آب هزار‌مسجد در گذر هزار ابهام


آب هزار‌مسجد در گذر هزار ابهام

فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای انتقال آب از کوه‌های هزار‌مسجد به مشهد با انتقادات جدی فعالان محیط زیستی روبه‌رو شد


شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای انتقال آب از یال شمالی رشته‌کوه‌های هزارمسجد به مشهد منتشر شده است، فراخوانی که نشان می‌دهد شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای اجرای این ابرپروژه به سرمایه‌ای بیش از ٢٠٠٠ میلیارد تومان نیاز دارد. هرچند هیچ‌کدام از مدیران آب منطقه‌ای در این باره به شهرآرا پاسخ‌گو نبودند، همین فراخوان صدای فعالان محیط زیستی را در فضای مجازی در آورده است.

در بخشی از این فراخوان آمده که پروژه باید ظرف ۴ سال اجرا شود و برای اجرای آن هم هنوز مطالعات امکان‌سنجی انجام نشده است. البته انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد به مشهد موضوع تازه‌ای نیست و همیشه جزء برنامه‌های میان‌مدت تأمین آب مشهد مطرح بوده است. با این حال، تصور می‌شد با مخالفت‌هایی که از سوی فعالان محیط زیستی وجود دارد و البته کارشناسان و نخبگانی که به عنوان مشاور در وزارت نیرو حضور دارند و بارها با موضوع انتقال آب به صورت کلی و جدی مخالفت کرده‌اند، این موضوع منتفی باشد اما این‌طور نیست. حتی همین چند وقت پیش، یعنی روزهای آخر بهمن، هم مهدی افضل‌نیا، مدیر دفتر برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، گفته بود که انتقال آب از بخش‌های شمالی رشته‌کوه‌های هزارمسجد به عنوان طرح‌های میان‌مدت برای تأمین آب مشهد دنبال می‌شود.

با انتقال پساب به غرب مشهد و جایگزینی آن با آب چاه‌های کشاورزی و همچنین انتقال آب از بخش‌های شمالی رشته کوه‌های هزار مسجد به عنوان طرح‌های میان‌مدت، مشکلات تأمین آب شرب و بهداشت مشهد به حداقل می‌رسد.

در فضای مجازی هم مخالفت‌های زیادی مطرح و کانال‌هایی با عنوان پویش مخالفان انتقال آب تشکیل شده است و افراد محلی که در کلات، دهستان هزارمسجد و ... زندگی می‌کنند درباره انتقال آب از هزارمسجد به مشهد اظهار نگرانی و با آن مخالفت کرده‌اند.

﷯ اصلاح لوله‌های فرسوده سود بیشتری دارد

«طرح‌های انتقال آب همیشه به عنوان آخرین راهکار بیان می‌شود؛ یعنی زمانی که مطالعات کامل زیست‌محیطی و بررسی و جمع‌آوری نظرات تخصصی آن انجام شده و البته اجبار واقعی برای انتقال آب از طرف شرایط محیطی وجود داشته باشد اما هم‌اکنون می‌توان با چندین راهکار مثل تعدیل در مصارف، سامان‌دهی آب‌های موجود و ... مشکل کم‌آبی مشهد را برطرف کرد.» این را فرشته تقی‌زاده، نماینده شبکه سمن‌های محیط زیست خراسان رضوی به شهرآرا گفت و افزود: هم‌اکنون مقدار زیادی آب در لوله‌کشی‌های فرسوده شهری در حال هدر‌رفت است. به گفته او، آن‌طور که پیش از این مسئولان آب و فاضلاب مشهد مطرح کرده بودند، سالانه حدود ۴٠ میلیون متر مکعب آب از این طریق هدر می‌رود. همچنین با اعلام شرکت آبفا، در صورت استفاده از وسایل کاهنده مصرف، این صرفه‌جویی به ۴٠ درصد خواهد رسید و این به معنی ٩٠ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی است. تقی‌زاده ادامه داد: این در حالی است که در برنامه انتقال آب از کوه‌های هزار‌مسجد، قرار است سالانه ٣۵میلیون متر مکعب آب وارد مشهد شود. این فعال حوزه محیط زیست همچنین اظهار کرد که هزینه‌های استفاده از کاهنده مصرف آب یا برطرف کردن مشکلات موجود در لوله‌های فرسوده شهری بسیار کمتر از هزینه انتقال آب است. به گفته او، انتقال آب از کوه‌های هزار‌مسجد، منابع آبی این منطقه را کاهش می‌دهد، بر معیشت ساکنان تأثیر می‌گذارد و همچنین طبیعت بکر هزارمسجد را تخریب می‌کند. این اتفاقات باعث می‌شود افراد ساکن در این مناطق به مهاجرت و حاشیه‌نشینی در اطراف مشهد روی آورند زیرا کشاورزی تنها راه درآمد و گذران زندگی افراد ساکن در این مناطق است.

﷯تقی‌زاده با بیان اینکه فعالان حفاظت طبیعت هزارمسجد و شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی خواستار تعامل سازنده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با سازمان‌های مردم‌نهاد در رابطه با طرح‌های انتقال آب هستند اضافه کرد: نامه‌ای هم از طرف فعالان حفاظت از طبیعت هزارمسجد و نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی به مدیرعامل آب منطقه‌ای ارسال شده‌است و در آن خواستار برگزاری جلسه‌ای پیش از هرگونه تصمیم‌گیری برای آغاز عملیات انتقال آب هزارمسجد شده‌ایم. این جلسه باید با حضور متولیان و نمایندگانی از شوراهای منطقه، سمن‌ها و استادان و کارشناسان رشته‌های آب، منابع طبیعی، محیط زیست و علوم اجتماعی برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)