فوجی فیلم دوربین جدید خود را با نام X-T30 معرفی کرد


فوجی فیلم دوربین جدید خود را با نام X-T30 معرفی کرد

فوجی فیلم همچنان به الگویی که از چند سال پیش تا الان برای خود ساخته وفادار مانده و حالا نوبت به معرفی دوربین جدید این شرکت رسیده. X-T30 دوربین جدید این شرکت است که از برادر خود یعنی X-T3، کوچک‌تر، سبک‌تر و البته ارزان قیمت‌تر است و با این وجود هنوز بسیاری از مشخصات سخت‌افزاری X-T3 را دارا است.

به گفته خود فوجی فیلم، دوربین X-T20 که نسل قبلی این سری، پر فروش‌ترین دوربین سری X از فوجی فیلم بوده و حالا نسل جدید آن، اهمیت ویژه‌ای برای طرفداران فوجی و البته خود شرکت فوجی فیلم دارد. X-T30 از ماه آینده و با قیمت ۸۹۹ دلار برای بدنه و ۱۲۹۹ دلار برای بدنه و کیت ۱۸-۵۵ عرضه خواهد شد. همچنین یک نسخه دیگر با لنز کیت ۱۵-۴۵ از این دوربین با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش خواهد رسید. رنگ‌هایی که دوربین در آن عرضه می‌شود نیز مشکی، نقره‌ای و یک رنگ خاکستری جدید به نام Charocal Silver است.

از جلو دوربین X-T30 شباهت بسیار زیادی به نسل قبلی خود یعنی X-T20 دارد اما طراحی بخش پشتی آن تغییرات زیادی کرده است. قبل از هرچیز فوجی ترجیح داده دکمه‌های D-Pad را حذف کرده و به جای آن یک جوی استیک کوچک در پشت X-T30 بگذارد. دکمه Q نیز جا به جا شده و اکنون دسترسی به آن ساده‌تر است. نمایشگر پشت دوربین هم حدود ۱۰ درصد باریک‌تر از X-T20 شده است. درواقع این دوربین به شکل قابل توجهی از X-T3 کوچک‌تر است اما متاسفانه مقاومت در برابر شرایط هوایی مختلف در این دوربین وجود ندارد.

فوجی فیلم دوربین جدید خود را با نام X-T30 معرفی کرد

با توجه به اینکه X-T30 از X-T3 کوچک‌تر است، مواردی مثل قفل پیچ ISO و سرعت شاتر از روی این دوربین حذف شده‌اند. همچنین تنها یک جایگاه کارت حافظه در X-T30 وجود دارد. اما با این وجود، فوجی فیلم خیلی خوب توانسته کنترل‌های دستی را به این دوربین بیاورد و دکمه‌های مختلفی هم روی بدنه وجود دارد که کاربر می‌تواند با شخصی سازی آن‌ها، کنترل دوربین را هرطور که می‌خواهد، در دست بگیرد. یک فلش کوچک همچنان در بالای دوربین وجود دارد و چشمی الکترونیکی و نمایشگر پشتی دوربین، رزولوشن کمتری از X-T3 دارد. اما در مجموع X-T30 توان رقابت با دیگر دوربین‌های بدون آینه هم رده خود را دارد و میزان حساسیت نمایشگر دوربین به لمس نیز بسیار بالا است.

فوجی فیلم دوربین جدید خود را با نام X-T30 معرفی کرد

درون X-T30 شباهت‌های زیادی با X-T3 وجود دارد. برای مثال همان سنسور ۲۶.۱ مگاپیکسلی X-Trans CMOS 4 که در X-T3 وجود دارد را در X-T30 هم شاهد هستیم. پردازنده دوربین نیز با X-T3 یکی است و X-Processor 4 Quad-Core نام دارد. این یعنی تمام ویژگی‌های عالی X-T3 در زمینه فوکوس خودکار و سرعت عکاسی، به X-T30 هم آمده است. نقاط فوکوس فازی روی تمام سطح سنسور پخش شده‌اند و کاربر می‌تواند در هرجایی از تصویر که خواست فوکوس کند. عکاسی پیاپی در این دوربین به سرعت ۳۰ فریم در ثانیه (با کراپ اضافی ۱.۲۵X) در حالت شاتر الکترونیک می‌رسد که فوق العاده است. عکاسی پیاپی با شاتر مکانیکی دوربین نیز به ۸ فریم در ثانیه می‌رسد که در این حالت هیچ کراپی وجود ندارد. فوکوس خودکار دوربین نیز می‌تواند تا شرایط نوری -۳.۰EV نیز عمل کند و به طور کل فوکوس خودکار در این دوربین، ۱۵۰ درصد سریع‌تر از X-T20 است.

X-T30 سیستم فوکوس خودکار بهتری از X-T3 دارد!

همچنین بگذارید بگوییم که X-T30 با سیستم فوکوس خودکار بهتری از X-T3 عرضه می‌شود. درواقع این سیستم در تشخیص چهره و دنبال کردن چشم سوژه بسیار بهتر شده و حتی می‌توانید اگر در صحنه افراد زیادی وجود دارند، فوکوس را روی یک نفر قفل کنید. همچنین اگرچه عجیب به نظر می‌رسد اما فوجی اعلام کرده که ویژگی دنبال کردن چهره در این دوربین، با افرادی که موهای مشکی رنگ دارند، عملکرد بهتری دارد. همچنین فوکوس خودکار این دوربین می‌تواند چهره افراد را زمانی که تنها ۷ درصد از سطح تصویر را پوشش داده‌اند، شناسایی کرده و روی آن‌ها فوکوس کند. در نهایت این ویژگی‌های بهبود یافته فوکوس خودکار، در ماه آوریل به صورت یک بروزرسانی نرم‌افزاری برای X-T3 عرضه می‌شود اما تا آن موقع، X-T30 سیستم فوکوس خودکار بهتری از X-T3 دارد. اصلی‌ترین تفاوت فنی X-T30 با X-T3، در زمینه بافر عکاسی پیاپی است که بافر X-T3 بسیار بیشتر است.

فوجی فیلم دوربین جدید خود را با نام X-T30 معرفی کرد

فیلم‌برداری جایی است که X-T30 از X-T3 ضعیف‌تر شده است. قبل از هرچیز، فیلم‌برداری ۴K در این دوربین به سرعت ۳۰ فریم در ثانیه محدود شده در صورتی که دوربین X-T3 می‌تواند با حداکثر سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با رزولوشن ۴K فیلم‌برداری کند. نکته دوم این است که فیلم‌برداری داخلی دوربین به رنگ‌های ۸-bit 4:2:0 محدود شده است. سومین نکته این است که بیت‌ریت فیلم‌برداری X-T30 روی ۲۰۰ مگابیت در ثانیه تنظیم شده در صورتی که X-T3 می تواند با بیت‌ریت ۴۰۰ مگابیت در ثانیه فیلم‌برداری داشته باشد.

با این تفاسیر اما همچنان فیلم‌برداری با X-T30 فوق العاده خواهد بود و کیفیت ویدیوهای گرفته شده، عالی است. این دوربین درواقع با رزولوشن ۶K فیلم‌برداری می‌کند و سپس اندازه ویدیو را به رزولوشن ۴K می‌رساند که با این کار میزان شارپنس و کیفیت ویدیو‌ها بالا‌تر می‌رود. همچنین در این دوربین نیز مثل نسل قبلی، شاهد جک هدفون نیستیم اما فوجی فیلم دانگل را به دنیای دوربین‌ها آورده و اگر تبدیل هدفون به USB-C را به این دوربین وصل کنید، می‌توانید از پورت USB-C برای انتقال صدا به جای شارژ استفاده کنید. اگرچه ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد که یک دانگل از دوربین آویزان باشد اما درواقع فکر می‌کنیم این ایده فوق العاده‌ای برای دوربین‌هایی است که تا این حد کوچک هستند و جا برای پورت هدفون روی آن‌ها وجود ندارد.

فوجی فیلم در کنار X-T30 یک لنز جدید ۱۶ میلی‌متری f/2.8 هم معرفی کرده است. این لنز جدید در خانواده لنز‌های ۲۳ میلی‌متری، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری f/2 فوجی قرار می‌گیرد که لنزهایی ثابت و مقاوم در برابر آب و گرد و غبار هستند. روی لنز جدید نیز همچنان شاهد حلقه مربوط به تغییر دیافراگم هستیم و از نظر طراحی، این لنز به خانواده لنزهایی که گفتیم نیز شباهت دارد. موتور فوکوس این لنز نیز از نوع Stepping Motor است و فوجی ادعا می‌کند که سرعت و دقت فوکوس خودکار با این لنز، بالا خواهد بود. لنز ۱۶ میلی‌متری f/2.8 جدید فوجی، در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای، با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

مهرشاد رجبی

digikala​.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟