هنرستان های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و راه سخت پیش رو


هنرستان های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و راه سخت پیش رو

یاسوج- ایرنا - کهگیلویه و بویراحمد استانی که آسمان و زمین آن مستعد کشاورزی و باغداری بوده اما سالیانی است که نه پدران، فرزندان را برای کشاورز شدن تشویق می کنند و نه فرزندان علاقه زیادی برای ادامه راه پدران از خود نشان می دهند.

به گزارش ایرنا، در این استان بسیاری از خانواده ها با اینکه باغ و مزارع کشاورزی هم دارند اما چون کشاورزی در آن همواره به صورت سنتی بوده و درآمد حاصل از آن نیز آنقدر چشمگیر نبوده که بتواند شغلی جذاب به شمار آید در نتیجه حتی تارکان تحصیل و یا فارغ التحصیلان بیکار رغبتی برای کار بر روی زمین و کشاورزی و ادامه راه پدران خود ندارند.
همین بی رغبتی به کشاورزی، لزوم ایجاد هنرستان های کشاورزی را برای تربیت نیروهای ماهر در بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد دو چندان کرده است.
نخستین هنرستان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان گچساران قدمتی بیش از سه دهه دارد و بسیاری از کارکنان بخش کشاورزی بویژه در گچساران فارغ التحصیل این هنرستان هستند.
در سال تحصیلی 96/ 97 دومین هنرستان استان با نام آیت الله ملک حسینی در یاسوج با هدف تربیت نیروی متخصص برای آینده کشاورزی، با 100 دانش آموز در دو رشته کشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان سردابی ایجاد شد.
اما این هنرستان در آغاز راه با مشکلاتی رو به رو شد و در سال دوم فعالیت این هنرستان با وجود مشکلات همچنان ادامه دارد. بخشی از توان و انرژی که باید روی تعلیم و تربیت نسل آینده و ماهر بخش کشاورزی گذاشته شود در حال حاضر بر روی حل مشکلات اولیه این هنرستان متمرکز شده است.
هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی به شکل وابسته با همکاری مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد.
طبق تفاهم نامه منعقد شده میان 2 دستگاه ، تدریس دروس عمومی ، کادر اداری و نظارت بر مسائل آموزشی با آموزش و پرورش و فضا، تجهیزات کارگاهی و تدریس دروس تخصصی بر عهده مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گذاشته شد.
این هنرستان به شکل شبانه روزی اداره می شود که حدود 30 دانش آموز از دورترین روستاهای استان در خوابگاه آن سکونت دارند.
چون این هنرستان شبانه روزی است پس امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد که بتواند جذابیت های لازم را برای پسران نوجوان ایجاد کرده و آنها را پایبند خوابگاه و تحصیل کند اما این هنرستان مانند بسیاری از فضاهای آموزشی استان از مشکلاتی مانند تغذیه، فضای ورزشی و آموزشی رنج می برد.

**فضای فیزیکی در صدر مشکلات
با این حال اگر بنا باشد مشکلات این هنرستان را یکی یکی بررسی کرد بی شک نداشتن فضای فیزیکی مستقل نخستین و مهمترین مساله آن محسوب می شود.
در محوطه آموزشی این هنرستان تشکل صنفی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین قرار دارد که تداخل فضای آموزشی با فضای پر رفت و آمد اداری کنترل دانش آموزان را سخت کرده است.
رفت و آمد روزانه خودروهای اداری و ارباب رجوع در محوطه هنرستان احتمال ایجاد خطر را افزایش داده و از سویی محدودیت هایی نیز برای دانش آموزان و سیستم آموزشی ایجاد کرده است.
موضوعی که مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌ الله ملک‌ حسینی نیز روی حل آن تاکید دارد و می گوید: در هنرستان کشاورزی حدود 100 دانش‌ آموز از روستاهای دورافتاده استان تحصیل می‌ کنند که با توجه به شرایط خاص خانواده‌ های روستایی نیازمند توجه بیشتری هستند.
سید ولی موسوی می افزاید: برای حل مشکل فضای آموزشی این هنرستان از مرداد ماه سال گذشته تاکنون نشست های متعددی با حضور مسئولان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات گرفته شد اما با وجود قول ‌هایی که داده شد هنوز مشکل حل نشده است.
وی با بیان اینکه همه باید با برنامه ریزی به سمت وضع مطلوب نقش و وظیفه خود حرکت کنند، ادامه داد: مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی به مشکلات فضای آموزشی این هنرستان واقف هستند که باید رسالت خطیر خویش را برای مستقل کردن این فضا انجام دهند.
موسوی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری مسئولان مکان فعلی هنرستان به شکل مستقل در اختیار هنرستان کشاورزی قرار بگیرد تا خللی در آموزش دانش‌ آموزان به وجود نیاید.
مدیر هنرستان کشاورزی حضرت آیت الله ملک حسینی افزود: فضای آموزشی ،تجهیزات و نیروی انسانی سه مولفه مهم وتاثیر گذار در کیفی سازی آموزش هستند که باید متولیان برای ارتقای کیفی آموزش به این مقوله ها توجه ویژه ای کنند.

**مشکل فضای آموزشی پیگیری می‌شود
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به مشکل فضای آموزشی هنرستان کشاورزی آیت‌ الله ملک‌ حسینی یاسوج می گوید: تلاش می کنیم فضایی مستقل و در خور شأن در اختیار این هنرستان قرار گیرد تا دانش‌ آموزان با آرامش خاطر و بدون دغدغه به تحصیل ادامه دهند.
هادی زارع پور با بیان اینکه هنرستان کشاورزی در استان نوپا بوده و در آغاز راه با مشکلاتی رو به رو است، یادآوری می کند: تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش کشاورزی مهم‌ترین هدف تاسیس این هنرستان بوده است و دانش‌ آموزان این هنرستان به واسطه مهارت ‌آموزی و یادگیری تخصصی و علمی حوزه کشاورزی می‌ توانند در توسعه حوزه کشاورزی استان تاثیرگذار باشند.
فرماندار بویراحمد هم در بازدید از این هنرستان در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان در رابطه با مشکل فضای آموزشی هنرستان آیت الله ملک حسینی که در یک محیط اداری واقع شده است گفت: این موضوع را با دعوت از مسئولان مرکز تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی و آموزش وپرورش در شورای آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد مطرح و برای حل آن چاره اندیشی می کنیم.
**چرا کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به ثروت نمی شود؟
حال این سوال مطرح است چرا هنرستان کشاورزی برای این استان تا این اندازه اهمیت دارد؟ چرا پدران، فرزندان خود را برای کشاورز شدن تشویق نمی کنند و فرزندان هم علاقه ای برای ادامه راه پدران خود ندارند؟.
سوالی که پیش از این نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گویی با رسانه ها آن را مطرح کرده و گفته بود: مگر می شود تنها اینطور کشاورزی را معنا کرد که آب بیاوریم خاک هم که داریم، گیاهی بکاریم و سبز شود؟ مگر نباید تبدیل به یک ثروت شود؟ مگر نباید کشاورز را از فقر خارج کند و مگر نباید کشاورز بتواند دیون خود را بپردازد و وام های خود را بازپرداخت کند؟
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی تصریح کرد: می دانید برخی امروز در زندانند؟ کاشتند اما نتوانستند برداشت کنند. متاسفانه این جهت بازرگانی و اقتصادی مسئله لحاظ نشد. کشاورزی که شما آن جهتش را لحاظ نکنید نابود کردن آب و خاک بلکه نابود کردن انسانی است که نامش کشاورز است و بر سر زمین کار می کند.
حجم انبوهی از ناظران، کارشناسان و ارباب فن در این عرصه هستند اما باز اتفاقاتی را مشاهده می کنیم که بی شک مثل من پاسخی برای آن ندیدم. پس چه می کنیم؟باید فکری برای این موضوع هم کرد.
و حال این سوال مطرح است که در این استان چه کاری می توان انجام داد که کشاورز هم بکارد و هم برداشت کند. شاید هرکس از زاویه ای به این موضوع پاسخ دهد اما بی شک همه بر روی تربیت و آموزش نسلی که قدر آب و خاک را می دانند، اتفاق نظر خواهد داشت.
نسلی که بتواند با استفاده از روش های علمی سهم خود را از طبیعت بگیرد و برای حفظ این سرمایه و انتقال آن به آیندگان نیز برنامه داشته باشد.
هنرستان های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد نیز شاید در راستای یک حرکت ملی باشد اما با شرایطی که کشاورزان و کشاورزی این استان پشت سر می گذارند به نظر می رسد تقویت این هنرستان نخستین گام برای حرکت به سمت استغنای کشاورز و کشاورزی و ایجاد نسلی جدید از کشاورزان باشد که این رشته را نه از سر اجبار که از روی علاقه انتخاب کنند و به آینده آن نیز باور داشته باشند.
استان کهگیلویه و بویراحمد هشت هنرستان دارد که 2 هنرستان آن کشاورزی است. هنرستان امام زاده جعفر گچساران قدیمی ترین هنرستان کشاورزی استان است و اکنون 90 دانش آموز دارد.
قرار بود دومین هنرستان کشاورزی استان در دهستان دشتروم راه اندازی شود و اسکلت فلزی یکی از ساختمان های آن هنوز پس از دو دهه در کنار جاده یاسوج به بابامیدان و نرسیده به پمپ بنزین هجرت دیده می شود.
هنرستان کشاورزی در این مکان تاسیس نشد و ساختمان آن به مدرسه اختصاص یافت و پارسال هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی در یاسوج تاسیس شد.
کمتر از 200دانش آموز در 2 هنرستان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند. شمار دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد از 153هزار نفر بیشتر است.
در استانی که شغل اغلب ساکنانش کشاورزی و دامداری است و کشاورزی در آن هنوز در عصر تکنولوژی بصورت سنتی انجام می شود داشتن 200 دانش آموز در حال تحصیل در رشته کشاورزی نیاز به بررسی دارد.
آیا متولیان امر تاکنون به این موضوع فکر کرده اند در آینده نه چندان دور که کشاورزی بصورت تمام مکانیزه صورت می گیرد فکری برای تربیت نیروهای ماهر و متخصص در این بخش کرده اند؟
9929/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو