چاه شماره ٨ پازنان شرکت نفت و گاز آغاجاری تولیدی شد


چاه شماره ٨ پازنان شرکت نفت و گاز آغاجاری تولیدی شد

چاه شماره- ٨ میدان پازنان-1 با انجام اقدام‎های اصلاحی مناسب مخزنی و درون‌چاهی و سپس انجام اصلاحیه‎های استانداردسازی ادوات و اتصالات سرچاهی به دست کارشناسان شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری تولیدی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، الیاسی‎نیا، رئیس مهندسی تولید شرکت نفت و گاز آغاجاری در این باره توضیح داد: چاه شماره- ٨ میدان پازنان از زمان حفاری در سال 42 به دلیل صفر بودن فشار سرچاهی به عنوان چاه مشاهده‎ای گاز - نفت و آب و به منظور تعیین سطوح تماس سیالات در بخش جنوبی میدان با انجام آزمایش‌های ممیزی فشار در حالت ساکن مورد استفاده قرار گرفته بود و امکان تولید از چاه وجود نداشت.

وی افزود: با بررسی‎های دقیق و استفاده از شبیه‌سازهای مخزنی و نرم‌افزارهای چاه‌محور از سوی کارشناسان اداره مهندسی تولید آغاجاری و با همکاری کارشناسان اداره مهندسی عملیات مخازن ستاد در سال ٩٤ مشخص شد امکان تولید نفت از این چاه وجود دارد،‌ از این رو انجام اقدام‎های اصلاحی از قبیل مشبک‌کاری و اسیدکاری در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مهندسی تولید شرکت نفت و گاز آغاجاری درباره تعویق در راه‎اندازی چاه توضیح داد: متعاقب انجام اقدام‎های اصلاحی مخزنی و پس از اطمینان از وجود نفت با کیفیت و فشار مناسب، تصمیم نهایی مبنی بر تغییر وضعیت چاه از مشاهده‎ای به تولیدی نفت اتخاذ شد،‌اما از آنجایی که چاه فاقد خط لوله تولید(خط لوله جریانی) بوده و تاج چاه نیز قدیمی و مناسب تولید نفت نبوده است امکان راه‎اندازی چاه وجود نداشت،‌بنابراین در اسرع وقت اصلاحیه‌های لازم از سوی اداره مهندسی تولید آغاجاری ارائه شد.

الیاسی‎نیا گفت: در این اصلاحیه‎ها که با همکاری ادارات نگهداری و تعمیرات خطوط لوله، بهره‎برداری، بازرسی فنی و خوردگی فلزات این شرکت و اداره خدمات فنی چاه‎ها به اجرا درآمد نسبت به استانداردسازی تاج چاه و احداث 200 متر خط لوله جریانی و اتصال موقت به خطوط لوله جریانی چاه شماره ١٢٢ پازنان-1 اقدام‌های لازم انجام شد و چاه مذکور با دبی هزار بشکه در روز نفت سبک در مدار تولید قرار گرفت.

وی ادامه داد: متعاقب انجام آزمایش‎های مهندسی بهره‎برداری و در صورت تامین هزینه‎های لازم، مستقل‌سازی خط لوله جریانی تا واحد بهره‎برداری برنامه‎ریزی خواهد شد.

رئیس مهندسی تولید شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: سود و صرفه حاصل از اجرای این اصلاحیه‎ها که با حداقل هزینه به دست توانمند کارشناسان این شرکت انجام شد بالغ بر هزار میلیارد ریال در سال برآورد می‎شود که گام ارزشمندی در مسیر افزایش تولید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا