لتروفم و ضرورت مصرف آن برای بارداری


لتروفم و ضرورت مصرف آن برای بارداری

دکترم قرص لتروفم تجویز کردن، آیا مصرف قرص قبل از اقدام به بارداری برای من ضروریه؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من 30 سالمه 8 ساله که ازدواج کردم و تازه تصمیم به بارداری گرفتم در سونوگرافی روز 12 سیکلم برای تعیین اندازه فولیکول و سلامت رحم و تخمدان، ضمن سلامت تخمدان و رحم در سونوگرافی من هیچ فولیکولی دیده نشد. دکترم قرص لتروفم تجویز کردن، آیا مصرف قرص قبل از اقدام به بارداری ضروریه؟

پاسخ دکتر ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی:
به طورکلی قرص لتروفم (لتروزول) برای خانم هایی که تخمک گذاری ندارند و یا تخمک گذاری در آنها کیفیت بالایی ندارد، تجویز می شود به همین دلیل شما باید برای تحریک تخمک گذاری خود این دارو را قبل از نزدیکی مصرف کنید تا بتوانید اقدام به بارداری کنید. همچنین به شما توصیه می کنم که از عوض کردن پزشک خود پرهیز کنید و طبق نظر پزشک خود بهترین درمان را دریافت کنید و اگر بعد از مصرف داروها همچنان باردار نشدین برای درمان عدم تخمک گذاری خود اقدامات و درمان های لازم را انجام دهید که البته در بسیاری از موارد تنها با مصرف این قرص می توانید که باردار شوید و اقدامات دیگری نیاز نخواهد بود.
لتروفم و ضرورت مصرف آن برای بارداری
مهمترین مطالب در این باره
چرا دکتر برای شما لتروزول تجویز می کند؟
قرص لتروزول در موارد زیر تجویز میشود:
1- در زنان مبتلا به pcos:
معمولا از کلومیفن مفید تر است و باعث تحریک تخمدان ها در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود.
2- در افراد مقاوم شده به کلومیفن:
زمانی می رسد که کلومیفن دیگر قادر به تحریک تخمدانها حداقل در سه دوره حتی بعد از زیاد کردن دوز آن نیست. قرص لتروزول ممکن است برای این زنان مفیدتر باشد.
3- برای درمان ناباروری، درمان پیش سرطان:
اگر یک زن سرطان استروژنیک دارند، شبیه سرطان سینه، استفاده از داروهای باروری باعث تحریک کردن تخمدانها و بالغ شدن تخمک میشود. داروهایی که سطح استروژن را بالا برده که منجر به رشد سریعتر تومور میشود. قرص لتروزول بدون افزایش سطح استروژن باعث تحریک کردن تخمدانها می شود. گاهی لتروزول همراه با کلومیفن مصرف میشود.قرص لتروزول داروی مناسب در بیماری های اولیه تخمدان، مسدود بودن لوله فالوپ و مشکل باروری در مرد نیست.
لتروفم و ضرورت مصرف آن برای بارداری
4- سرطان سینه :
لتروزول برای درمان سرطان پستان در زنان مبتلا به یائسگی و درمان های دیگر مانند پرتودرمانی یا جراحی برای حذف تومور استفاده می شود. همچنین برای درمان سرطان پستان در زنان مبتلا به یائسگی استفاده می شود که قبلا به مدت 5 سال داروی تاموکسیفن (Nolvadex) مصرف می کردند. لتروزول در دسته داروهایی است که مهارکننده های آروماتاز ناسازگار است. این دارو با کاهش میزان استروژن تولید شده توسط بدن عمل می کند. این دارو می تواند رشد برخی از انواع سلول های سرطانی پستان را که نیاز به استروژن دارند، کند کند یا متوقف کند.
توجه: گاهی قرص لتروزول برای درمان اندومتریوز استفاده میشود اما در این افراد تحریک تخمدانها مورد هدف نیست و ماه ها برای کاهش درد لگن در این افراد استفاده میشود.

قرص لتروزول چگونه باید استفاده شود؟
لتروزول به عنوان یک قرص خوراکی یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود. لتروزول را می توانید هر روز در همان زمان مصرف کنید. دستورالعمل های نوشته شده بر روی برچسب تجویزی را با دقت بخوانید و از پزشک یا داروساز بخواهید هر بخشی را که نمی دانید توضیح دهد. این دارو را بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.
در درمان باروری با قرص لتروزول چه اتفاقی می افتد؟
تجویز قرص با توجه به دستور پزشک شما است. پزشک از شما می پرسد که پریود شده اید یا نه؟اگر هم شده اید از شما می خواهد تست بارداری بدهید. اگر شما مطمعن نیستید که پریود شده اید یانه؟ مثلا لکه بینی کم رنگ دارید به پزشک اطلاع دهید. زمانی که پزشک از باردار نبودن شما اطمینان حاصل کرد به مدت 5 روز شما باید قرص لتروزول بخورید.شما این قرص ها را در روزهای 3،4،5،6 و 7 سیکل خود و یا در روزهای 5،6،7،8 و 9 مصرف کند. پزشکان بین مصرف 3 تا 7 روز و 5 تا 9 روز اختلاف نظر دارند اما میزان موفقیت تقریبا یکسان است.
قرص های لتروزول معمولا 2.5 میلی گرمی هستند و شما یک تا 3 قرص را در هر روز مصرف می کنید. دکتر در روزهای 12 تا 15 سیکل برای شما درخواست آزمایش خون و سونوگرافی می کند که برای تعیین میزان موفقیت تحریک تخمدانهاست.
در همان روزهای مصرفی رابطه جنسی داشته باشید. همچنین قرص لتروزول همراه با iui قابل استفاه است.
چند درصد احتمال باروری با مصرف قرص لتروزول وجود دارد؟
براساس مطالعات منتشر شده،زنان pcos که لتروزول مصرف می کنند تا 27.5 درصد نوزاد سالم متولد می کنند. در این مطالعه زنان با مصرف کلومیفن، 19.1 درصد است. شانس هر شخص وابسته به فاکتورهایی از قبیل سن و فاکتورهای باروری است. مطالعه انجام شده دیگه، نشان داده است که میزان تحریک تخمدانها با مصرف لتروزول و کلومیفن به ترتیب 70.9 و 67.5 درصد است.
لتروفم و ضرورت مصرف آن برای بارداری
آیا احتمال دوقلوزایی با مصرف قرص لتروزول وجود دارد؟
لتروزول و هر قرص باروری دیگر شانس چندقلویی را در شما زیاد میکند. اما این احتمال نسبت به قرص کلومیفن کمتر است. بین 2 تا 4 درصد از بارداری ها توسط لتروزول دوقلو میشود. در درمانهای باروری، سطح پایین استروژن در جریان خون باعث افزایش تولید fsh هورمون تحریک کننده تخمدانها میشود.این نحوه عملکرد لتروزول در باروری است.
این دارو همچنان در سرطانهای استروژیکی کارساز است اما بعنوان یه داروی شیمی درمانی محسوب نمیشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج