برگزیدگان شعر فجر خراسان جنوبی معرفی شدند


  برگزیدگان شعر فجر خراسان جنوبی معرفی شدند

هفتمین جشنواره شعر فجرخراسان جنوبی با معرفی برترین ها در زادگاه ابن حسام خوسفی شاعر برجسته دیار گل های نرگس به کار خود پایان داد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: از آنجایی که شعر، ذاتی انقلابی دارد؛ شاعرانی برجسته ای در دهه اخیر آمده اند، تا ذات شاعرانه انقلاب، فجر و شهادت را عارفانه فریاد بزنند و آن را مانند موشکی بر سر استکبار فرود آوردند.

جشنواره شعر فجر که همه ساله در دهه فجر برگزار می شود، فرصت مناسبی برای معرفی و شناخت شاعران جوان در کشور است، شاعرانی که از مناطق مختلف کشور به صورت گمنام در جشنواره حضور پیدا می کنند و با اشعار زیبا و پرمعنی و مفهوم، برای خود شهرتی نسبی به دست می اورند.

خراسان جنوبی به ویژه شهرستان خوسف دارای شاعران بزرگی همچون ابن حسام خوسفی بوده که شعرهای او کم نظیر است، خوسف در حال حاضر هم شاعران زیادی دارد که در سطح کشور شعر می سرایند و حالا هفتیمن جشنواره شعر فجر استان به میزبانی دیار شعر و شاعری و گل نرگس برگزار شد و نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند.

در هفتمین جشنواره شعر فجر خراسان جنوبی شاعران برجسته ای از شهرستان های مختلف استان؛ قدم بر چشم نرگس های خوسف گذاشته و با بیان اشعار خود محفل را صفا دادند؛ به نحوی که افراد حاضر در مجلس ادبا، تمام جسم شان، چشم و گوش شده بود.

«ناصر نبی زاده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه دوم انقلاب اظهار داشت: هفتمین جشنواره شعر فجر با هدف اعتلای فرهنگ و هنر اصیل دینی و ملی، کشف استعدادهای جوان و بالندگی گونه های شعر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر خراسان جنوبی با موضوع آزاد در شهرستان خوسف برگزار می شود، گفت: شهرستان خوسف دبیرخانه دائمی شعر فجر استان است که هرساله این جشنواره در این شهرستان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین عرصه ای که در پیشبرد پیروزی انقلاب اسلامی نقش دارد، حوزه ادبیات و به ویژه شعر است، گفت: همچنین لزوم پیوند نسل جوان با ریشه ها و پیشینه ها مهم است.

نبی زاده افزود: شرکت در این جشنواره برای عموم علاقمندان و تمامی گروه های سنی آزاد بود و تا پایان مهلت قانونی یعنی یکم بهمن ٥٤٨ اثر از ١٩٢ شاعر استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه داوران این جشنواره شاعران برجسته کشوری و استانی هستند، گفت: شاعران مصطفی محدثی خراسانی، شاعر برجسته کشوری؛ پیام یوسفی و مجید خزائی وفا، آثار شاعران را ارزیابی کرده اند.

نبی زاده با بیان اینکه سه نفر از برگزیدگان لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی اعطا دریافت می کنند، ادامه داد: همچنین 10 نفر از شاعرانی که آثار شایسته تقدیر از نگاه داوران را ارائه کرده اند، تقدیر به عمل می آید.

وی با بیان اینکه هیئت داوران کیفیت شعرهای ارسالی به دبیرخانه شعر فجر را مطلوب ارزیابی کرده، اعلام کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برنامه دارد تا گزیده اشعار برجسته هر شهرستان را به صورت مستقل در بهار 98 در قالب یک کتاب چاپ کند.

«مصطفی محدثی خراسانی» داور جشنواره شعر فجر در حاشیه این جشنواره در گفتگو خبرنگار شبستان با بیان اینکه طی سال های اخیر شعر خراسان جنبی پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: در ابتدا که پیشنهاد داوری جشنواره به من داده شد با اینکه با شعر و شاعران خراسان جنوبی آشنا بودم و در جشنواره قربان تا غدیر کار داوری را برعهده داشتم؛ فکر نمی کردم که شاعران خراسان جنوبی، شعرهای بسیار مطلوبی را به دبیرخانه ارسال کنند ولی می توان گفت آثاری در این جشنواره حائز رتبه شدند، اگر در جشنواره های ملی هم شرکت می کردند رتبه می آوردند.

این شاعر برجسته کشوری با اشاره به اینکه وجود آرامگاه مشاهیر و زادگاه آنها می تواند موج فرهنگی ایجاد کرده و پایگاه خردمندی، اندیشه ورزی، رشد، شکوفایی و هنر باشد، افزود: وجود آرامگاه ابن حسام در شهرستان خوسف که از مفاخر ادبیات فارسی است؛ ظرفیتی است که باید در سطح کلان و ملی مطرح شود تا از این فضا برای قوام بیشتر فرهنگ و هنر و ادبیات خراسان جنوبی بهره برد.

وی گفت: شعر در انجام رسالت خود در چهل سالگی انقلاب چیزی از موشک کم ندارد و در واقع خیلی خوب توانسته پیام انقلاب را گوش جهانیان برساند و چون موشک ها بر سر مستکبرین و دشمنان انقلاب فرود آید.

همچنین «غلامحسین یوسفی» ملقب به استاد ناقوس در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: مجلس شعر آیینی با غزل های آتشین نباید همگام شود چراکه تمامی ارزش های ما به دین و اعتقادات در شعر ایینی یافت می شود.

وی گفت: شعر آیینی راه ارتقای ملت است چراکه شعری که بر معنویت خدا، پیامبر و امامان بنا شده؛ اکثر شعرهای ابن حسام خوسفی بر همین مبنا و بر پایه آیات و روایات، اسلام و صنایع مستظرفه بسیار زیبا آمیخته شده و زبان زمینی را آسمانی کرده که این کلام پیش خدا اجر دارد.

استاد ناقوس در خصوص جشنواره شعر فجر ابراز خرسندی کرد و گفت: فجر سرآغاز تحول تاریخ انقلاب ملتی است که در مرداب غوطه می خورد و تلالو نوری آسمانی است که آنها را از لجن به ملکوت رساند که باید قدر این ارزش ها را دانست.

در ادامه مراسم بیانیه هیئت داوران به نمایندگی توسط «پیام یوسفی» قرائت شد. با توجه به این بیانیه حدود 548 اثر از 192 شاعر استانی به دبیرخانه جشنواره رسیده که سطح آثار نسبت به سال های قبل پیشرفت خوبی داشته و حضور شاعران شهرستانی، خواهران و در حوزه کودک و نوجوان بیشتر شده و با توجه به آزاد بودن موضوع جشنواره، شاعران از محتوای آیینی، پایداری و انقلابی استفاده کرده بودند که 13 نفر به عنوان شایسته تقدیر و برتر معرفی شدند.

در این مراسم از سید روح ا... فریدونی از شهرستان بشرویه، سید محمود زینلی (درمیان) و صفیه قومنجانی از فردوس نیز به عنوان نفرات برگزیده اول تا سوم معرفی و با لوح تقدیر و به ترتیب مبلغ هشت، شش و پنج میلیون ریال از آنها تقدیر شد.

از شاعران شایسته تقدیر، محمدرضا اسلامی از شهرستان بیرجند، میری (نهبندان)، فاطمه حسینی فر (بیرجند)، سید عباس محسن زاده (بشرویه)، ام البنین جمالی (بیرجند)، آسیه تحویلی (فردوس )، سعید ارشادی (سرایان)، علیرضا قاسمی (خوسف )، زهرا انوری و زهرا قرائی از شهرستان قاین با لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از اداره ارشاد اسلامی شهرستان سرایان نیز به خاطر بیشترین جذب آثار تقدیر شد.

در حاشیه جشنواره؛

میهمانان و شاعران شرکت کنندگان در جشنواره با حضور در آرامگاه این حسام خوسفی «عصر شعر» برپا کردند و تعدادی از شاعران شعرهای خود را در آنجا قرائت کردند. ساز نی، دف، ساز و دهل در داخل سالن و بیرون چاشنی برنامه ها بود.

غرفه های پخت آش و کف محلی رایگان نیز در بیرون محل برگزاری جشنواره برپا شده بود.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید