از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها


از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

شفقنا رسانه-گزارش کنگره امریکا از رابطه پنهانی عربستان با امریکا برای همکاری هسته ای،انتقاد از برنامه و رویکرد دولت در قبال گرانی ها،آغاز مشارکت ایران با چین از مهم ترین عناوین امروز روزنامه ها بود. به گزارش شفقنا رسانه،کنگره آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده، از تلاش دولت ترامپ برای ارسال تجهیزات حساس و پیشرفته هسته‌ای به عربستان خبر […]

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

شفقنا رسانه-گزارش کنگره امریکا از رابطه پنهانی عربستان با امریکا برای همکاری هسته ای،انتقاد از برنامه و رویکرد دولت در قبال گرانی ها،آغاز مشارکت ایران با چین از مهم ترین عناوین امروز روزنامه ها بود.

به گزارش شفقنا رسانه،کنگره آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده، از تلاش دولت ترامپ برای ارسال تجهیزات حساس و پیشرفته هسته‌ای به عربستان خبر داده است. بر اساس این گزارش، مقام‌های کاخ سفید بار‌ها هشدار‌ها درباره احتمال نقض قانون در انتقال فناوری بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ای به عربستان را نادیده گرفته‌اند.اصرار ترامپ و اطرافیانش برای ساخت هرچه زودتر چندین راکتور هسته‌ای در عربستان نیز از دیگر مواردی بود که در این گزارش به آن اشاره شده است. این گزارش همچنین از مخفی‌بودن تعاملات دولت ترامپ با عربستان سعودی اظهار نگرانی کرده است.روزنامه آفتاب یزد با بررسی این موضوع با حسن بهشتی پور مصاحبه ای انجام داد و در تیتر نوشت « اتمی شدن عربستان ؛ ممکن یا نام ممکن؟!» بهشتی پور با اشاره به اینکه برخی ادعاها درباره اینکه اتمی شدن عربستان از همان ابتدا یک پروژه تا ایران با برجام همه تجهیزات اتمی اش را از دست بدهد ،جوسازی و دروغ است،گفت: حتی این مسئله هم که گفته می شود لیبی بمب هسته ای دارد هم دروغ پردازی است ،زیرا معمر قذافی به دنبال انجام اقداماتی برای رسیدن به سلاح هسته ای بود که در نهایت هم موفق نشد و همه تجهیزات هسته ای خود را به آمریکا تحویل داد.

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه اعتماد هم تیتر و عکس یک امروز خود را به این سوژه اختصاص داد و تیتر خوبی برای این موضوع نوشت « ریاکاری اتمی» و توضیح داد که کنگره در مورد فساد دولت ترامپ در پرونده هسته ای عربستان تحقیق و تفحص می کند .و در زیر تیتر بخشی از صحبت های ظریف را آورد « نه حقوق بشر و نه برنامه هسته‌ای نگرانی واقعی ایالات متحده نیستند.اول یک روزنامه نگار قطعه قطعه شده و اکنون فروش غیر قانونی فناوری هسته ای به عربستان سعودی به طور کامل ریاکاری آمریکا را افشا می کند.

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه شرق هم برای همکاری پنهانی هسته ای میان آمریکا و عربستان در تیتری خبری نوشت « افشای معامله پنهانی ترامپ با بن سلمان».در بخشی از گزارش امروز شرق آمده«گزارش کنگره در شرایطی منتشر می‌شود که تنها چند روز از دیدار دونالد ترامپ و مدیران سازمان‌های اتمی ایالات متحده می‌گذرد و همچنین جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، نیز قرار است در روز‌های آینده به عربستان سفر کند. الیجا کامینگز، رئیس دموکرات کمیته نظارتی مجلس نمایندگان و یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گوید: «کاخ سفید در شرایطی برای انعقاد قرارداد فروش تسلیحات هسته‌ای حساس و پیشرفته به عربستان عجله می‌کند که کنگره هنوز نظر خود را در‌این‌باره اعلام نکرده است. دولت ترامپ با این اقدام احتمالا قانون انرژی هسته‌ای را نقض کرده است.بر اساس قانون ایالات متحده، این کشور اجازه ندارد فناوری هسته‌ای را بدون دریافت تضمین برای استفاده صلح‌آمیز به کشوری خارجی بفروشد. کمیته جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده در تنظیم این گزارش مشارکتی نداشته است. با انتشار این گزارش، کنگره اعلام کرده تحقیقات خود را در‌این‌باره آغاز خواهد کرد. از شاخص‌ترین افرادی که در ارتباط با فروش تسلیحات هسته‌ای پیشرفته به عربستان فعالیت کرده، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ است. فلین حدود دو هفته در این سمت حضور داشت و پس از برکناری او، «درک هاروی» که از سوی فلین در شورای امنیت ملی منصوب شده بود، برنامه‌های فلین را برای تسریع در فروش سلاح‌های هسته‌ای به این کشور ادامه داد. در گزارش کنگره ردی نیز از جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، مشاهده می‌شود.»

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

در روزهای گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان از نامزدی برنی سندرز سناتور مستقل برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داد.روزنامه سازندگی با اختصاص تیتر و عکس یک امروز خود به بررسی سیاست های ترامپ از یک طرف و مشخصات و ویژگی های سندرز پرداخت و نوشت « پوپولیسم چپ علیه پوپولیسم راست» و در زیر تیتر اشاره کرده ،نامزدی برنی سندرز علیه ترامپ با استقبال روشنفکران و سیاستمداران ایرانی مواجه شده است .اما واقعا ریاست جمهوری او تا چه اندازه ممکن و برای ایران مفید است؟ .محمد قوچانی سردبیر این روزنامه در سرمقاله این خبر نوشت « دونالد ترامپ از منظر لیبرالیسم سیاسی یکی از رسواترین روسای جمهور ایالات متحده آمریکاست.با معیارهای روشنفکری نیویورکی ترامپ یک شرمساری برای تاریخ آمریکاست.پوپولیستی منحط و فاسد که اگر جورج بوش پسر متهم به تقلب در درون نظام سیاسی آمریکا بود ،دونالد ترامپ مشکوک به نفوذ و تقلب خارجی؛نفوذ روسیه در انتخابات ،بزرگترین مدعی دموکراسی آمریکایی است.»

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه هفت صبح تیتر یک خود را به پیشنهاد اقتصاددان ها برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور اختصاص داد و نوشت « اقتصاد ۹۸ به روایت کارشناسان» و در زیر تیتر با اشاره به صحبت های سعید لیلاز فعال اقتصادی عنوان کرد ،قیمت ها را رها کنید و یارانه ها را تا ۳/۵ برابر افزایش دهید.این روزنامه عکس یک خود را به ۴۰ نشانه و توانایی هدیه تهرانی بازیگر سینما که مهم ترین نقش ها را در سینمای بعد از انقلاب داشته ،اختصاص داد و نوشت«چهل سال چهل نقش»و در زیر تیتر توضیح داده ،این ۴۰ نشانه از توانایی های بازیگری در سینمای ایران است.یک انتخاب شخصی.پس از اینکه حمید فرخ نژاد عزیز ،شهاب حسینی و یا رضا عطاران و علی نصیریان در این فهرست نیستند ،خشمگین نشوید.

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه ایران به بررسی اقدامات و طرح های ضد دولتی جبهه مخالفان دولت پرداخت و عکس و تیتر یک را به آن اختصاص داد. این روزنامه در تیتر با اشاره به «تحرکات مشکوک علیه رأی ملت» توضیح داد: «همزمان با شدت گرفتن فشارهای خارجی، به نظر می‌رسد جبهه داخلی مخالفان دولت هم فرصت را مغتنم شمرده تا از آب گل آلود فعلی ماهی جناحی خود را صید کنند. برخلاف انتظارها برای همراهی ملی با دولت، جبهه مخالفان نه تنها باری از دوش آن برنمی‌دارند بلکه با خبرسازی‌ها، حاشیه‌سازی‌ها، اتهامات و اظهار نظرهای مشکوک، وقت و ذهن دولتمردان را نیز به خود مشغول می‌کنند و برخی اظهار نگرانی‌ها از سوی کارشناسان و هشدارهای آنها نسبت به خطر پوپولیسم توأم با رادیکالیسم را جدی می‌نمایند. محور برجسته تحلیل‌ها و اظهارنظرهای این طیف از فعالان سیاسی که البته گاهی برخی نظامی‌ها هم به مدد آنها می‌شتابند، القای این گزاره است که دولت مسبب همه مشکلات موجود است و لذا حکم به ناکارآمدی آن می‌دهند.»

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

کیهان هم تیتر یک را به گفتگوی علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قیمت‌های نجومی و صف‌های بلند گوشت اختصاص داد و در تیتر به نقل از کریمی« صف گوشت-را- حاصل بی‌برنامگی دولت» خواند.

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه سیاست روز هم در تیتر یک به عملکرد دولت انتقاد کرد. این روزنامه در رو تیتر به نقل از دولت آورد:«پالرمو را تضمین نمی کنیم اما عواقب رای ندادن به آن را بپذیرید» و آن را «پاسخگویی به سبک تدبیر و امید» خواند و توضیح داد:«پاسخگویی و شفافیت با آن تعریفی که تا قبل از حضور دولت تدبیر و امید شنیده بودیم و معنی می کردیم تفاوت های فاحشی دارد! اگر از دولت بپرسی ۱۶ میلیارد دلار فروش نفت در سال ۹۵ را چرا به خزانه نریختی! از تو شکایت می کند، اگر بگویی برجامی که آنقدر روی آن تاکید داشتید و همیشه آن را دستاورد مهم خود معرفی می کردید چرا جواب نداده است به صراحت می گوید:«رهبری در جریان هستند». برای رای به کنوانسیون های مشکوک! اگر دلیل و تضمین بخواهی، می گوید نمی دهم اما اگر رای ندهی باید عواقبش را بپذیری! کلا پاسخگویی صورت گرفته از سوی تدبیر و امید مدل خاصی است که مرز جدید در ادبیات روشنگری و پاسخگویی ایجاد کرده است».

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه همدلی هم در تیتر یک « غفلت دولت از معیشت » به بررسی سخنان رئیس جمهور در نشست هیات دولت پرداخت و ضمن انتقاد به این مسئله که سخنان روحانی اثری از بهبود وضعیت اقتصادی نداشته، نوشت: « گویا رئیس دولت از افزایش قیمت مضحک و سرسام‌آور خودروهای بی‌کیفیت داخلی خبر هم ندارد و طبیعی است وقتی رئیس جمهور توان کنترل قیمت‌های «خودروسازان خودمختار» را ندارد، به آن‌ اشاره هم نکند. اما اسف‌بارتر افزایش روز‌به روز قیمت کالاهای اساسی است که پس از پایین آمدن نرخ دلار هم همواره در حال صعود است و رئیس جمهور به جای اینکه در آستانه نوروز به فکر سازوکاری برای رفاه مردم باشد از ورشو، سوچی و پیروزی‌های بی‌بدیل دولتش در دادگاه لاهه در مقابل آمریکا سخن می‌گوید. »

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

روزنامه خراسان در تیتر یک از « عصر جدید روابط ایران و چین » خبر داد و در رو تیتر نوشت:« شی جین پینگ و ظریف از آغاز مشارکت استراتژیک گسترده ایران و چین خبر دادند» . این روزنامه در بخشی از متن توضیح داد:« همزمان با تلاش های دولت آمریکا و برخی کشورهای همسو با وی برای تحت فشار قرار دادن روابط تجاری ایران، در جریان سفر هیئت عالی رتبه کشورمان به پکن، مقامات چین از ضرورت توسعه روابط راهبردی دو کشور سخن گفتند و ظریف از آغاز «شراکت استراتژیک گسترده» میان دو کشور خبرداد».

از «ریاکاری اتمی» تا «غفلت دولت از معیشت» ؛محور تحلیل روزنامه ها

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه