افزایش شیوع افسردگی در نوجوانان شایعه تا دروغ


افزایش شیوع افسردگی در نوجوانان شایعه تا دروغ

ارتباط بین جسم و روان از جمله مسائلی است که نظر بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است و تحقیقات نشان میدهد جسم سالم و با نشاط علاوه بر جسمی سالم دارای روحیه و روان شاد دارد که ایجاد این حالت از افسردگی جلوگیری میکند.

افزایش شیوع افسردگی در نوجوانان شایعه تا دروغبه گزارش فانوس، سلامت مفهوم نسبتا انعطاف پذیری است که ممکن است آنرا بعنوان نبود بیماری و ناتوانی در نظر گرفت و یا آن را به صورت مثبت تری مانند آنچه که سازمان بهداشت جهانی تعریف کرده است تعبیر کنیم. بر اساس سارمان بهداشت جهانی سلامتی این گونه تعریف میشود: "حالت رفاه، کامل جسمانی، روانی و اجتماعی. "

اما در کنار تمام این موارد سازمان بهداشت جهانی سلامت روان را اینگونه تعریف میکند: "فابلیت برقراری ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح مخیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی ، هادلانه و مناسب" . سلامت روانی جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری گفته میشود که برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری های روانی به کار میرود. سلامت روان به دیدگاه افراد، تفکر و احساس بستگی دارد. به طوری که افرادی که از سلامت روانی بر خوردارند و نسبت به زندگی دید مثبتی دارند، و در محیط کار و روایطشان مسئولیت پذیر هستند. زیرا وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم از زندگی انتظار بهتری خواهیم داشت و آمادگی برخورد با تمام مشکلات را داریم.

بسیاری از افراد لا توجه به مشکلات اقتصادی فشار روانی فراوانی را تحمل میکنند که این فشارها اختلالات روانی واثرات مخربی را درپی دارد. عدم سلامت روان، فرد را متحمل دردهایی نظیر سردرد، دل درد، نگرانی، سوالات تکراری اطمینان بخش، بیدار شدنهای مکرر در به خواب رفتن ، انزوا و گوشه گیری میکند.

از سویی نوجوانان از لحاظ تنوع احوال، دگرگونی های خلقی و رفتاری و نیازهای مختص دوران بلوغ خود بیشتر درگیر این اختلالات میشوند بگونه ای که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سالها اخیر بیان دارد درصد ابتلا به اختلالات روانی در نوجوانان زیر 16 سال از 13 تا 29 درصد تغییر کرده است و درحال افزایش است. محققان باور دارند علت اصلی شیوع اینگونه مشکلات در یکجا نشینی و بازی های الکترونیکی است که شایع ترین علت عدم تحرک کودکان و نوجوانان است.

به همین دلیل محققان برای کودکان و نوجوانان ورزش های هوازی و تحرک بالارا توصیه میکنند چرا که تحرک میزان هیجانات درونی را کاهش داده و ترشحات هورمونی را کنترل میکند از طرفی ورزش نشان میدهد که افراد دارای فوای جسمی و روانی زیادی هستند. همچنین در در بررسی فعالیت ورزشی و سلامت روان کودکان و نوجوانان، به وضوح دیده میشود که فعالیت فیزیکی تاثیر سودمندی در کاهش افسردگی دارد.

برهمین اساس فعالیت های فیزیکی به ویژه ورزش های هوازی باعث میشود میزان خلق در کودکان و نوجوانان بالارفته و تخلیه هیجانات درونی صورت گیرد که این امر از میزان شیوع افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان میکاهد.


نویسنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد