تجلیل از 10 خادم قرآن کریم سال 97/ خبرهای خوش برای خادمان قرآن


تجلیل از 10 خادم قرآن کریم سال 97/ خبرهای خوش برای خادمان قرآن

پورمعین گفت: بیست‌و‌سومین آئین تکریم خادمان قرآن کریم اواخر بهمن‌ماه در حاشیه مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان - گروه قرآن و معارف: بیست‌و‌سومین آئین تکریم خادمان قرآن کریم اواخر بهمن‌ماه و در حاشیه مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم برگزار می‌شود. بر همین اساس مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه در تهران برپا می‌شود.

موضوع این نشست تبیین و تشریح اساسنامه انجمن و انتخابات کارگروه‌های تخصصی برای تشکیل شورای مرکزی است، برای کسب اطلاعات بیشتر گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

تجلیل از 10 خادم قرآن کریم سال 97/ خبرهای خوش برای خادمان قرآن

درباره روند کلی آیین تکریم از خادمان قرآن کریم و مجمع سراسری انجمن خادمان قرآن کریم برایمان بگویید؟

دومین مجمع انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران با هدف هم اندیشی و بررسی فعالیت های قر آنی کشور و همچنین آخرین اخبار و اطلاعات درونی انجمن با حضور قاطبه اعضا و بررسی اساس نامه انجمن یکشنبه و دوشنبه 28 و 29 بهمن ماه سال جاری در هتل پارسیان تهران برگزار می شود. در این مجمع عموم خادمان قرآن کریم دعوت شده اند و تا کنون برابر پیش بینی ها و بررسی های به عمل آمده تمام خادمان قرآن از این مراسم استقبال کرده اند و حضور به هم خواهند رساند.

تعداد 220 خادم قرآن داریم که طی 22 دوره انتخاب شده اند. طی 22 سال این خادمان از سال 95 دارای انجمن مصوبی هستند که تحت عنوان انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران فعالیت خودشان را آغاز کرده اند. در این مجمع که با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، برابر اهدافی از جمله هم اندیشی فعالیت های آتی انجمن و فعالیت های قرآنی کشور، بررسی اساس نامه و تصویب آن در مجمع عمومی ، انتخاب نمایندگان مجامع تخصصی، این نشست برگزار می شود.

همچنین این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیام یکی از مراجع تقلید و همچنین بزرگداشت یاد و خاطره خادمان فقید قرآن کریم برگزارخواهد شد.

در دومین روز این مجمع یعنی در 29 بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء از 10 منتخب و خادم قرآن کریم در سال 97 تجلیل به عمل می آید که این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و طی دیدار صمیمی میهمانان به صرف شام دعوت می شوند.

قرار بر این بود که جناب آقای حسن روخانی رییس جمهوری در این مراسم حضور داشته باشند آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

آقای رئیس جمهور ظاهرا هفته آینده در ماموریت خارج از کشور هستند که بر این اساس لوح تقدیر خادمان قرآن به امضای ایشان رسیده است و انشاالله توسط وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تقدیم خادمان قرآن خواهد شد.

ویژگی افرادی که در این آیین از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد چیست؟

استادان فرهیخته ای که در این دروه و ادوار گذشته از آنها تقدیر به عمل آمده است و می آید در رشته های تخصصی خودشان هریک سرآمد هستند و برابر آیین نامه خادمان قرآن کریم بالاترین امتیاز را در آن سطح و رشته به دست آورده اند. از بین حدود 1000 کاندیدای معرفی شده به دبیرخانه انجمن همه ساله بین 10 تا 14 نفر را انتخاب می کنیم و این انتخاب برابر آیین نامه ما از شخصیت های برجسته علمی، پژوهشی، فرهنگی ، تحقیقی، استادان قرائت، استادان حفظ، استادان آموزش، استادان عرصه هنرهای نمایشی و کتابت، ناشران برتر، فعالان حوزه نرم افزار، فعالان فضای مجازی و مدیرانی که سالیان طولانی در خدمت به قرآن کریم انجام وظیفه کرده اند هستند.لازم به ذکر است همچنین یکی از بانوان قرآنی هم در بین این فراد هست که در عرصه خدمت به قرآن کریم سرآمد دیگر بانوان گرامی می باشد.

در بین افرادی که دعوت به این مجمع شده اند آیا مهمان خارجی هم وجود دارد یا خیر؟

خیر، این انجمن قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و ویژه هموطنان عزیز و خادمان قرآنی که تابعیت ایران اسلامی را دارند می باشد، اما انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در یکی از آیین نامه های خود بخش بین الملل هم دارد که انشالله بعد از مجمع دوم این بخش هم فعال می شود.

زمان مشخصی برای این بخش تعیین شده است؟

این بخش مجمع مشخص ندارد و هم زمان با مجمع خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی برگزار می شود، اما فعلا در راه تثبیت مجمع خادمان قرآن کریم هستیم و انشاالله در آینده پس از تصویب انجمن خادمان، فعالیت های بین المللی هم آغاز خواهد شد. البته ما خادمان قرآن بین المللی داشته ایم ولی امسال از آنها به دلیل مشکلات مالی و هزینه های مرتبط با این موضوع دعوت نکردیم ولی در آینده هیئت های بین المللی انجمن را هم افزایش خواهیم داد.

آیین تکریم از خادمان قرآن کریم چه کمکی بر پیشبرد اهداف جامعه قرآنی و همچنین خود کتاب آسمانی خواهد داشت؟

این مجمع و این انجمن چکیده ای از نخبگان و فرهیختگان قرآنی کشور است، ما بالاتر از تجربه این عزیزان در حوزه قرآن نداریم. در این انجمن برخی از مراجع عظام تقلید، برخی از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از استادان و مترجمان و مفسرین، برخی از پژوهشگران و قاریان نام آور و حافظان بین المللی حضور دارد.

من نمونه ای از این مجمع را در کشور سراغ ندارم، هر کسی را که در جامعه قرآنی کشور بشناسید چکیده آنها در این مجمع حضور دارد و در واقع می توان گفت ذخیره تجربی و علمی قرآنی کشور در این انجمن جمع شده است.

قدم هایی که تا به امروز در 23 دوره قبلی برای جامعه قرآنی و خود قرآن برداشته شده است چه بوده است؟

از نظر من، ما هنوز هیچ کاری برای خادمان قرآن نکرده ایم، چند سالی است که در راه تشکیل این انجمن و ساماندهی این عزیزان توجه و تکریم حداقلی را کرده ایم. در حالی که ظرفیت این عزیزان و شان و منزلت آنها یک ظرفیت و شان حد اکثری است. فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه های فرهنگی مرتبط با این حوزه و حوزه های علمیه دوست دارند فعالیت هایشان افزایش پیدا کند و بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. میبایست حداقل این عزیزان در سازمان ها، دستگاه ها، وزارت خانه ها به عنوان مشاوران قرآنی به کار گرفته شوند و بایستی به این افراد توجه مادی و معنوی شود.

برخی از این افراد که سالیان سال و حتی بیش از 50 سال در خدمت قرآن هستند برای نشر آثار، چاپ آثار خود دچار مشکل هستند و اندک حمایتی از آنها نمی شود. بنا داریم تا با تشکیل این انجمن بتوانیم حمایت کافی و وافی از این عزیزان به عمل آید تا انجام فعالیت های آنها با مشکل مواجه نشود.

من به عنوان یک خادم کوچک قرآن احساس می کنم و یقین دارم که هنوز هیچ کاری برای این عزیزان نکرده ایم.

چشم انداز شما و همکارانتان برای این موضوع کجاست؟

مطمئن هستم برای اینکه قرآن در بین جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار بگیرد و همچنین برای اینکه قهرمانان قرآنی را پاس بداریم، باید با حمایت های مادی و معنوی از این عزیزان تشکر وقدردانی کنیم و انشالله آینده روشنی رابرای این جامعه پیش رو خواهیم داشت و من و همکارانم در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

آیا برنامه ای برای جهانی کردن اندیشه خادمان قرآن کریم دارد؟

قرآن یک کتاب جهانی است و برای بشریت نازل شده است و حتما خادمان قرآن بر طبق این مسئله شخصیت های برجسته ملی و بین المللی هستند ، از این رو ما امیدوار هستیم کنفرانس وحدت اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه، جامعه المصطفی و نهادهای بین المللی به این انجمن و افراد نخبه قرآنی که در این مجمع انتخاب می شوند توجه ویژه داشته باشند.

شخصیت های بسیار مهم علمی و پژوهشی و قرآنی ای در این انجمن داریم که می تواند برای جهان اسلام مفید باشد و سرمایه های ارزنده این انجمن نباید یکی پس از دیگری نادیده تلقی شود و از بین بروند. ما 36 خادم قرآنی فقید داریم که مرحوم شده اند که خیلی از آنها واقعا می توانستند طرح ها و برنامه های خودشان را جهانی کنند.

برنامه ما هم این است که در راه جهانی کردن اندیشه خادمان قرآن کریم تلاش بیشتری از خود داشته باشیم.

به عنوان دبیر انجمن خادمان قرآن کریم خبر خوشتان برای جامعه قرآنی و مخصوصا خادمان قرآن کریم چیست؟

خوشبختانه بعد از بیست و اندی سال این انجمن تشکیل شد و احساس می کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزم خود را برای تشکیل و حمایت از این انجمن جزم کرده است و امیدوار هستم انجمن خادمان قرآن کریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت قرآن توفیق خدمت روز افزون به این عزیزان را داشته باشد و طرح هایی که این انجمن دارد مورد حمایت همه مسئولان قرار گیرد.

علاقه دارم تا خادم خادمان قرآن کریم تلقی شوم و بنده به عنوان یکی از افرادی که این طرح را پیشنهاد داده است به دنبال این هستیم که بیمه عمر، بحث حمایت های از طرح ها و برنامه های خادمان قرآن کریم و حقوق مادام العمر را برای این عزیزان عملی کنیم و امیدوار هستیم که مورد توجه قرار بگیرد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی