گلایه تولید کنندگان لوازم خانگی از دست اندازهای دولت


گلایه تولید کنندگان لوازم خانگی از دست اندازهای دولت

خبرگزاری آریا- رییس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با بیان این که امروز تمام تولیدات داخلی این صنعت در بالاترین سطح کیفیت قراردارد گفت: میزان افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی برای سال آینده قابل پیش بینی نیست.

گلایه تولید کنندگان لوازم خانگی از دست اندازهای دولت

خبرگزاری آریا- رییس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با بیان این که امروز تمام تولیدات داخلی این صنعت در بالاترین سطح کیفیت قراردارد گفت: میزان افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی برای سال آینده قابل پیش بینی نیست.
به گزارش خبرنگار آریا ، حبیب اله انصاری در نشست خبری " تولید و بازار لوازم خانگی که با حضور جمعی از تولید کنندگان و رییس اتحادیه لوازم خانگی برگزار شد با تشریح وضعیت فعلی این صنعت ، چالش ها وهمچنین اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی از متنوع ترین صنایع کشور است که از یک سو به دلیل استفاده از صنایع بالادستی و از سوی دیگر به دلیل تقاضای انبوهی که در این بازار وجود دارد جزو صنایع شتاب دهنده اقتصاد کشور محسوب می شود.
وی با بیان این که مزیت های صنعت لوازم خانگی با هیچ یک از صنایع قابل مقایسه نیست گفت: گردش مالی این صنعت سالانه 8 میلیارد دلار است که از سه بخش لوازم خانگی انرژی بر، انواع ظروف و تولید قطعات حاصل می شود.
انصاری ، در تشریح اثر گذاری نوسان نرخ ارز و همچنین اعمال تحریم ها بر روی این صنعت اظهار داشت: متاسفانه در 6 ماهه ابتدای سالجاری با رکود بی سابقه ای مواجه شدیم در این شرایط دولت افزایش قیمت 9.6 درصدی را ابلاغ کرد و این در حالی بود که قیمت مواد اولیه نزدیک به 200 درصد افزایش پیدا کرده بود.
وی افزود: قطعا ادامه کار برای تولید کنندگان با نرخ مصوب دولت ممکن نبود از این رو مکاتبات و جلسات متعددی را با تمامی مسئولین دولتی و ذی ربطان به این مسئله انجام دادیم و در نهایت با پذیرفتن واقعیت قرار برآزادسازی قیمت ها شد.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که این سیاست از اواسط شهریورماه اجرایی شد تصریح کرد: با این تصمیم تولید کنندگان و مردم از بلاتکلیفی خارج شدند.
وی با تاکید بر این که آزادسازی قیمت ها بدین معنی نیست که به طور مثال اگر کالایی 20 درصد افزایش قیمت داشته یعنی تولید کننده محصول خود را با 20 درصد سود می فروشد گفت: تولید کنندگان بر اساس محاسبه هزینه ها و قیمت تمام شده ، اقدام به تعیین نرخ می کنند.
انصاری اضافه کرد: در شرایط فعلی برخی از تولید کنندگان برای این که گردش مالی داشته باشند و کمکی هم به قدرت خرید مصرف کنندگان کنند کالای خود را کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه می کنند.
این فعال پیشکسوت در صنایع لوازم خانگی کشور در ادامه رکود حاکم بر اقتصاد کشور و ضعف در قدرت خرید مردم را از چالش های اثر گذار بر صنعت لوازم خانگی دانست و گفت: علاوه بر این موارد، نابسامانی قیمت مواد اولیه داخلی ، نوسانات نرخ ارز و هزینه های بالاسری تولیدکنندگان در این حوزه را با مشکلات و تهدیدات جدی روبرو کرده است.
تضمین کیفیت پشتوانه تولید این صنعت است
وی با بیان این که در حال حاضر تولید کنندگان با حداقل قیمت و سود کار می کنند تصریح کرد: هیچ زمانی همانند این دوران کیفی سازی معنای واقعی پیدا نکرده بود .
- رییس انجمن صنایع لوازم خانگی کشور تاکید کرد:امروز تمامی لوازم خانگی تولید داخل در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد و تضمین کیفیت، پشتوانه تولید این صنعت است.
انصاری با اشاره به این که در حوزه خدمات پس از فروش نزدیک به یازده سال است تمرکز کرده ایم گفت : در بسیاری از استان های کشور در حال آموزش و اجرای آن هستیم .
تولید و توزیع مکمل یکدیگرند
وی در ادامه تشکل ها را بازوی اجرایی حاکمیت در برنامه ریزی و رفع موانع داست و گفت: در صورتی که تشکل ها در کنار سه قوه اصلی در کشور قرار بگیرند و به جامعیت پیدا کنند ، قطعا اموری که برنامه ریزی و سیاست گذاری می شود ، مطلوب تر اجرا خواهد شد.
انصاری ، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی را دو تشکل قوی در حوزه لوازم خانگی در کشور اعلام کرد و افزود: این دو همانند دوبال در کنار یکدیگر هستند.
رییس انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که اتحادیه رویکردی بر اساس ایجاد نظم و هدایت بازار دارد گفت: از این رو یک هم پوشانی بین تولید و توزیع ایجاد شده است که لازم و ملزوم یکدیگر هستند .
انجمن ، صدای واحد صنعت لوازم خانگی در کشور است
وی در ادامه با اشاره به سابقه فعالیت انجمن صنایع لوازم خانگی درکشور و اقدامات آن اظهار داشت: به عنوان نماینده انجمنی صحبت می کنم که 37 سال است از شروع بکار آن می گذرد. این انجمن 11 کمیسیون تخصصی دارد و صدای واحد صنعت لوازم خانگی در کشور است. انصاری افزود: تدوین استانداردهای لازم با همکاری سازمان استاندارد و برگزاری سالانه نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از اقدامات انجمن است.
انصاری با تاکید بر این که انجمن صنایع لوازم خانگی سخنگو ندارد و توضیحات لازم در این حوزه توسط خود بنده اعلام می شود گفت : بعضا مسائلی در خصوص صنعت لوازم خانگی از سوی برخی انجمن ها مطرح می شود که بر خلاف واقعیت است.
بدلی: ممانعت برخی از وارد کنندگان از رونق تولید
در ادامه این نشست داوود بدلی مدیر عامل کارخانه سپهر الکتریک با توضیح در خصوص مشکلات پیش روی تولید گنندگان لوازم خانگی در شرایط فعلی اقتصاد کشور اظهار داشت: در حالی که تولید کنندگان با محدودیت های جدی در تامین ارز و تهیه مواد اولیه وارداتی مواجه اند، متاسفانه کارخانه های مادر ( فولاد ، آلمینیوم، پتروشیمی و...) که دولتی هم هستند بی قاعده اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می کنند و کسی جلو دارشان نیست.
این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که در تمام دنیا دولت ها از تولید کنندگان برای حضور در بازار های جهانی حمایت می کنند گفت: در کشور ما تولید کنندگان با سود تسهیلات بانکی 25 درصد باید به رقابت تولید کنندگانی بروند که نهایتا 2 تا 3 درصد بهره بانکی می پردازند.
بدلی با اشاره به افزایش نرخ دستمزدها برای سال آینده گفت: اجرای این سیاست برای واحدهای تولیدی صنعتی چگونه باید شکل بگیرد؟ جز این است که با افزایش قیمت از مصرف کننده تامین شود. از این رو خقوق کارگران را اضافه کنند از جیب خود همان کارگران.
این تولید کننده لوازم خانگی با انتقاد از واردات محصولات و کالاهایی که مشابه داخلی دارند گفت: برخی از تولید سودی نمی برند از این رو چوب لای چرخ تولید می گذارند. چراکه اگر آن کالا در کشور تولی شود نان عده ای که از واردات تامین می شود ، آجر خواهد شد.
عراقی: تحریم داخلی کمر شکن است
همچنین در ادامه این نشست علیرضا عراقی عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و مدیرعامل شرکت تکبان کنترل‌انرژی اظهار داشت: در حال حاضر وارد یک جنگ تجاری شدیم که سربازان این مبارزه تولیدکنندگان و کارآفرینان هستند.
وی با بیان این که در شرایط فعلی تولید کنندگان با دو تحریم داخلی و خارجی روبرو هستند گفت: امکان تبدیل تحریم ها و تهدیدهای خارجی به فرصت وجود دارد، اما متاسفانه مشکل اصلی ما تحریم های داخلی است.
عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران سیستم بانکی و دولت را دو دشمن داخلی تولید عنوان کرد و توضیح داد:علاوه بر این که تولید کنندگان باید سودی در حدود 25 درصد بابت تسهیلات بانکی بپردازند که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست ،بانک ها از هدایت پول و سرمایه به سمت تولید جلوگیری می کنند.
وی با تاکید بر این که دولت خود بانی تورم و گرانی در کشور است گفت: سر هر موضوع وارداتی مافیایی وجود دارد.
عراقی خاطر نشان کرد: همچنین با یک فاجعه بزرگ در آینده روبرو خواهیم شد و آن این است که نسل بعد از تولید کننده های فعلی رغبتی برای تولید و پا گذاشتن در این عرصه پر دردسر نخواهند داشت و به عبارتی راه پدر را ادامه نخواهند داد، چراکه در این جامعه کسی قدردان نیست.
رضوانی:عرضه تولیدات داخلی با برند خارجی
به گزارش خبرنگار آریا ، همچنین در ادامه این نشست ، سیدسعید رضوانی مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت با تکمیل اظهارات همکاران خود در خصوص معضلاتی که تولید کنندگان به دلیل تحریم و عواقب ناشی از آن روبرو هستند گفت:واحدهای تولیدی ما با فراز و نشیب های بسیاری در بازار داخلی روبرو هستند. این در حالی است که تولیدات لوازم خانگی به لحاظ کیفیت به معنای واقعی رشد کرده است و بسیاری از تولیدات داخلی بنام برندهای خارجی در بازار عرضه و بفروش می رسد.
رضوانی افزود: افزایش سطح کیفیت تولیدات داخلی به حدی است که برخی برندهای خارجی اقدام به شناسایی تولید کنندگان با کیفیت کرده اند تا کالاهای خود را با برند خارجی بفروشند و به آن ها رویالیتی بپردازند.
این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: کالاهای ما توان رقابت با مدل خارجی را دارد ولی متاسفانه قیمت تمام شده در کشور ما بالا است و این خود یکی از محدودیت های حضور در بازارهای جهانی است.
وی اضافه کرد : مالیات بر ارزش افزوده خود دیگر از معضلات تولید کنندگان است که دولت باید به آن رسیدگی و شفاف سازی کند.
قصاعی: در سیاست گذاری ها ناهماهنگی وجود دارد
قصاعی مدیرعامل چینی زرین و عضو انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه این نشست اظهار داشت:در شرایط فعلی واحدهای تولیدی ما با یک سونامی روبرو شدند، چراکه اکثر کشورهای اروپایی که حتی ما را تحریم نکرده اند به ایران جنس نمی فروشند و از سوی دیگر همه بانک های دنیا ارتباط شان را با بانک ایرانی قطع کرده اند.
وی افزود:همچنین برای تامین برخی مواد اولیه خارجی ارز آزاد وجود ندارد و ارز نیمایی ناشی از صادرات هم با کمبود مواجه است.
قصاعی یکی دیگر از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی را مسئله نقدینگی اعلام کرد و گفت: این موضوع شاه بیتی است که اکثر واحدهای صنعتی با آن روبرو هستند .
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تولید و رکود حاکم برخی از تولید کنندگان واحدهای صنعتی در پرداخت بهره وام بانکی با مشکل روبرو هستند وباید یک هم پوشانی بین سیاست گذاری ها ایجاد شود.
مدیرعامل چینی زرین تاکید کرد:متاسفانه در سیاست گذاری ها یک ناهماهنگی وجود دارد ، به طور مثال یکی از این موارد مالیات بر ارزش افزوده است که نهایتا دولت باید از مصرف کننده بگیرد ولی از تولید کننده دریافت می کند.
قصاعی با بیان این که در این سیلاب بنیان کن، ما تعادل ایجاد کرده و خواهیم کرد گفت:معتقدم قیمت لوازم خانگی در حد قابل معقولی افزایش پیدا کرده است.

وبا توجه به بی ثباتی حاکم بر اقتصاد کشور ، وضعیت قیمت ها برای سال آینده قابل پیش بینی نیست چراکه تعیین قیمت به پارامترهایی وابسته است که متاسفانه هر لحظه در حال تغییر هستند.

دانیالی: تحریک تقاضا وظیفه دولت است
به گزارش خبرنگار آریا در ادامه این نشست علیرضا محمدی دانیالی مدیر عامل گروه صنعتی ناب استیل با بیان این که متاسفانه
قدرت هزینه کرد تولید کنندگان یک سوم شده است گفت: مگر تولید کننده تا چه اندازه توان دارد در چنین شرایطی اشتغال را حفظ کند، تولید را حفظ کد و نیاز جامعه را هم تامین نماید.
وی با تاکید بر این که حداکثر تلاشمان را می کنیم تا وظیفه اجتماعی و ملی خود را انجام دهیم تصریح کرد: تحریک تقاضا وظیفه دولت است و باید بانک ها در این زمینه همکاری کنند.

افزایش قیمت قطعی است
همچنین طحان پور رییس اتحادیه فروشنذگان لوازم خانگی در ادامه این نشست از افزایش قطعی قیمت لوازم خانگی در سال آینده بواسطه پارامترقابل پیش بینی افزایش دستمزدها خبرداد و گفت: این انتظار که قیمت لوازم خانگی سال آینده کاهش خواهد یافت منطقی نیست، بنابراین هموطنانی که برای سال آینده به ویژه برای اردیبهشت سال آینده و نیز خرید جهیزیه برنامه دارند، توصیه ما این است که از همین اکنون به خرید اقدام کنند.
وی به عرضه و فروش برخی تولیدات داخلی با برندهای خارجی اشاره کرد و افزود: برخی نام های تجاری در ایران بنام برند خارجی در کشور تولید می شود.این موضوع این پیام را دارد که کیفیت کالاها و لوازم خانگی در سطح قابل قبولی بالا رفته است.
طحان پور افزود:هزار و 700 توزیع کننده در سطح تهران فعالیت دارند و نزدیک به 400 توزیع کننده بدون پروانه داریم .


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی