرد، یا تقوا و مهار درونی دارد یا اقدام به هوسرانی می‌کند. در غرب بستر هوسرانی کامل فراهم است؛ یعنی وقتی به کسی می‌گویی که تو حق نداری به این غذا نگاه کنی، می‌گوید باشد نگاه نمی‌کنم، آن را می‌خورم! وقتی کسی غذا خورد و سیر بود، دیگر از بوی بهترین غذا هم خوشش نمی‌آید، چه رسد که آب در دهانش راه بیفتد.

با این حال، فرهنگ تزریقی به جامعه غرب، سعی در پمپاژ آب در سرازیری و اعتیاد بیش از پیش مردم به فحشاء است و چشم چرانی هم در جامعه غرب رواج دارد. مسئله دیگر، آن است که زیباترین زنان غرب معمولا زنانی هستند که در تور شرکت‌های فحشا و تبلیغاتی چشم چرانی هستد و خود را در جذابترین وضعیت اندامی، برای همگان قرار می‌دهند و نظام تجارت شهوانی، آن حالات و صحنه‌ها را به صورت زنده یا فیلم یا عکس، با افتخار و درخواست از شهروندان غربی، در اختیار آنان قرار می‌هد. در این حال طبعاً بستر این که نگاهی یک مرد غربی از ۱۰۰ به ۶۰ میل کاهش پیدا می‌کند. اما حساسیت برای برجسته شدن و دیده شدن و گزارش شدن آن کم است. اگر با بدنه مردم ارتباط بگیرید، خودشان به وضوح و با افتخار از چشم چرانی از اندام زنان سخن می‌گویند و ریزترین حالات بدنی آنان را نیز گزارش می‌کنند.

فاطمه دختر جوان ۲۴ساله‌ای است که از دو سالگی در لندن زندگی کرده و فارغ التحصیل رشته رسانه است می‌گوید:

« به نظرمن نیمه برهنه بودن خانم ها در غرب باعث مزاحمت نمی‌شود. اما بحث اینجاست که مقصود از نیمه برهنه چیست در لندن زیاد پیش نمی‌آید که شما خانم انگلیسی که نیمه برهنه باشد ببینید. لباس آن ها ساده و متشکل از یک بلوز و شلوار است. اما مهاجران شرقی که به اینجا می‌آیند وضعیت نیمه برهنه بیشتر در موردشان صادق است. ایرانی‌های بدون مذهب یا عربها معمولا این وضعیت را دارند. در کنار اینها برخی پوشش ها مثل مدل لباس های چسبان یا رنگ های خیلی جیغ مثل قرمز یا مدل خیلی خاص اینها یک قشرهای خاصی هستند که خود پوششان نماد فحشا برای مخاطبان مرد است تا به آنها پیشنهاد رابطه داده شود. اما همانطور که گفتم مردم عادی اینگونه نیستند.»

ضحی دختر تازه مسلمان ایرانی انگلیسی است که در بیمارستانی در لندن به عنوان کارمند فعالیت دارد می‌گوید:

« تفاوت فرهنگ ها را باید در نظر گرفت نگاه کردن مردها به خانم ها در اینجا کمتر هست، چون عادی شده. اما اگر میکاپ زیاد باشد یا لباس خیلی خاص یا دختر زیبایی باشد نگاه‌های بیشتری وجود دارد، من به برخی کشورهای اروپایی هم سفرهایی داشتم و به عنوان تجربه شخصی به نظرم بین مردم در غرب هم تفاوت هایی هست که باید در نظر گرفته بشوند، بخصوص ایتالیایی‌ها چون آداب و رسوم دیگر‌ی دارند. صادقانه بگویم ایتالیایی‌ها رفتارهای شبیه‌تری به مردم شرق دارند. فرانسوی‌ها هم کمتر از مردم ما با فرهنگ‌های دیگر می‌توانند هماهنگ بشوند و فرهنگ خودشان را حفظ می‌کنند. اما این را بگویم مزاحمت خیابانی اینجا هم وجود دارد ولی کم و زیاد هست و مجازات دارد. مجازات‌ها می‌تواند جریمه پولی یا زندان‌های کوتاه مدت باشد. من درباره ایران اطلاعی ندارم تا مقایسه کنم. اما طرح شکایت در لندن خیلی راحت هست. مثلا اگر کسی توهینی به یک خانم کند، می‌تواند از آن فرد شکایت کند و به جریمه پولی محکوم شود. خیلی از رفتارها اینجا بعنوان تجاوز جنسی شناخته می‌شود، حتی حرفی که توهین جنسی باشد هم تجاوز است. درنتیجه برای متلک جنسی هم جریمه سنگین پولی وجود دارد و اگر فیزیکی باشد زندان هم دارد و تجاوز جنسی شناخته می‌شود»

زهرا سه سال است که به سوئد مهاجرت کرده می‌گوید:

« اینکه خانم ها اینجا نیمه یا کلا برهنه هستند حرفی نیست. اما به نقل از خود منابع سوئدی آمار تجاوز در این کشور خیلی بالاست… او متن ترجمه یکی از سایتهای سوئدی را برایمان ارسال می‌کند ترجمه قسمتی از آن را با هم می‌خوانیم:

تعداد زنان و دختران جوانی که پس از آسیب دیدن بر اثر تجاوز جنسی به بیمارستان سودر استکهلم مراجعه می‌کنند، دو برابر شده است. بیشترین افزایش برای کودکان زیرهجده سال بوده است. بر اساس آماری که از سوی درمانگاه کودکان و نوجوانان ساسکا و مرکز فوریت‌های پزشکی تجاوزهای جنسی در بیمارستان سودر در استکهلم منتشر کرده است، تعداد مراجعات زنان و کودکانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند افزایش چشمگیری داشته است. پیا یاکوبسون کورسه، آنا مولر و ماریا گروندال، پزشکان این مرکز هستند و این موضوع را در مقاله‌ای که در روزنامه داگنس نیهتر به چاپ رسیده مطرح کرده‌اند. به طور کلی به نظر می‌رسد قوانین سختگیرانه و نیز وجود مکانهای رسمی فحشا باعث شده تا برخی رفتارها در ظاهر کمتر دیده شوند، و این طور به نظر برسد که درغرب به زنان برهنه نگاه نمی‌کنند و یک مسئله عادی درآن جوامع است درحالی که مباحث جنسی جزوی از ذات بشر برای ادامه نسل اوست و در همه جای دنیا یکسان است.

تحریریه سایت با حجاب _ معصومه طاهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا