جامعه مهندسی در برابر چالش های سخت مسئولیت پذیر باشد


جامعه مهندسی در برابر چالش های سخت مسئولیت پذیر باشد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظام مهندسی باید در عملکرد خود تجدید نظر کند، گفت: جامعه مهندسی خود را در برابر چالش های شهر مسئول بداند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محسن هاشمی» در صد و بیست و پنجمین جلسه شورا با اشاره به روز مهندس گفت: مهندسان در فرآیند ساخت و بهره برداری از شهر و مدیریت شهری نقش موثرتری ایفا می کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: طراحی شهری، توسعه و بهره برداری از فضاهای شهری در حوزه دانش مهندسی است و به همان اندازه که توسعه و رونق شهر محصول مهندسان است، ایمنی، صحت، طراحی و پیش بینی پیامدهای بهره برداری در حوزه مسئولیت این قشر قرار دارد.

وی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای کوچک جامعه مهندسان ایران عرض می کنم نقش خطیر و حرفه ای مهندسان در فرآیند توسعه شهر باید توسط دستگاه های مسئول نظیر شهرداری، دولت و دستگاه قضایی پذیرفته شود و جامعه مهندسی نیز خود را در برابر چالش های شهر مسئول بداند.

هاشمی با اشاره به توان علمی و فنی مهندسان مشاور گفت: مهندسان باید مسئولیت اخلاقی برای خود قایل باشند به طوری که توسعه پذیری از مقامات و دستگاه ها و تامین منافع کارفرمایان باعث نشود که اصول علمی، مقررات فنی و استانداردهای زیستی را نقض کنند.

هاشمی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر پروژه های مسئله دار شهر تهران فاقد پیوست های ترافیکی، استانداردهای ایمنی یا پیش بینی های زیست محیطی، رفاهی و تامینی هستند که با طراحی و دفاع مهندسان مشاور در نهادهای مختلف اجرا شده است، هرچند نباید نقش مدیران و تصمیم گیرندگان این پروژه ها را نادیده بگیریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: جامعه مهندسی باید به توسعه شهر به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و مدنی بنگرد.

هاشمی افزود: چالش های بین ساختارهای نظام مهندسی و دستگاه های حاکمیتی و برخی نقاط ضعف و سوء مدیریت در عملکرد گذشته ساختارهای نظام مهندسی باعث شده مشارکت و اعتماد جامعه مهندسان کشور به نظام مهندسی کاهش یابد به طوری که مهندسان 10 درصد در انتخابات نظام مهندسی مشارکت داشتند و این موضوع باعث تضعیف نقش و اثرگذاری نظام مهندسی شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدواریم نظام مهندسی در عملکرد گذشته تجدید نظر کند و از ایفای نقش حاکمیتی گذر کرده و به نقش مدنی خود برسد و شأن مهندس را در جامعه احیا کرده و نقش تاثیرگذاری در توسعه کیفی و بهبود وضعیت زندگی شهروندان ایفا کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی