باید جایزه جهانی به نام انقلاب اسلامی ایجاد شود


باید جایزه جهانی به نام انقلاب اسلامی ایجاد شود

دارابی با بیان اینکه باید گشایش فضای فرهنگی اجتماعی در حوزه انقلاب و گفت وگو و نقد را در دستور کار قرار دهیم، گفت: باید جایزه جهانی به نام انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را در جهان ایجاد و نگاه جهانیان را به این سمت معطوف کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: آیین «چلچراغ»، ویژه رونمایی و بازنمایی از ۴۰ اثر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 30 بهمن ماه) در تالار شهید باکری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد.

«علی دارابی»، در این مراسم سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که اهمیت تولید آثار در حوزه انقلاب اسلامی چیست؟، گفت: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و کتاب ها و مقالات فراوانی منتشر شده است اما آیا ضرورت دارد که همچنان در این مورد بنویسیم؟

معاون امور مجلس و استان های سازمان صدا و سیما ادامه داد: انقلاب اسلامی در دهه های پایانی قرن بیستم بزرگترین حادثه قرن تلقی می شود و بسیاری از آن به عنوان رنسانس تجدید حیات اسلام یاد کردند، انقلاب اسلامی ثابت کرد نقش فرهنگ، زنان و ایدئولوژی در انقلاب ها باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: انقلاب ما یگانه انقلاب در قرن بیستم بود که آلترناتیو خود را در مبارزه با رژیم سلطنتی ارایه کرد، دیوارنوشته‌ های مردم آن زمان در خیابان‌ ها استقلال و آزادی بود و بعد هم در رفراندوم انتخاب جمهوری اسلامی مبین خواسته مردم بوده است.

دارابی با بیان اینکه بزرگداشت ۴۰ سالگی انقلاب با بیانیه رهبری شروع شد، اظهار کرد: این بیانیه سند و نقشه راه برای ۴۰ سال دوم حیات طیبه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون امور مجلس و استان های سازمان صدا و سیما تاکید کرد: چند پیشنهاد در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی که به آنها اشاره می کنم، نخست آنکه اهتمام به گشایش فضای فرهنگی اجتماعی در حوزه انقلاب و باب گفت وگو و نقد را در دستور کار قرار دهیم،باید شنید و متناسب با روزگار و به صورت باورپذیر به نسل جوان پاسخ داد. جواب های دیروزی به کار امروز نمی آید، چون سوالات امروزی هستند و انقلاب اسلامی، انقلابی علمی، معرفتی و عقلانی است. ما بسیاری از اوقات در حوزه توصیف انقلاب می مانیم اما عواطفی که در برخی آثار ارایه می شود برای امروز کافی نیست.

وی با بیان اینکه باید از تحلیل های توصیفی و کیفی و میدانی در حوزه انقلاب اسلامی بهره مند شد، ابراز کرد: باید آثار و تولیداتی را در عرصه جهانی و در زمینه کتاب و کارهای نمایشی، فیلم و سریال داشته باشیم، ما باید جایزه جهانی به نام انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را در جهان ایجاد و نگاه جهانیان را به این سمت معطوف کنیم.

دارابی تاکید کرد: از سوی دیگر باید در بحث حمایت از مولفان و ناشران این حوزه کار جدی انجام دهیم که در این راستا نیاز به یک باشگاه و پاتوقی داریم که آنها کنار هم جمع شوند، در واقع نگاه آینده پژوهانه به انقلاب اسلامی نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر باید تاثیر تغییر و تحولات جهانی بر ۵۰ سال آینده جمهوری اسلامی را باید بررسی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در تولید ادبیات حوزه انقلاب و آینده پژوهی در قالب رساله ها و پایان نامه کار کنیم به گونه ای که این موارد بتوانند مسائل و پرسش‌ های حوزه مطالعات انقلاب اسلامی را پاسخ بگویند، اما این‌گونه نیست و این اتفاق نمی‌افتد. از آن طرف باید تدریس در حوزه انقلاب اسلامی را به متعهدترین افراد بسپاریم تا این انقلاب را به گنجینه بزرگی تبدیل کنیم و همه از آن بهره‌ مند شوند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی