فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5


خواب، یک خط صاف بین لحظه خوابیدن و لحظه بیداری نیست؛ خواب ما در طول شب، به صورت سینوسی از سبک به سنگین و از سنگین به سبک حرکت می کند.

خواب، "یک خط صاف بین لحظه خوابیدن و لحظه بیداری" نیست؛ خواب ما در طول شب، به صورت سینوسی از سبک به سنگین و از سنگین به سبک حرکت می کند.

به گزارش سواد زندگی، امروز می خواهیم با فرمول بیدار شدن از خواب آشنا شویم. سعی می کنیم همانند همیشه بدون در افتادن در بحث های پیچیده علمی، لُبّ مطلب را مطرح کنیم:

همه ما گاهی هنگام بیدار شدن از خواب، احساس کسالت می کنیم ، منگ هستیم و سنگینی خواب، هنوز اذیت مان می کند.

گاهی اوقات برعکس، وقتی بیدار می شویم سرحال و شاداب هستیم.


علت چیست؟

مشخصاً علت اول به میزان خواب ما بر می گردد، همه می دانند که اگر ساعات خواب ما با نیازهای بدنی مان همخوانی نداشته باشد، بدن از خواب سیراب نمی شود و کسالت همراه بیداری خواهد بود.
اما همه چیز به این امر بدیهی ختم نمی شود.

خواب، "یک خط صاف بین لحظه خوابیدن و لحظه بیداری" نیست. ما در طول خواب مراحل مختلفی را سپری می کنیم که بحث مفصلی دارد که از آنها می گذریم. آنچه به می تواند در کل زندگی مان به دردمان بخورد این است که خواب ما در طول شب، به صورت سینوسی از سبک به سنگین و از سنگین به سبک حرکت می کند.

یعنی ابتدای خواب، خواب مان سبک است و رفته رفته سنگین تر می شود و سپس آرام آرام سبک تر می شود و مجدداً سنگین می شود و باز سبک می شود و این روند بارها تا صبح تکرار می گردد.

به این شکل نگاه کنید؛ اگر ما در قله ها - که خواب در آن سنگین است - بیدار شویم ، دچار کسالت خواهیم بود ولی اگر در دره ها - که خواب در آن سبک است - بیدار شویم، به راحتی از رختخواب برمی خیزیم.

فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5

اما از کجا بدانیم کی در دره خواب هستیم و خواب مان سبک شده تا بیدار شویم؟

معمولاً از لحظه آغاز خواب تا زمانی که خواب سنگین شود و مجدداً به مرحله سبک برسد 90 دقیقه (یک و نیم ساعت) طول می کشد.
بنابر این اگر می خواهید در سبک ترین مرحله خواب، از خواب بیدار شوید باید ساعت خواب تان مضربی از عدد یک و نیم باشد. یعنی اگر ساعت 11.5 شب می خوابید، یک و نیم ساعت، یک و نیم ساعت محاسبه کنید و در یکی از آنها از خواب بیدار شوید، به این ترتیب:
ساعت 11.5 به علاوه یک و نیم ساعت = ساعت یک بامداد
و سپس:
- ساعت 2.5
- ساعت 4
- ساعت 5.5
- ساعت 7
- ساعت 8.5 صبح

بنابراین در این مثال، اگر ساعت 7 صبح بیدار شوید، نسبت به بیدار شدن در ساعت 7.5 راحت تر خواهید بود هر چند نیم ساعت هم کمتر خوابیده اید.

اگر ساعت 12 شب بخوابید چه؟ در این صورت ساعت 6 صبح زمان مناسبی برای بیدار شدن است زیرا 4 تا یک و نیم ساعت خوابیده اید و نیز ساعت 7.5 هم خوب است چون 5 تا یک و نیم ساعت خوابیده اید.

نکته: در اکثر انسان ها چرخه خواب 90 دقیقه است ولی ممکن است چرخه خواب شما 90 دقیقه ای نباشد. بنابراین اگر فرمول 90 دقیقه درباره شما صدق نکند، بکوشید با یادداشت کردن ساعات خواب و بیداری و حس و حال تان در هر بار بیداری، عدد چرخه خواب تان را کشف کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد