شرایط صدور مجوز فعالیت نانوایی ها در قم تسهیل شود


شرایط صدور مجوز فعالیت نانوایی ها در قم تسهیل شود

قم - ایرنا - فرماندار قم گفت: طبق موافقت کمیسیون نظارت شورای سیاستگذاری گندم استان مشکلی برای پروانه دار کردن نانوایی های فاقد مجوز وجود ندارد، از این رو نباید با ارایه تفسیر از برخی بخشنامه ها و آیین نامه ها مانع این کار شد.

به گزارش ایرنا، رضا سیار عصر شنبه در ششمین جلسه شورای سیاستگذاری گندم، آرد و نان در سالن جلسه های معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار داشت: 52 واحد نانوایی از نظر فعالیت با مشکل هایی مواجه هستند، که 19 واحد به دلیل مشکل های اداری و یا مخالفت اتحادیه امکان گرفتن مجوز را نداشتند، اما این مساله در کمیسیون نظارت که سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اداره کل تعزیراتی حکومتی و مرکز بهداشت در آن عضو هستند مطرح، و اتحادیه نانوایان را موظف به صدرور مجوز برای این واحدها کردند.
وی افزود: برخی از این واحدها مشکل حقوقی و ورثه ای و یا از نظر متراژ و مساحت و همچنین مسائل بهداشتی ضوابط لازم و استاندارد را نداشتند،‌ که برای هر یک راهکاری پیش بینی شده است.
فرماندار قم با تاکید بر اینکه هر واحد نانوایی غیرمجاز باید پلمپ شود، بیان کرد: در بین این تعداد واحد یاد شده واحدهای وجود دارد که 25 سال کد عاملیت دارند و سهمیه آرد دریافت می کنند، از این رو نمی توان آنها را غیر مجاز قلمداد کرد.
وی گفت: کمیسیون مذکور به عنوان مرجعی که حکم آن لازم الاجرا است، هنگامی که رای به صدور مجوز یک واحد نانوایی می دهد، نباید با تفسیرهایی از بخش نامه های دولتی موانعی را برای این اقدام ایجاد نموده و منجر به بروز چالش ها و نارضایتی هایی شویم.
فرماندار قم همچنین راه انداری سامانه فروش آرد سایر مصارف را در راستای پروانه دار شدن واحدهای نانوایی اقدامی موثر خواند و خاطرنشان کرد: از آذرماه که طرح سهمیه بندی آرد به صورت آزمایشی آغاز شد، عده زیادی از نانوایی ها که از نظر نحوه تهیه آرد و رعایت ضوابط و مقررات به هیچ مقرراتی پایبند نبودند، برای قانونمند کردن خود به تکافو افتادند.
وی خاطر نشان کرد: از اول دی ماه که دریافت آرد تنها از این طریق امکان پذیر شد، تمامی مقررات نانوایی های یارانه ای در مورد نانوایی های آزاد پز نیز اعمال می شود، و با این حساب چیزی به نام نانوایی آزاد پز وجود ندارد.
به منظور شفاف سازی و کاهش تخلفات و فساد در بخش فروش آرد از ابتدای دی ماه، فروش آرد به خبازان آزاد پز، صنف و صنعت، واحدهای نظامی و انتظامی و سایر اصنافی که از آرد آزاد استفاده می نمایند تنها از طریق سامانه فروش آرد سایر مصارف به نشانی Www.eflour.ir صورت می پذیرد.

** مصرف گندم استان 2100 تن افزایش یافت
مدیرغله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه افزود: در حالی گندم مصرفی استان در اردیبهشت سال جاری یک هزار و 700 تن بود، این رقم در پایان دی ماه و پس از گذشت یک ماه از فروش آرد بر اساس ثبت درخواست در سامانه مذکور، به سه هزار و 800 تن رسید و یک جهش دو برابر پیدا کرد.
بهزاد رادمنش عمده ترین علت این افزایش مصرف را بالارفتن بیش از اندازه و غیر معقول تقاضا دانست و گفت: به همین دلیل شرکت بازرگانی دولتی نظارت بر کار توزیع آرد را به عهده گرفته و چانه زنی و پیگیریی ها برای افزایش سهمیه را انجام داده است.
وی با بیان اینکه تا پیش از اجرای طرح یاد شده آماری از نانوایی های آزاد پز استان در اختیار نبود، تصریح کرد: تاکنون 263 واحد آزاد پز، 25 واحد خشکه پز و43 واحد فانتزی ثبت نام کردند، و تعدادی نیز در نوبت قرار گرفتند که واحدهای جدید به شمار می آیند، و پیگیری های صورت گرفته برای گرفتن سهمیه بیشتر نتیجه نداده است.

** واحدهای نانوایی با آرد سهمیه بندی شده امکان پخت و تولید نان را ندارند
رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز در این جلسه گفت: پس از تشکیل دفتری در غله بازرگانی استان به منظور پاسخگویی به نانوایی ها، نماینده اتحادیه نانوایان قم به این دفتر مراجعه و برای تخصیص 290 کیسه آرد برای واحدهای سنگک، 260 کیسه برای واحدهای بربری، 240 کیسه برای فانتزی و همچنین 60 کیسه مختص خشکه پزها صورت جلسه ای را امضا کرد، ولی اکنون غله بازرگانی با دادن این سهمیه مخالفت می کند.
اکبر زارعی با بیان اینکه 85 درصد آرد مصرفی قم از خارج از این استان وارد می شود، اذعان داشت: نانوایی های قم برای گرفتن سهمیه آرد خود بلاتکلیف هستند.
وی افزود: برخی نانوایی های سنگک استان به صورت شبانه روزی فعالیت نموده، برخی فانتزی ها نیز نیروی کار زیادی دارند که حق بیمه و مالیات آنها را پرداخت می کنند، و به همین علت نمی توان محدودیتی برای سهمیه آرد این واحدها قائل شد.
وی یادآور شد: از میان 52 واحد نانوایی دارای مشکل قم، 26 واحد نانوایی بدون مجوز و 26 واحد دیگر نیز برغم گرفتن مجوز هنوز سهمیه آرد دریافت نکردند.

** مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه با تاکید بر اینکه نظارت دقیق و مطلوبی بر قیمت کالا و خدمات واحدهای صنعتی مصرف کننده آرد وجود ندارد، گفت: فانتزی، خشکه پز، کسمه ای و سوهانی کالای تولیدی خود را به نرخ دلخواه عرضه می کنند.
مجید آوری فرد اضافه کرد: در شرایطی که دولت گندم یارانه ای به مقدار کافی ندارد، گندم دولتی فقط باید به خبازی ها تخصیص پیدا کند، تا مشکل کمبود گندم برطرف شود.
همچنین در این جلسه موضوع اختصاص سهمیه آرد دولتی به واحدهای نان داغ کباب داغ نیز مطرح و تصمیم گیری در این خصوص به دلیل نیاز به بررسی کارشناسان به جلسه های بعد موکول شد.
60 واحد نان داغ کباب داغ در استان قم وجود دارد که 45 واحد آن دارای پروانه می باشند.
7403/ 6133/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟