کنکور گلوی نظام آموزشی را می‌فشارد/ فعالیت حق التدریس معلمان مجوزی برای استخدام نیست


کنکور گلوی نظام آموزشی را می‌فشارد/ فعالیت حق التدریس معلمان مجوزی برای استخدام نیست

رئیس سازمان پژوهش گفت: تست زنی به دوره دبستان رسیده و سدی در برابر نظام تعلیم و تربیت شده است.

کنکور گلوی نظام آموزشی را می‌فشارد/ فعالیت حق التدریس معلمان مجوزی برای استخدام نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع کتاب درسی با اشاره به اینکه باید نگاه کلان به سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه داشته باشیم، بیان کرد: این اسناد برای اجرایی شدن هنوز نیاز به زمان دارند.

وی ادامه داد: کتاب درسی محصول تلاش جمعی حدود ۲۵ نفر است و کار‌های بسیاری برای تالیف و تدوین آن انجام شده است و هر کدام از صاحب نظران که طرحی برای کتاب درسی داشته باشند، آن را پذیرفته و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: علاوه بر آن شبکه ارتباطی فعالی در استان‌ها داریم، همچنین ابتدای کتاب‌های درسی از والدین و صاحب‌نظران می‌خواهیم تا نظراتشان را اعلام کنند البته به این موضوع هم توجه داریم که در طول سال‌ها مولفان کتاب‌های درسی ثابت باشند و سعی کردیم گروه مولفان جوان‌تر شوند.

حجت الاسلام ذوعلم به موضوع حجم کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: مشکل تمرکز در تالیف را هم داریم که طرح کتاب‌های چند تالیفی مطرح شده است البته سیاست چندتالیفی باید در دروسی که منابع کنکور نیستند اجرا شود.

وی باتاکید بر اینکه با کنکور مخالف هستیم، تصریح کرد: قانون مترقی ۱۱ سال قبل تصویب شد، اما کامل به اجرا در نیامد و مدرک گرایی از دانشگاه‌های خاص مشکل ساز است.

سنجش در آموزش و پرورش ایراداتی دارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سنجش در آموزش و پرورش ایراداتی دارد، گفت: متاسفانه کنکور و تست زنی به دوره دبستان رسیده است و تبلیغات آن هم وجود دارد و کتکور سدی در برابر نظام تعلیم و تربیت شده است.

وی افزود: می‌توانیم پذیرش دانشگاه‌ها را با حفظ گروه بندی‌های استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم و از مجلس میخواهم وارد شود. البته این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتر به نتیجه می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره انتشار زودتر کتاب کمک درسی نسبت به کتاب درسی گفت: کتاب‌های درسی روی سایت برای نظرخواهی بارگزاری می‌کنیم و این به معنای نفوذ تولیدکنندگان کتاب‌های کمک درسی نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: برای برگزاری کنکور باید حداقل در بین دانش آموزان رفراندوم برگزار شود؛ چراکه کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار می‌دهد.

وی به اهمیت فضای الکترونیکی برای پیشبرد اهداف آموزشی هم اشاره و اظهار کرد: در حیطه نوآوری ها، توانمندی‌های خوبی داریم و اتفاقاتی مانند الکترونیکی شدن آموزش‌های ضمن خدمت را داریم البته باید بدون شتاب زدگی عمل کنیم.

وی در واکنش به اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حق التدریس نمی‌توانند استخدام شوند، بیان کرد: اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حق التدریسی آمده به کلاس رفته آیا مجوزی می‌شود که فرد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان