لزوم تقویت اصول مشترک بین‌الادیانی برای کاهش خشونت‌ها


لزوم تقویت اصول مشترک بین‌الادیانی برای کاهش خشونت‌ها

گروه بین‌الملل ــ دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شهید بهشتی ایران اظهار کرد: باید اصول مشترک بین ادیان را که اعتقاد به خدای واحد و برخورداری از عدالت،‌ صلح،‌ خوشبختی و... است را تقویت کنیم.

لزوم تقویت اصول مشترک بین‌الادیانی برای کاهش خشونت‌ها

جمیله علم‌الھدی، دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شهید بهشتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در هند که در سمینار «تعلیم و تربیت دینی» حضور داشت، گفت: این سمینار همزیستی بین ادیان بوده و فرصتی است که کارهای بهتری در حوزه بین‌الادیان انجام شود.

وی افزود: می‌توان از ظرفیت خوبی که این سمینار برای صحبت روی اصول مشترک بین ادیان توحیدی استفاده کرد که همان اعتقاد به خدای واحد است و معتقدان به این ادیان، همگی پدر و مادر مشترکی دارند و بر خصیصه‌هایی چون عدالت،‌ صلح، خوشبختی مردم و حتی حفظ محیط زیست و طبیعت تأکید دارند.

علم‌الهدی ادامه داد: این نقطه مشترک می‌تواند منبع آموزش و تربیت فرزندان باشد که به سمت بهتری پیش برویم و از خشونتی که اکنون در جوامع شاهد هستیم بکاهیم.

وی در ادامه سخنانش توضیح داد: پیروان ادیان نسبت به هم بی‌اعتماد بوده و تحت تأثیر فضای رقابتی که در این عرصه وجود دارند هستند که هر کسی منافع خود را دنبال می‌کند. پیروان ادیان به این گونه رقابت‌ها مبتلا شده‌اند که باید در این موضوع مشترک همکاری کنند، این در حالی است که از این رویکرد فاصله می‌گیرند و این اقدام خطاست.

علم‌الهدی تصریح کرد: باید به سمت اعتمادسازی برگردیم و در این راستا در ابتدای کار باید رؤسا و اولیای ادیان به هم اعتماد کنند و دست در دست هم به آبادانی زمین باز گردیم و ملاقات متعددی داشته باشیم که همگی روی آن اتفاق نظر دارند.

وی اظهار کرد: سؤال این است که چرا علیرغم اینکه اکثریت مردم به خدای واحد معتقد هستند، یکدیگر را قبول ندارند. باید روی اشتراکات صحبت شود و اختلافات به کنار گذاشته شوند.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه هر گروه ویژگی‌های فرهنگی و خصلت‌های مختلفی دارد،‌ گفت: در این سمینار به رغم ادیان مختلف، نکته‌های مشترک بسیاری بیان شد که شیعه و سنی به تکمیل سخنان هم پرداختند. رویکرد مطلوبی بود و باید این نقاط مشترک را جدی بگیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس