وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است


وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مقام خادمی قران شایسته است که نخست آموزه‌های الهی قرآن کریم و معارف متعالی مکتب اهل بیت را آن‌چنان که هست، به دور از خرافات و گزافه‌گویی‌ها ببینیم و تلاش کنیم به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، این آموزه‌ها را عرضه کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بیست و سومین همایش تکریم خادمان قرآن کریم بهمن‌‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد در این دوره همایش از ۱۳ چهره فعال در عرصه قرآن تجلیل به عمل آمد همچنین در این مراسم از سامانه جامع قرآنی کشور توسط وزیر ارشاد رونمایی شد.

وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

«سید عباس صالحی» در این همایش با اشاره به اینکه قرآن کریم به عنوان کتاب الهی تمایزات گوناگونی با کتاب های عادی دارد، گفت: این تمایزات این کتاب را به گونه‌ای دیگر قرار داده است، در کتاب‌های دیگر حالات ظاهری انسان در نسبت با آن کتاب تاثیری ندارد اما ما لیست و فهرستی از آداب ظاهری ارتباط با قرآن را داریم، این نوع ویژگی‌ها و ارتباط بین ظاهر و رابطه انسان با قرآن موثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در کتاب‌های عادی اینکه انسان چگونه بنشیند و با کتاب ارتباط برقرار کند تاثیری در نسبت انسان با آن کتاب ندارد اما در آداب قرآن به ما توصیه شده است در هنگام قرآن چه آدابی را رعایت کنیم.

وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

قرآن یک ارتباط کهکشانی با آنچه در ظاهر و برای فهم دارد، برقرار می کند

صالحی تاکید کرد: در کتاب‌های دیگر اینگونه نیست که انسان با قرائت کتاب تاثیری در فهم آن پیدا کند و حتی در مواقعی این موضوع می‌تواند مخل باشد، اما قرآن است که یک ارتباط کهکشانی با آنچه در ظاهر دارد با فهم آن برقرار می‌کند، در قرآن آمده است «اگر می‌خواهید بهتر بفهمید؛ بخوانید و اگر می‌خواهید بیشتر بفهمید با ترتیل و قرائت خوش به فهم آن نزدیک‌تر شوید».

خط ارتباط با قرآن جان است نه ذهن

وی گفت: قرآنی که خود را کتاب عالی معرفی می‌کند در ظاهر باید مناسباتی را برقرار کند تا بتواند حلقه اتصالی باشد، در کتاب‌های دیگر؛ ما با ذهن خود با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و براساس تیزهوشی خود با کتاب‌ها ارتباط می‌گیریم اما خط ارتباط با قرآن جان است نه ذهن؛ در واقع ذهن معبر است و اگر این ذهن مقصد بشود ما را به حقیقت قرآن نمی‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر جان کنار ذهن قرار نگیرد ذهن آنچه می آموزد حجاب است، قرآن ارتباطی که در مفاهیم برقرار می‌کند غایتش فهم و شناخت نیست بلکه غایت ارتباط با قرآن شناخت حقیقت متن است.

وی ابراز داشت: قرآن یک کتب متفاوت و متعالی است، اولین خادم قرآن حضرت محمد(ص) بود و ما به اندازه فاصله و دوری و نزدیکی با این خادم قرآنی با قرآن ارتباط برقرار می‌کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها به همت و تلاش همه خادمان قرآنی تبریک می‌گویم زیرا قرب به پیامبر اکرم(ص) افتخار بزرگی است. افتخار می‌کنیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در کشوری زیست می‌کنیم که اتفاقات بزرگ و عظیمی در خدمت به قرآن رخ داده است، درود به روح پرفتوح امام خمینی(ره) که این انقلاب را رقم‌ زد و این شرایط را فراهم‌ کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: گوهر قرآن جامعه قرآنی است و امیدواریم همت تمام کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند و از مائده قرآنی اطعام می‌کنند این مسیر را کوتاه‌تر کنند.

بنابراین گزارش در این همایش دکتر «عبدالهادی فقهی‌زاده» با طرح این سوال که آیا باید برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن را آغاز خدمتگزاری به این کتاب مقدس و آموزه‌های متعالی آن قلمداد کنیم یا انجام خدمت گفت: بی تردید حاضرین این جلسه با من هم‌رأی هستند که بدون شک برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن و آویختن این لوح بر گردن، آغاز خدمتگزاری مخلصانه در مرحله جدیدی است که ما پیش رو داریم.

خدمت به نماز و عدالت به عنوان دو شاخص اصلی در اسلام

وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خدمت در عرصه مقدس قرآن، خدمت بی‌چشم‌داشت و خالصانه، خدمت به خود در جهت شکوفا شدن و بهتر شدن، خدمت به ارزش‌های متعالی انسانی و دینی، خدمت به نشان دادن برجستگی‌های معارف اسلامی در سطح جهانی، در واقع خدمت به نماز و عدالت به عنوان دو شاخص اصلی در اسلام است.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای قرار داریم که باید بیش از پیش به دنبال عرضه برجستگی‌های موجود در اسلام باشیم گفت: بر خود می‌بالیم که قرآن کریم قرن‌ها پیش به عنوان برترین آموزه‌ها و ارمغان‌های الهی از جانب خداوند متعال نازل شده است.

وظیفه دلدادگان قرآن کریم، عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

وی به روایتی از امام رضا(ع) که با واسطه از آیت‌الله‌العظمی سیستانی شنیده است، اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در روایت شریفی می‌فرمایند «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَ»، مراد از «الناس» در این روایت شریف، همه مردم نیست، بلکه کسانی هستند که در جبهه رقیب با مکتب متعالی عترت طاهره قرار دارند. کسانی که به ظاهر دلداده ائمه نیستند و شاید به تعبیر امروزی‌ها، زاویه داشته باشند. اگر این معنا را مد نظر قرار دهیم که به نظر می‌رسد کاملاً صحیح و درست است، وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت(ع) و در دیدی کلان‌تر وظیفه دلدادگان قرآن کریم، عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن همان‌طور که هست، به جهانیان است.

وظایف خادمان قرآن در جامعه اسلامی

وی با اشاره بر اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه با عنوان و چه بی‌عنوان در چارچوب قرآن نفس می‌کشیم، پس مبلغ قرآن کریم هستیم، تصریح کرد: در مقام خادمی قران شایسته است که نخست آموزه‌های الهی قرآن کریم و معارف متعالی مکتب اهل بیت را آن‌چنان که هست، به دور از خرافات و گزافه‌گویی‌ها ببینیم و تلاش کنیم به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، این آموزه‌های متعالی را به دیگران عرضه کنیم.

فقهی‌زاده مسئولیت شناسایی خادمان قران و معرفی آنها به جامعه را از افتخارات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد دانست و گفت: تعداد خادمان قرآنی کریم بیش از آن چیزی است که در توان ماست و در قالب اداری هز سال توفیق شناسایی و معرفی آنها را به دست می‌آوریم. معتقدم دریافت عنوان خادم القرآن باید به مثابه عهدی تلقی شود که با خدا می‌بندیم.

وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

رونمایی از سامانه جامع قرآنی کشور

بنابراین گزارش در در ادامه بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از سامانه جامع قرآنی کشور رونمایی شد. این سامانه از برنامه‌های مصوب وزارت ارشاد و به استناد شرح وظایف سازمانی قرآن و عترت و برای ایجاد هم‌افزایی و ارائه خدمات مناسبت‌تر در حوزه قرآن و عترت راه‌اندازی شده است.

وظیفه خادمان قرآن در جامعه اسلامی عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن به جهانیان است

تجلیل از ۱۳ چهره فعال قرآنی در بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم

در بخش پایانی این مراسم، از خادمان برگزیده این دوره در بخش‌های مختلف قرآن‌پژوهی، ترجمه، مدیریت قرآنی، قرائت و حفظ قرآن تجلیل به عمل آمد و پس از آن، لوح خادمی قرآن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء شد.

شایان ذکر است، میزان هدایای نقدی که به هر یک از خادمان قرآن در بیست و سومین دوره اهدا شد حدود ۲۰ میلیون تومان بود.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403