مشاور فرمانده کل ناجا در حاشیه جشنواره تقدیر از آثار برتر سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر که با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم از سوی معاونت اجتماعی قوه قصاییه برگزار شد، انتخاب سینما در بین ابزارهای رسانه با هدف پیشگیری از وقوع جرم را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: جای چنین حرکتی در جامعه ما خالی بود.

سردار سعید منتظر المهدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، انتخاب سینما در بین ابزارهای رسانه که دارای کارکردهای پیشگیرانه از وقوع جرم است را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: چنین رویکردی که در انتخاب آثار صورت گرفته، قطعا از جهات زیادی به سود جامعه خواهد بود.

وی که در حاشیه افتتاح چهارمین جشنواره تقدیر از آثار برتر سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر ، با خبرنگار موج سخن می گفت، در ادامه افزود: این جشنواره یک اتفاق بسیار زیبا و هوشمندانه را رقم زد که آقای دکتر محمد باقر الفت ( معاون اجتماعی قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ) در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه انجام داد. اقدامی که در جامعه ما جای آن خالی بود و مطمئنا در سال های آتی تاثیرات مثبت این جشنواره در جامعه ما نمود عینی تر و ملموس تری خواهد یافت.

معاون اجتماعی سابق ناجا در ادامه اظهاراتش بیان کرد: اما این نگاه هوشمندانه یعنی انتخاب سینما در بین ابزارهای رسانه به سبب اثر گذاری می تواند کارکرد پیشگیرانه داشته باشد که این کارکرد قطعا از جهات زیادی به سود جامعه ومردم ما خواهد بود.

سردار منتظر المهدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بخش تمایز یافته حوزه سینما به سبب تاثیر در سرگرمی یا همان اینترتیمنت (Entertainment) حائز اهمیت است، افزود: یعنی در یک کانسپت سرگرمی اگر بخواهیم انتقال آموزه ای صورت دهیم، خودآگاه انسان ها حذف می شود و به راحتی هر آنچه که صادقانه گفته شود مورد پذیرش واقع خواهد شد و در سطح ناخودآگاه انسان ها مفاهیم آموزشی درج می شود. بنابراین اتفاق مهم در این جشنواره با چنین نگره ای همین است که بتوانیم آموزه هایی که سبب پیشگیری از وقوع جرم می شود را در این شکل و شمایل مطرح کنیم و کاری کنیم که افرادی که در مقابل ارتکاب جرم اراده قوی ندارند با نمونه هایی که در فیلم مطرح می شود درگیر شوند و در نهایت به نتیجه ای برسند که همان پیشگیری از وقوع جرم است.

این مقام عالی انتظامی خاطر نشان کرد: درگیری چنین مخاطبانی که گفتم در مقابل ارتکاب جرم سست اراده اند، در حین تماشای فیلم با همذات پنداری و ایجاد کاتارسیس در درون آنها نتایج عالی رقم خواهد خورد. که این نتایج هم برای خود آنها و هم برای جامعه ارزشمند است. به گونه ای که در اوج همذات پنداری مخاطب به کار تاسیس و پالایش روحی و روانی می رسد و نکات عقلانی را می پذیرد و هر آنچه که جنبه احساسی دارد و ممکن است که در درون او ایجاد فتنه و فاجعه کند و در نهایت مرتکب جرم شود، پس رانده خواهد شد.

مشاور فرمانده کل نیروی انتظامی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: مخاطبان در حین تماشای فیلم بدون آنکه خودشان متوجه باشند که چه فعل و انفعالاتی در درونشان انجام می شود تحت تاثیر رفتار قهرمان داستان قرار می گیرند. این نمونه را بارها دیده ایم که کودکان و نوجوانان به محض دیدن و پایان یک فیلم، رفتار قهرمان داستان را تقلید و تمرین کنند. در واقع آنان تحت تاثیر این رفتار قرار گرفته اند و رفتار کاریزماتیک قهرمان داستان در جان آنان اثر خود را گذاشته است. در بزرگترها هم همین اتفاق می افتد. با این تفاوت که آنها در ملا عام اقدام به تقلید نمی کنند. بلکه در ذهن خود با حرف هایی که در فیلم شنیده اند درگیر می شوند. ممکن است درگیری در درون آنها انجام شود و دچار تضاد شوند. اما بالاخره نیروی مثبت غلبه خواهد کرد.

سردار منتظر المهدی در خاتمه اظهاراتش به ذکر جمله ای بسنده کرد و گفت: با توجه به آنچه گفته شد، رویه ای که در انتخاب آثار توسط قوه قضاییه صورت گرفته، نتایج درخشانی خواهد داشت و می تواند سبک زندگی آدم ها را تغییر دهد که امیدوارم با گسترش این جشنواره ها و همکاری سایر نهادهای فرهنگی روزی برسد که وقوع جرم به امری تعجب برانگیز تبدیل شود.