لالایی خوانی پروین بهمنی برای فرهاد گرگین پور در جشنواره موسیقی فجر


لالایی خوانی پروین بهمنی برای فرهاد گرگین پور در جشنواره موسیقی فجر

گروه موسیقی حاوا در بخش نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی در حوزه هنری به اجرا رفت و پروین بهمنی برای فرهاد گرگین پور هنرمند چیره دست موسیقی مقامی ایران لالایی سوزناکی خواند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در پنجمین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی حاوا به سرپرستی پروین بهمنی در سالن سوره حوزه هنری به اجرا رفت، در این اجرا علی اکبری نماینده شیراز، شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر، علی ثابت نیا، رییس انجمن موسیقی حضور داشتند.

اجرای گروه حاوا با سرنا نوازی و ساز سحری و جنگنامه آغاز شد، سپس قطعات دوره «آواز شاختایی»،«جیران جیران»،«آغور هلی»، «آواز »،«یورغا هلی»، «هلی تند»، «درناغ ایسیه»، «مقام های عاشیقی»، «هلهله»، «هایتا هلی» و« آواز صمصام» اجرا کردند.

در این شب پروین بهمنی سرپرست گروه حاوا نیز به صحنه آمد و گفت: فرهاد گرگین پور غیر از اینکه فامیل من بود برایم ساز می زد و من می خواندم مرگ فرهاد ضربه مهلکی به من و خوانندگان قسقایی زد .

وی لالایی سوزناکی را به یاد فرهاد گرگین پور خواند و سپس با خواندن یک قطعه غمناک ترکی یاد بی بی ایل«ملکی بی بی صولت قشقایی» دختر صولت الدوله قشقایی را گرامی داشت.

یکی از نکات قابل توجه اجرای دیشب گروه حاوا نوازندگی «محمد جاویدی» با تکنیک بسیار بالای کمانچه نوازی در ایل قشقایی و با تکیه بر شیوه های اصلی موسیقی عاشیق ها و سبک نوازندگی خاص شخصی است استفاده از موسیقی اورجینال و رپرتوارهای گوناگون قشقایی و خصوصا لحن های طوایف مختلف ایل از ویژگی بسیار مهم این هنرمند در اجرای حاوا بود.

دامون شش بلوکی درباره تکنیک نوازندگی محمد جاویدی به خبرنگار شبستان گفت: این هنرمند توانایی های تکنیکی بسیار بالایی در اجراهای فنی و به نوعی مخاطب پسند داشته و در تمامی عرصه های اجرایی ملاک را بر اجراهای با جنبه های پژوهشی و ریشه ای ایل گذاشته است که بیشتر این نوع اجرا برای مخاطب تخصصی جذابیت دارد.

وی افزود: محمد جاویدی در جشنواره موسیقی نواحی کرمان به دبیری استاد محمد رضا درویشی و داوری استاد کلهر و دیگر اساتید رتبه نخست کمانچه نوازی این فستیوال تخصصی را در سال ٨٣ و در سال ٨٥ در فستیوال کمانچه نوازان ایران (تال) در خرم آباد عنوان پدیده جشنواره را کسب کرد. وی نخستین مکتب موسیقی آموزشی کمانچه که حاصل آن تربیت صدها نوازنده جوان است را بنا نهاد که با هنرجویان خود گروه درنا را تشکیل و اجراهایی تا تعداد پنجاه تا هشتاد نفر از هنرجویان خود را ارایه کرده است.

گروه حاوا در اجرای دیشب از خوانندگان موسیقی مختلف طوایف قشقایی استفاده کرد تا بیشتر به بخش پژوهش توجه کرده باشد به همین خاطر تنوع رنگ و صدای و لحن هایی از طوایف مختلف قشقایی از جمله دره شوری و شش بلوکی را می توان دید.

به گفته دامون شش بلوکی حاوا در اجرای سی و چهارمین جشنواره موسیقی به سبب پراکندگی مکانی اعضای گروه و امکان کم تمرین بیشتر تکیه بر تکنوازی ها داشت.

این گروه همچنین با آموزش نوازندگان غیر قشقایی توانسته از حضور آنها بهره ببرد آرش عزیزی نوازنده تار و موسیقی ردیفی که شناخت کافی از موسیقی قشقایی دارد و سپهر حمزه لو از جمله هنرمندانی هستند که با گروه حاوا همکاری کرده اند.

گروه موسیقی حاوا برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر استفاده از ساز آکاردئون استفاده کرد و قطعه ای را به یاد فرهاد گرگین پور نوازنده چیره دست موسیقی قشقایی نواخت.

آرش عزیزی ( تار)،پیران درخشان (خواننده)،حسین کریم نژاد ( کرنا و سرنا)، هوشنگ سلیمی ( کمانچه)،میلاد شهریاری (قطعه تکنوازی مقامهای قشقایی آکاردئون(بیاد دکتر فرهاد گرگین پو)،محمد جاویدی (تکنوازی کمانچه)،شهاب عبداللهی (سه تار قشقایی)،دامون شش بلوکی (نقاره قشقایی) و آرمان فرهنگ (خواننده ونوازنده سه تار) هنرمندانی بودند که در اجرای گروه موسیقی حاوا به سرپرستی پروین بهمنی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفتند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری