فعالیت 27 ساله ستاد جهیزیه «مسجد قبا»


فعالیت 27 ساله ستاد جهیزیه «مسجد قبا»

ستاد جهیزیه مسجد قبا با 27 سال فعالیت به گفته مدیر فرهنگی آن در طول ماه بیش از 200 عروس را راهی خانه بخت می کند و 18 قلم کالای ضروری زندگی را برای این نیازمندان تامین می کند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبسستان، ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج بسیاری است. اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی آن را نه تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه جوانان را مؤکدا بدان توصیه کرده است.

امر ازدواج به قدری حایز اهمیت است که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: هر کس از امر ازدواج غفلت کند، پس آن فرد از تبار و هم کیش من نیست؛ این سخن از پیامبر اسلام (ص) خود به تنهایی گویای اهمیت ازدواج است.اما متأسفانه با اندکی تأمل و تعمق در اوضاع فرهنگی و اقتصادی متوجه وجود مصایب و مشکلات بسیاری در مسیر این امر ضروری می‌شویم که به اختصار می‌توان توقعات بالای هر یک از زوجین، مشکلات اقتصادی، فقدان فرصت‌های شغلی مناسب و حتی نوعی از عرف‌های رایج که خود باعث بروز مشکلات است را نام برد.

امروز موسسات یا نهادهایی برای رفع این مشکل و در راستای آسان‌سازی و تسهیل در امر ازدواج ایجاد شده اند که ستاد تامین جهیزیه مساجد یکی از این مراکز است، ستاد جهیزیه مسجد قبا یکی از فعال ترین ستادهای جهیزیه مساجد است که بیش از 27 سال است با شناسایی جوانان نیازمند حمایت هایی در تهیه اقلام ضروری زندگی آنها دارد، به منظور معرفی فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته از سوی این ستاد با، «ماشاء الله رحیمی»، مسئول فرهنگی و از اعضای هیئت امنای این مسجد گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

- آقای رحیمی در مورد زمان و ضرورت تشکیل ستاد جهیزیه درمسجد قبا توضیح بفرمایید؟

مسجد قبا یکی از مساجد فعال در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی بود به طوری که فعالین این مسجد قبل از انقلاب در پناه دادن و مداوای مجروحین انقلابی و مخفی کردن آنها و نیز برپایی جلسات انقلابی و سخنرانی های مذهبی فعالیت گسترده ای داشتند.

درسال های اول انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی ستادی در مسجدی قبا تشکیل شد که این ستاد در پشتیبانی و کمک رسانی از جبهه های حق علیه باطل فعالیت داشت، به گونه ای که خواهران و برادران با جمع آوری اقلام ضروری رزمندگان، بسته بندی و توزیع آنها فعالیت های گسترده ای در این زمینه انجام می دادند، از طرفی با تشکیل صندوق قرض الحسنه ای تلاش کردیم بخشی از نیازهای رزمندگان را تامین کنیم.

بعد از دوران دفاع مقدس و بنا به ضرورت زمان و به منظور احیای کارکرد اجتماعی مساجد، سعی کردیم فعالیت ستاد پشتیبانی از جبهه ها به ستاد جهیزیه تبدیل شود، به همین جهت ستاد جهیزیه در سال 68 در مسجد قبا تشکیل شد.

- از آغاز فعالیت ستاد چه تعداد کالای اساسی تهیه می شد؟

در زمان شکل گیری این ستاد تنها چهار کالای اساسی فرش، اجاق گاز و یخچال به نوعروسان نیازمند اهدا می شد، به مرور زمان این ستاد فعال تر شد و اقلام ارسالی به 14 قلم جنس به ارزش یک میلیون تومان افزایش یافت و تا چند سال گذشته به 24 جنس هم رسیده بود، اما از سال گذشته متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی لوازم برقی این ستاد با اهدا 18 قلم کالا فعالیت می کند.

فعالیت 27 ساله ستاد جهیزیه «مسجد قبا»- درحال حاضر اقلام اهدایی شامل چه اجناسی است؟

کالاهایی چون فرش، یخچال، گاز، اتو، ماشین لباس‌شویی، سماور، جارو برقی، سرویس قابلمه، سرویس قاشق و چنگال، زودپز، یک دست رختخواب، سرویس چینی، پتو، سینی و چادر نماز از جمله اقلام اهدایی به نوعروسان است.

- خیرینی که با ستاد جهیزیه مسجد قبا همکاری دارند از نمازگزاران مسجد هستند؟ نیازمندان چگونه به مسجد معرفی می شوند؟

برخی از خیرین از نمازگزاران مسجد و بسیاری از افراد خیر و مددکاران اجتماعی هستند که به ستاد جهیزیه مسجد مراجعه و تامین جهیزیه یک یا چند نفر را متقبل می‌شوند.برخی افراد نیز با معرفی افراد مستمند و بی‌بضاعت بانی خیر می شوند.ستاد جهیزیه مسجد قبا این اقلام ضروری را به صورت عمده از مراکز تولیدی و به قیمت مناسب خریداری می کند و در مسجد با حفظ عزت انسانی آنها برای اهدا به نوعروسان این اقلام را آماده می کند.

این ستاد روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 8 تا 12 پاسخگوی مراجعه کنندگان است.

فعالیت 27 ساله ستاد جهیزیه «مسجد قبا»

در طول ماه چه تعداد عروس نیازمند از کمک های جمع آوری شده در مسجد قبا بهره مند می شوند؟

در طول هفته برای بین 30 تا 40 عروس اقلام ضروری زندگی از سوی ستاد جهیزیه مسجد قبا جمع آوری می شود که در مجموع در ماه برای بیش از 200 نفر درتهران و کشور جهیزیه تهیه می شود.

مسجد به غیر از تشکیل ستاد جهیزیه در چه زمینه هایی فعالیت دارد؟

مسجد قبا علاوه بر تشکیل ستاد جهیزیه در زمینه ساخت مسجد در مناطق محروم کشور هم فعالیت دارد، به گونه ای که از سال 93 تاکنون با مشارکت خیرین در استان هرمزگان 11 مسجد در مناطق فاقد مسجد این استان ساخته شده است زیرا با توجه به اینکه 110 روستای این استان شیعه هستند به همین جهت ضرورت داشت ساخت مسجد در این استان مورد توجه قرار گیرد.

- در مورد دیگر فعالیت ها و برنامه های مسجد هم توضیح بفرمایید؟

مسجد قبا از جمله مساجد فعالی است که در طول سال و در مناسبت های مذهبی و ملی برنامه های مختلفی با حضور سخنرانان برجسته و مطرح کشوری برگزار می کند، علاوه برآن برپایی سه نوبت نماز،برگزاری جلسات تفسیر قرآن، مسابقات فرهنگی برای نوجوانان، برگزاری برنامه های آموزشی برای ایام اوقات فراغت در مسجد مورد توجه قرار می گیرد.

علاوه بر آن صندو ق قرض الحسنه مسجد با اعطای وام سه میلیونی به افراد نیازمند هم خدمت رسانی می کند تا از این طریق نیز دستگیر افراد نیازمند باشد.

یادآور می شود، مسجد قُبا در خیابان شریعتی و در نزدیکی حسینیه ارشاد قرار گرفته دارد ، زمین مسجد قُبا در سال 1335 توسط محمود حسینیان تهرانی به مساحتی حدود 240 مترمربع وقف مسجد شد، اما با چند سال وقفه‌ در سال 1350 افتتاح شد، در سال 1350 اهالی محل به همت شهید تقی طرخانی‌، 400 مترمربع از زمین‌های اطراف را به مسجد اضافه کردند این مسجد، توسط مهندس «عبدالمجید نقره کار» طراحی و ساخته شده است.

در سال 1353 نیز مسجد قُبا به امامت آیت‌الله شهید مفتح به طور رسمی گشایش یافت‌، این مسجد از ابتدای تاسیس آن به دلیل حضور آیت‌الله مفتح از پایگاه‌های مهم مبارزه علیه رژیم پهلوی بود و با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال 1368، چهار هزار و 500 مترمربع دیگر به مساحت آن اضافه شد و هم اکنون این مسجد در سه طبقه دایر است‌ که طبقه همکف شبستان مسجد به مساحت 600 مترمربع و نیم طبقه بالای آن نیز مخصوص بانوان است‌.

از جمله فعالیت‌های مهم این مسجد می‌توان تأسیس صندوق قرض‌الحسنه در سال 1354، که هم اکنون نیز فعال است ‌و نیز ستاد جهیزیه آن که از سال 1368 برای کمک به نیازمندان برای خرید جهیزیه فعال است، اشاره کرد.‌

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم