«فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل» رونمایی شد


«فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل» نوشته نورالدین سالمی با حضور اهالی فرهنگ و کتاب و کتابخوانی در اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در تالار بیضای اردبیلی برگزار شد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار کرد: ضرب‌المثل‌ها در حقیقت آیینه تمام‌نمای فرهنگ، تاریخ و مدنیت ما هستند که از نسلی به نسل آینده منتقل شده و زمینه پاسداری از آن‌ها برای نسل امروز فراهم آمده است.


رباب عزیزخانی با قدردانی از نورالدین سالمی برای تهیه و تدوین کتاب «فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل» خاطرنشان کرد: این کتاب به چهار زبان آذری، فارسی، عربی و انگلیسی نگارش شده است. در این کتاب نویسنده سعی کرده ضرب‌المثل‌های رایج و فراموش‌شده را گردآوری کند.

نویسنده کتاب «فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل» نیز بیان کرد: بنده بعد از نوشتن کتاب «افسانه‌های مردم آذربایجان» در قالب ۳۵ افسانه رایج در منطقه آذربایجان سعی کردم تا این مجلد را در صیانت از فرهنگ عامیانه در گردآوری ضرب‌المثل‌هایی که در معرض خطر فراموشی بودند به نگارش درآورده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.


نورالدین سالمی تصریح کرد: برای نوشتن این کتاب به چهار زبان بیش از هشت سال تحقیق و بررسی انجام دادم و در این مدت حتی با حضور در مناطق مختلف سعی کردم تا واژه‌ها را جمع‌آوری کرده و با حفظ اصالت و بار معنایی آن‌ها نسبت به گردآوری‌شان اقدام کنم.


در این مراسم علیرضا فیضی، از فعالان فرهنگی، قرآن کریم را منبع ضرب‌المثل‌ها و حکایت‌های درس‌آموز معرفی کرد و گفت: در این کتاب الهی ۱۱۲ بار از مثل و امثال سخن به میان آمده است.


او با اشاره به مفاهیم ارزشی در ادیان الهی افزود: در همه این مفاهیم آنچه برجستگی دارد اهتمام به موضوع صلح و آزادی انسان‌هاست.


شهاب‌الدین وطن‌دوست دیگر نویسنده و فعال فرهنگی اردبیل نیز اظهار کرد: ضرب‌المثل‌ها ریشه در ادبیات سنتی و فولکلوریک ما دارند و مبنای آن‌ها ایجازگویی است.


او با بیان اینکه صبغه موسیقی در ضرب‌المثل‌هاست و کتاب فرهنگ ضرب‌المثل‌های معادل چهارزبانه امتیاز خاصی از بابت بیان واژه‌ها و انتقال مفاهیم دارد، اضافه کرد: نویسنده این کتاب سعی کرده برخی منابع دست اول را در کتاب خود معرفی کند که این از نقاط قوت کتاب محسوب می‌شود.


وطن‌دوست خاطرنشان کرد: در این کتاب فاخر ضرب‌المثل‌هایی که منشا ساختاری داشته و ساخته و پرداخته ذهن بشری است به شکل درست و عامه‌پسند مطرح شده تا این کتاب ارزشمند به منبع پژوهش و تحقیق محققان تبدیل شود.


نورالدین سالمی متولد ۱۳۱۳ در اردبیل و پزشک است. او پیش‌تر نیز کتاب‌هایی را نظیر ابرها و عقرب‌ها، حبیب فراموش‌شده و افسانه‌های مردم آذربایجان به نگارش درآورده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟