برف و کولاک مناطق کوهستانی خراسان شمالی در بر می گیرد


برف و کولاک مناطق کوهستانی خراسان شمالی در بر می گیرد

بجنورد- ایرنا- کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای بیانگر فعالیت سامانه بارشی از امروز تا دوشنبه در استان است که پیامد آن بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی است.

هادی هادی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزش باد بسیار شدید و بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر و مسیل ها در برخی مناطق از دیگر پیامدهای سامانه بارشی جدید است.
وی گفت: در این میان از لحاظ دمایی نیز کاهش نسبی دمای هوا از فردا آغاز و تا اواخر هفته امتداد دارد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی یادآور شد: در این راستا ممانعت استفاده دام از آب یخ زده در آبشخورها در شرایط یخبندان، جلوگیری از استرس و بیماریهای گوارشی به ویژه در دامهای آبستن و جلوگیری از خروج دام های تازه واکسینه شده در هنگام بارش به ویژه لحظه بارش جهت جلوگیری از عفونی شدن محل تزریق واکسن برای دامداری ها توصیه می شود.
وی افزود: همچنین خشک کردن سطح بدن گوساله ها و بره ها بلافاصله بعد از تولد و گرم نگه داشتن دمای محل نگهداری آنها و تامین رطوبت کافی در مرغداری ها با استفاده از مه پاش و استفاده از خوراک های پر انرژی برای مقابله با استرس سرمایی باغبانی و کشت های متراکم از دیگر توصیه ها برای واحدهای دامی است.
هادی زاده همچنین عدم انجام هرگونه عملیات برش و هرس، عملیات بهداشت کف باغها و تامین سوخت، بازدید سیستم گرمایشی، کنترل دما و رطوبت و دریچه های سقفی، ترمیم پوشش و مقاوم سازی تاسیسات گلخانه و سالن های پرورش قارچ را در حوزه باغبانی و کشت های متراکم توصیه کرد.
وی گفت: در حوزه آبزیان نیز توصیه می شود اقدامات لازم برای طولانی تر کردن مسیر انتقال آب جهت انجام تبادلات گازی و یا نصب برج هواده در صورت اسیدی بودن یا گازدار بودن آب چاه های کشاورزی در مزارع پرورش ماهی سردآبی و استفاده از مکمل های معدنی و ویتامینه جهت مقابله با تنش های سرمایی در این فصل صورت گیرد.
وی همچنین بر خودداری از رهاسازی ماهیان سردآبی در دمای آب استخر کمتر از 10 درجه سلسیوس وشکستن لایه یخ احتمالی بسته شده بر سطح آب استخر پرورش ماهی به عنوان دیگر توصیه ها تاکید کرد.
وی افزود: تخلیه آب سیستم های تحت فشار و تجهیزات آبیاری و ماشین آلات کشاورزی نیز توصیه می شود.
در 24 ساعت گذشته کوسه شیروان با کمینه دمای هوای منفی یک درجه سردترین و مهمانک مانه و سملقان و یکه صعود راز و جرگلان با بیشینه دمای 6 درجه سانتی گراد گرمترین نقاط استان بوده اند.
میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی 240 میلی متر است.
ط/ 6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید