برگزاری سومین دوره مدرسه زمستانه علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در استان بوشهر


برگزاری سومین دوره مدرسه زمستانه علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در استان بوشهر

در مدرسه زمستانه امسال، علاوه بر سلول های بنیادی به علوم نوینی همچون کاربرد نانو فناوری در علم پزشکی نیز خواهیم پرداخت.

به گزارش بوشهر24؛ علی اصغر اسدی در گفت و گو با این پایگاه خبری به تشریح کاربرد فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری ها و چگونگی برگزاری رویداد سالانه مدرسه زمستانه سلول های بنیادی پرداخت.

وی در تبیین فناوری پزشکی بازساختی بیان کرد: هزاران سال پیش، دانشمندانی همچون سقراط، بقراط و ارسطو یک علم پایه و محدودی را از طبابت و پزشکی ارایه دادند؛ با پیشرفت و تخصصی در شدن این علم، توانستیم با اکتشاف داروهای جدید بسیاری از مشکلات بیماران حل نماییم اما بالاخره این شیوه رایج از درمان نیز در آخر به یک بن بست خواهد خورد و در این زمان است که اهمیت علم پزشکی بازساختی روشن تر خواهد شد. پزشکی بازساختی، فعالیت هایی همچون ترمیم بافت و عضو را در دستور کار خود دنبال می نماید. با استفاده از سلول های بنیادی و مهندسی بافت می توان سلول های بنیادی- یعنی سلول های با قابلیت تمایز و تکثیر را استخراج کرده، کشت داد و بافت مورد نیاز درمان را تهیه نمود.

دبیر کمیته سلول های بنیادی استان بوشهر با اشاره به دستیابی به تکنولوژی پیشرفته تهیه ی سلول های بنیادی اظهار داشت: سلول های بنیادی تنها در بخش های محدودی از بدن همچون مغز استخوان وجود دارد که استخراج آن مشکل است. تکنولوژی که ما امروزه به آن دست یافته ایم این است که یک سلول معمولی را استخراج کرده، آن را به مراحل پیشین تمایز خود برگردانده و به عنوان سلول بنیادی از آن استفاده می کنیم.یعنی به عنوان مثال می توان از سلول پوستی، یک سلول قلبی را ایجاد کرد.

وی افزود: سلول های بنیادی یک علم نوپا است که حدود 20 سال پیش تعریف شده است اما در همین زمان اندک آن قدر پیشرفت داشته است که به محدوده ی تولید اعضا و ترمیم بافت رسیده است و حتی نمی توان هیچ محدودیتی را برای این علم متصور شد.

علی اصغر اسدی در تشریح روند برگزاری مدرسه زمستانه بیان کرد: مدرسه زمستانه علوم و فناوری سلول های بنیادی، آشنایی با علم پزشکی بازساختی و علوم مرتبط با آن، کاربرد و عملی سازی ایده های درمانی و آموزش روند تجاری سازی این ایده ها را در دستور کار خود دارد؛ یعنی یک چرخه کامل و عملیاتی، آموزش، پژوهش و کارآفرینی.

وی در اشاره به برگزاری اولین رویداد علوم نوین پزشکی بیان کرد: موفق شده ایم علاوه بر مدرسه زمستانه سلول های بنیادی، مجوز برگزاری رویداد علوم نوین پزشکی نیز به عنوان اولین بار در استان بوشهر اخذ کنیم. بنابراین در این رویداد، علاوه بر سلول های بنیادی، به علوم نوینی همچون کاربرد نانوفناوری در علوم پزشکی نیز خواهیم پرداخت.

دبیر کمیته دانشجویی سلول های بنیادی در پایان اظهار داشت: امسال در مدرسه سلول های بنیادی میزبان اساتید گرانقدری از جمله دکتر حمیدیه (دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی، دکتر ناصر اقدمی(رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان) و اساتیدی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تربیت مدرس خواهیم بود که به امید خدا همه ی شرکت کنندگان چنین فرصت طلایی را غنیمت شمرده و بتوانند از چنین اساتید باتجربه ای نهایت بهره را ببرند.

شایان ذکر است این رویداد، تحت عنوان سومین مدرسه زمستانه سلول های بنیادی و اولین مدرسه علوم نوین پزشکی در دوقسمت دانش اموزی و دانشجویی از تاریخ 4 الی 8 اسفند ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟