نباید به اسم فقرا مسیر تقویت اغنیاء را شدت دهیم/ صف های طولانی خرید گوشت باکرامت انسانی ناسازگار است؛عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با شفقنا


نباید به اسم فقرا مسیر تقویت اغنیاء را شدت دهیم/ صف های طولانی خرید گوشت باکرامت انسانی ناسازگار است؛عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با شفقنا

شفقنا- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس صف های طولانی خرید گوشت را مخالف عزت و کرامت انسانی دانست و اظهار کرد: وقتی بازار آزاد شود قیمت ها لجام گسیخته نمی‌شود و رقابت به میان می آید و کسبه صبر نمی‌کنند که کالا گران تر شود بعد آن را بفروشند؛ بلکه سعی می‌کنند مشتری های خودشان را حفظ کنند. در این صورت خروج […]

نباید به اسم فقرا مسیر تقویت اغنیاء را شدت دهیم/ صف های طولانی خرید گوشت باکرامت انسانی ناسازگار است؛عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با شفقنا

شفقنا- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس صف های طولانی خرید گوشت را مخالف عزت و کرامت انسانی دانست و اظهار کرد: وقتی بازار آزاد شود قیمت ها لجام گسیخته نمی‌شود و رقابت به میان می آید و کسبه صبر نمی‌کنند که کالا گران تر شود بعد آن را بفروشند؛ بلکه سعی می‌کنند مشتری های خودشان را حفظ کنند. در این صورت خروج سرمایه از کشور و رانت معنی نمی دهد و دلال‌ها هم حضور ندارد.

علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با عرضه گوشت با نرخ دولتی و تشکیل صف‌های طولانی اظهار کرد: من این روش‌ها را اساسا روش‌های منسوخ ناکارآمد می‌دانم و سعی‌ داشتم که کلیات بودجه رأی نیاورد؛ چون اعتقاد داشتم این بودجه با روشی که دولت پیشنهاد داده و بررسی که کمیسیون تلفیق انجام داده است با شرایط فعلی جامعه سازگار نیست.

کلیات بودجه با شرایط فعلی جامعه سازگار نیست

او در ادامه افزود: ۱۴ میلیارد دلار برای تثبیت قیمت یکسری اقلام تخصیص داده شده است که از دید من عملا شدنی نیست؛ چراکه با همسایگانمان تفاوت قیمت داریم و اساسا امکان تامین همه‌ی نیازها هم فراهم نیست. به عبارت دیگر وقتی نمی توان کالایی را برای نیاز همه مردم هم تامین کرد و هم در توزیع آن نظارت کرد طبیعتا از قیمت آزاد تبعیت می‌کند و در نهایت این همه هزینه کرد و تخصیص ارز به هدر می‌رود.

اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تثبیت قیمت برخی از اقلام عملا شدنی نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: تا جایی که ما می‌دانیم قیمت گوشت در کشورهای همسایه حدود ۸ تا ۹ دلار یعنی تقریبا ۱۰۰ هزارتومان است. لذا نمی توانیم قیمت گوشت قرمز را ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان تثبیت کنیم. اختلاف ۴۰ هزار تومان اختلاف شیرینی برای دلال‌ها است و حتی اگر گوشت‌های وارداتی از کشور خارج نشود آنچه در داخل کشور تولید می‌شود به صورت قاچاق از کشور خارج می شود.

پایین نگه داشتن قیمت گوشت قاچاق آن را افزایش می‌دهد

ابراهیمی قیمت‌های غیر واقعی را عامل فساد دانست و تصریح کرد: وقتی قیمت ها غیر واقعی باشد رانت، فساد و دلال بازی بوجود می‌آید. به نظر من توزیع مقطعی گوشت در مناطق خاصی از کشور با عزت و کرامت ایرانی ناسازگار است و عملا چهره ناخوشایندی را از کشور به نمایش می‌گذارد.

توزیع مقطعی گوشت در مناطق خاصی از کشور با عزت و کرامت ایرانی ناسازگار است

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به صورت بن کارت مستقیم به مردم داده شود ،اظهار کرد: به نظر من بهترین راه این است که ۱۴ میلیارد دلار که ارز تخصیصی دولتی محسوب می شود را تبدیل به ریال کنند و این ریال را مستقیما در قالب بُن کارت تحویل مردم دهند و مردم این اجازه را داشته باشند که خودشان خرید کنند.

۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به صورت بن کارت مستقیم به مردم داده شود

ابراهیمی بیان کرد: وقتی بازار آزاد شود قیمت ها لجام گسیخته نمی‌شود و رقابت به میان می آید و کسبه صبر نمی‌کنند که کالا گران تر شود بعد آن را بفروشند؛ بلکه سعی می‌کنند مشتری های خودشان را حفظ کنند. در این صورت خروج سرمایه از کشور و رانت معنی نمی دهد و دلال‌ها هم حضور ندارد.

اگر بازار آزاد شود قیمت ها لجام گسیخته نمی‌شود

او ادامه داد: این قضیه در خصوص حامل های انرژی هم صدق می‌کند و اگر قیمت ها را واقعی کنیم کل منابعی که هدر می رود حفظ می شود و می توانیم آنها را در اختیار مردم قرار دهیم. به عبارت دیگر با این کار قادر خواهیم بود به هر نفر ماهانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان بن کارت دهیم.

می‌توان ماهانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان بن کارت به مردم داد

ابراهیمی با بیان اینکه باید قدرت خرید مردم را افزایش داد گفت: در هیچ جای دنیا بعد از گرانی با یک اقدام مقطعی ارزانی اتفاق نیفتاده است و مردم بیچاره مجبور هستند این گرانی را تحمل و حتی در بسیاری از مواقع از خرید خود صرف نظر کنند. فقط هم بحث مواد غذایی نیست بلکه پوشاک، دارو، خودرو و مسکن و … هم گران شده است. لذا نمی توان قیمت ها را به روش تزریقی پایین نگه داشت.

باید قدرت خرید مردم را افزایش داد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر به مراکز فروش لوازم خانگی مراجعه کنید می‌بیند که خرید فریزرهای صندوقی افزایش پیدا کرده است چون یک عده برای ذخیره سازی گوشت، آنها را می خرند و گوشت آنقدر تفاوت قیمت دارد که خرید فریزر برایشان صرفه اقتصادی دارد. نتیجه این کار این است کسانی که وضعیت مالی بهتری دارند همیشه جلوتر از فقرا هستند. پس نباید به اسم فقرا مسیر تقویت اغنیاء را شدت دهیم و فقرا را فقیرتر کنیم.

نباید به اسم فقرا مسیر تقویت اغنیاء را شدت دهیم

او در پایان با تاکید بر اینکه اگر ۱۴ میلیارد دلار مستقیم به مردم داده شود باعث تورم نمی‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولین از انجام دادن این کار می‌ترسند. این کار در راستای عدالت، منطق و عقل است که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و اجازه انتخاب را به مردم دهیم. این مساله در مجلس مطرح می شود اما متاسفانه برای بسیاری از نماینده ها قابل باور نیست حتی اگر به بهترین اقتصاددان ها هم مراجعه کنید همیشه از قیمت های واقعی استقبال می کنند چون قیمت های کاذب همواره در جامعه فساد ایجاد می کند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!