خونریزی غیرطبیعی واژن، علت خون قهوه ای چیست؟


خونریزی غیرطبیعی واژن، علت خون قهوه ای چیست؟

خونریزی شدید یا بیش از حد در طول دوره (قاعدگی شدید) به عنوان hypermenorrhea یا menorrhagia شناخته می شود.

تغییرات در چرخه طبیعی قاعدگی که منجر به یک دوره «سنگین» می شود، نباید در صورت یک یا دو بار به عنوان یک خونریزی واژینال غیر طبیعی در نظر گرفته شود.
با این حال اگر آن را به طور مداوم اتفاق می افتد پس از آن تحقیقات زنان بیشتر برای شناسایی علت خونریزی غیر طبیعی ضروری است. یک دوره قاعدگی اندک یا دوره شفاف نیز به عنوان یک خونریزی غیرطبیعی واژینال در نظر گرفته می شود و این نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.خونریزی واژینال ممکن است در شرایط زیر غیر طبیعی باشد:
- خونریزی بین دوره ای در یک زن با چرخه قاعدگی منظم.
- خونریزی واژینال پس از رابطه جنسی.
- خونریزی طولانی مکرر و فراوان در زمان دوره.
- خونریزی قبل از 10 سال (خونریزی واژینال در یک کودک).
- خونریزی واژینال پس از یائسگی.

دوره های غیرعادی
خونریزی شدید یا بیش از حد در طول دوره (قاعدگی شدید) به عنوان hypermenorrhea یا menorrhagia شناخته می شود. این ممکن است با تغییر تعداد پدهای بهداشتی طول دوره در مقایسه با استفاده منظم مشخص شود.
قاعدگی طولانی مدت به عنوان منوراژی نامیده می شود که اصطلاح مشابهی برای خونریزی شدید در طول زمان های مختلف است. اغلب اوقات به سادگی به دوره های سنگین اشاره می شود. یک دوره نرمال برای 3 تا 7 روز طول می کشد و هر دوره ای از 8 تا 10 روز یا بیشتر به عنوان منوراژی به حساب می آید.
خونریزی نامنظم بین دوره ها به عنوان metrorrhagia شناخته شده است و این می تواند از خونریزی کامل شبیه به یک دوره به یک دوره سنگین یا لکه های سبک متفاوت باشد. خونریزی سبک یا لکه بینی نیز ممکن است به عنوان خونریزی دستی به هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی مرتبط باشد. مترراژیا همچنین ممکن است به عنوان خونریزی میان دوره ای اشاره شود.
یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به هر دو مترراژیا و منوراژی، منومتراژیا است که در آن خونریزی قاعدگی طولانی مدت یا بیش از حد است که در فواصل نامنظم اتفاق می افتد اما شایع تر از حد معمول است.
اگر منس بیش از حد مکرر باشد پس از آن به عنوان پلی منوره شناخته می شود. یک چرخه طبیعی قاعدگی بین 21 تا 35 روز است و اگر بیش از یک بار در یک دوره 20 روزه قاعدگی دارید می توانید آن را به عنوان پلی منوره در نظر بگیرید.
Oligomenorrhea اصطلاح غیرمعمول برای "سبک" یا کمبود قاعدگی و یا قاعدگی نادر است. داشتن کمتر از 10 دوره در یک دوره 12 ماهه (چرخه قاعدگی بیش از 35 روز) ممکن است به عنوان الیگومنوره در نظر گرفته شود.
آمنوره یا بدون دوره نیز به عنوان یک دوره غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. این جایی است که دوره ها متوقف می شوند و برای سه دوره متوالی اتفاق نمی افتند.
درک و شناسایی نوع خونریزی غیرطبیعی واژن در ارتباط با قاعدگی برای کمک به پزشک برای تشخیص افتراقی مهم است.

علل خونریزی غیرطبیعی واژن
خونریزی غیرطبیعی واژینال معمولاً به علت هورمونی است اما هرگونه التهاب، عفونت، اختلالات ساختاری یا تومورها ممکن است به خونریزی نیز کمک کند.

علل شایع
خونریزی مرتبط با بارداری در 12 هفته اول، شایعترین علل حاملگی نابجا یا سقط جنین است. خونریزی پس از 12 هفته ممکن است مربوط به یک مورد جفت پیش و یا جدا شدگی جفت باشد اگر چه علل دیگر نیز باید در نظر گرفته شود.
خونریزی ایمپلنت یک نشانه حاملگی است که وقتی جنین روی دیواره رحم وارد می شود اتفاق می افتد. معمولا به عنوان یک تخلیه خون رنگی ظاهر می شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سایر علل ناتوانی تخمدان در رها کردن تخمک.
تخمک گذاری ممکن است در بعضی موارد سبب ایجاد خونریزی بین سیکل یا لکه بینی خفیف شود.
بیماری التهابی لگن که یک عفونت در رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان است.
پیشگیری از بارداری شامل داروهای ضد بارداری خوراکی و تزریقی یا دستگاه داخل رحمی (IUD).

علل کمتر شایع
اختلالات غدد درون ریز مانند hyperprolactinemia، دیابت ملیتوس یا اختلالات تیروئید از جمله کم کاری تیروئید و یا هیپرتیروئیدی است.
عفونت، آسیب و یا التهاب گردن رحم، فرج و یا واژن (به عنوان مثال - واژینوز باکتریایی، واژینیت).
اختلالات تناسلی زنان، از جمله آندومتریوز، آدنومایوز، پولیپ سرویکال یا پولیپ آندومتریال یا فیبروئید رحمی.
سرطان واژن، گردن رحم یا رحم.
اشیای خارجی در داخل واژن، از جمله بقایای کاغذ توالت یا تامپون.
واکنش های آلرژیک توسط اجسام خارجی در مهبل (واژن)، روان کننده های کاندوم و کشنده اسپرم ها و یا روان کننده ها برای خشکی واژن.
سقط جنین یا جراحی سقط با وارد کردن دستگاه، آسپیزاسیون خلاء دستی یا گشاد کردن و کورتاژ D C، سقط پزشکی یا سقط جنین غیرقانونی (سقط جنین) است.
بیماری های منتقله از راه جنسی.

مقاربت جنسی قوی و سخت
داروها شامل درمان جایگزینی هورمون (HRT)، قرص های سقط جنینی (mifepristone و misoprostol)، داروهای هورمونی برای سرطان سینه حساس به هورمون (لتروزول و تاموکسیفن)، ضد انعقاد (وارفارین و dalteparin) و داروهای باروری (مانند آنتاگون و cetrotide). سایر داروها همچنین ممکن است خونریزی غیرطبیعی واژینال را بعنوان یک عارضه جانبی ایجاد کنند.

مکمل های گیاهی
مانند جینسنگ (Panax ginseng)،
کوهوش سیاه (Cimicfuga racemosa)،
chaste tree berry (Vitex agnus castus) و ادویه جات (Hypericum perforatum). سایر گیاهان همچنین ممکن است مسئول خونریزی غیرطبیعی واژن باشند اما این امر همیشه به علت عدم وجود آزمایش های بالینی برای مکمل های گیاهی نمی تواند ثابت شود.
اختلالات خونریزی ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی واژن شود و این می تواند به اختلالات پلاکتی یا انعقادی مرتبط باشد.

خونریزی واژن قهوه ای
رنگ خون واژن معمولاً انتظار می رود که از قرمز روشن تا سیاه باشد و خونریزی واژینال قهوه ای ممکن است نرمال نباشد. خون واژینال قهوه ای، یا رنگ روشن یا تاریک، معمولاً نشان می دهد که خون تازه نیست و مدتی قبل از اخراج در مهبل یا رحم بوده است. تشخیص هر ترشح واژینال مهم است زیرا ترشحات واژن قهوه اغلب با خونریزی واژینال قهوه ای اشتباه است.
علل خون واژینال قهوه ای
ترشحات واژینال قهوه ای ممکن است گاهی اوقات با "خون قدیمی" رگه دار شود. در موارد دیگر، تخلیه واژینال قهوه ای به تنهایی ممکن است بدون علائم خونریزی رخ دهد و این ممکن است در عفونت واژن یا بیماری التهابی لگنی دیده شود. هر یک از علل خونریزی غیرطبیعی واژینال ممکن است به عنوان خون واژینال قهوه ای ظاهر شود در صورتی که خونریزی به آرامی اتفاق می افتد و در نتیجه باعث کاهش خون در طول زمان می شود. برخی از علل خونریزی واژینال قهوه ای عبارتند از:
قاعدگی باقیمانده. ریزش دیواره داخلی رحم (اندومتریوم) معمولا در طی قاعدگی خارج می شود اما در بعضی موارد ممکن است بخش کوچکی از محتویات رحم حفظ شود. اگر بعد از چند روز یا بیشتر خارج شود ممکن است به عنوان خونریزی واژینال قهوه ای ظاهر شود. در موارد قاعدگی باقی مانده، این معمولاً مقدار کمی است که ممکن است چند روز پس از پایان دوره شما رخ دهد.
دستکاری سقط جنین. با استفاده از قرص سقط جنین یا داشتن سقط جنین غیرقانونی ممکن است برخی از محتویات رحم برای چند روز و چند هفته پس از سقط جنین اخراج شوند. این ممکن است به عنوان خونریزی واژینال قهوه ای با لخته هایی که قهوه ای مایل به تیره تا سیاه در رنگ ظاهر شود. در سقط جنین های قانونی،D C ( گشاد کردن و کورتاژ) انجام می شود و به دلیل آسپیراسیون دستی بیشتر، اگر نه، تمام محتویات رحم در زمان سقط جنین حذف می شود. این باعث می شود احتمال هر خونریزی واژینال قهوه ای کمتر باشد.
سقط جنین. بسته به مرحله حاملگی شما هنگام ناسازگاری، بقایای جنین، جفت و یا قسمت هایی از پوشش داخلی داخل رحم (اندومتریوم) ممکن است طی چند روز یا حتی هفته ها پس از حادثه اخراج شوند. مهم است که زنان با با دکتر خود مشورت و بررسی کنند که آیا D C (دیلاتاسیون و کوتاژ) لازم است.
عفونت های مهبل (واژن)، رحم یا لوله های فالوپ ممکن است موجب خونریزی کمتری شود که قبل از خروج از واژن، تجزیه می شود. اگر خونریزی اندکی وجود داشته باشد و عفونت محدود باشد ممکن است خونریزی واژینال قهوه ای را برای مدت کوتاهی متوجه شود. علائم دیگر مانند درد و تب نیز ممکن است وجود داشته باشد. بیماری های منتقله از راه جنسی (STD) همچنین ممکن است خونریزی قهوه ای واژینال را با یا بدون ترشح ایجاد کنند و این ممکن است در طی مدت زمان طولانی رخ دهد.
سرطان، به ویژه در موارد سرطان دهانه رحم که در آن خونریزی کم و زخم دهانه رحم وجود دارد ممکن است گهگاهی سبب خونریزی واژینال قهوه ای شود. در این حالت خونریزی غیرطبیعی واژینال ممکن است در طی مدت زمان طول بکشد و شدت آن در پیشرفت بدخیمی افزایش یابد.

خونریزی بارداری در سه ماهه اول
هر خونریزی واژینال در سه ماهه اول (12 هفته اول) حاملگی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم و نیاز به مراقبت فوری پزشکی باشد. پس از ارزیابی مناسب، درمان و مدیریت خونریزی واژینال به علت خونریزی هدایت می شود.
خونریزی در طول سه ماهه اول ممکن است از نقطه یا سر سنجاق تا به خونریزی معادل یک دوره سبک یا حتی سنگین متفاوت باشد. هر علامت خون از واژن در دوران بارداری باید جدی گرفته شود. اگر علائم و نشانه های دیگر مانند درد شدید شکم، تب و یا سرگیجه وجود داشته باشد باید توجه فوری پزشکی داشته باشید.
در حالی که سقط جنین خود بخودی یا سقط غیر عمدی (که شامل تهدید، ناقص، اجتناب ناپذیر، کامل، سپتیک و یا از دست رفته است) شایع ترین علت خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری است ترکیدن حاملگی نابجا اغلب خطرناک ترین است. علل جدی دیگری وجود دارد که هیچگونه تهدیدی برای بارداری ایجاد نمی کند اما این باید توسط یک حرفه پزشکی ارزیابی شود.
خونریزی ایمپلنت
ایمپلنت تخمک بارور شده به دیواره رحم ممکن است خونریزی کمی ایجاد کند.
این ممکن است در طول زمان قاعدگی مورد انتظار رخ دهد.
این عادت طبیعی است و هیچگونه درمانی ندارد.
تهدید سقط جنین
در این مثال، جنین ممکن است در معرض خطر باشد و ممکن است حاملگی سالم امکان پذیر نباشد.
این امر می تواند به دلیل کاشت نادرست جفت باشد ممکن است با استفاده از داروها و الکل، تروما و سایر بیماری های زمینه ای ارتباط داشته باشد.
گرچه خونریزی واژینال ممکن است در یک سقط جنین پایان یابد احتمال خطر وجود دارد به طوری که ممکن است بارداری به مدت کامل ادامه یابد.
سقط جنین ناقص
برخی از محصولات تخمک گذاری (جنین، جفت و غشاء) از رحم اخراج شده اند.
بارداری در این مورد نمی تواند ادامه یابد.

سقط جنین کامل
تمام محصولات مفهومی توسط رحم اخراج شده اند.
سقط جنین اجتناب ناپذیر
علائم نشان می دهد که حاملگی پایان نمی یابد.
سقط جنین از دست رفته.
در برخی موارد، اگرچه جنین مرده است محصولات ماندگاری هنوز در داخل جفت نگهداری می شوند.
سقط جنین (سپتیک)
عفونت رحم و محصولات تخمک پس از سقط جنین وجود دارد.
حاملگی خارج رحمی
تخمک بارور در جای دیگر (معمولا لوله فالوپ) به جای رحم، کاشته می شود.
می تواند برای سلامتی مادر خطر باشد.
بارداری مولار
به جای جنین، خوشه هایی مانند انگور از بافت های غیر طبیعی در رحم رشد می کند.
خونریزی پس از مقاربت
خونریزی پس از مقاربت ممکن است در دوران بارداری طبیعی باشد.
تروما یا آسیب به دیواره واژن
ممکن است به دنبال خشونت خانوادگی یا یک روش نمونه گیری آمنیوسنتز یا یک روش نمونه گیری پرز کورونی باشد.
- کیست کورپوس لوتئوم تخریب شده
- عفونت واژن یا گردن رحم
- سرطان دهانه رحم
- پولیپ سرویکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول