غنی: آب افغانستان از نفت همسایگان قیمتی‌تر خواهد شد/ اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب رئیس جمهور برای افغانستان را ندارند


غنی: آب افغانستان از نفت همسایگان قیمتی‌تر خواهد شد/ اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب رئیس جمهور برای افغانستان را ندارند

رئیس جمهور افغانستان در سخنانی اظهار داشت آب این کشور از نفت همسایگان قیمتی‌تر خواهد شد و ایران را به طور ضمنی به تلاش برای انتخاب رئیس جمهور افغانستان متهم کرد.

به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از صدای افغان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، گفت که دولت در زمینۀ مهارکردن آب‌ها سرمایه‌گذاری می کند و «هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسایه‌ها قیمتی‌تر خواهد بود».
غنی همچنین از سرمایه گذاری ترکیه برای سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند خبر داد و گفت توسعه این سد به‌زودی آغاز می شود و یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می کند. رودخانه هیرمند پس از گذر از خاک افغانستان به دریاچه هامون در مرز ایران و افغانستان می رسد، که در سال های اخیر کاهش بارش و ندادن حقابه مورد توافق دوطرف، خشک شدن این دریاچه را به دنبال داشته است. سد کجکی که بر روی رودخانه هیرمند ساخته شده، هم اکنون ظرفیت ذخیره حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب را دارد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین از آماده شدن امکانات برای ساخت سد دهله خبرداد و افزود: «مطالعات ادامه دارد و در آینده ۶۰۰ هکتار زمین آبیاری می شود که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.»

غنی در ادامه به مسئله توسعه افغانستان و مذاکرات صلح با طالبان پرداخت و گفت: »اقتصاد ما نه با کمک‌های اقتصادی و پروژه‌های خارجی، بلکه توسط پروژه‌های بزرگ ملی رشد خواهد کرد. ما جهان را به صلح قانع ساخته ایم، اما آیا طالبان می‌توانند قاچاق‌بران و تروریست‌ها را قانع کنند که پیشرفت و ثبات افغانستان را بپذیرند؟»

رئیس جمهور افغانستان با بیان این که «صلح تنها در روی کاغذ نمی‌آید»، ادامه داد: رئیس‌جمهور افغانستان را افغان‌ها انتخاب می‌کنند و اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب وی را ندارند. آنانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان، در این وطن ناکام است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس