خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک


خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک

خارش کشاله ران  : علل خارش کشاله ران چیست ؟ خارش زوک را چگونه باید درمان کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان خارش کشاله ران و علل آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید. درمان خانگی قارچ کشاله ران ، خارش کشاله ران خارش ژوک یا خارش کشاله ران چیست؟ خارش … نوشته خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک اولین بار در پورتال جامع ایران بانو...

خارش کشاله ران : علل خارش کشاله ران چیست ؟ خارش زوک را چگونه باید درمان کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان خارش کشاله ران و علل آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک

درمان خانگی قارچ کشاله ران ، خارش کشاله ران

خارش ژوک یا خارش کشاله ران چیست؟

خارش ژوک که به عنوان Tinea curis مشهور است یک نوع عفونت قارچی پوست در کشاله ران و اندام تناسلی است. محیط گرم و مرطوب مکانی عالی برای رشد این قارچهاست.

این بیماری متعلق به گروهی از عفونتهای قارچی است که tinea نام دارد. همانند سایر عفونتهای tinea، خارش ژوک به علت قارچ شبه کپکی ایجاد می‌شود که به عنوان درماتوفیت مشهور است. اینها قارچهایی میکروسکوپی هستند که روی پوست، مو و ناخنها زندگی می‌کنند. آنها معمولا بی ضرر هستند اما می‌توانند به سرعت تکثیر شوند و به هنگامی که در محیط گرم و مرطوب تکثیر شوند، موجب عفونت می‌شوند. به همین دلیل است که در پوست اطراف ران، کشاله ران و باسن رشد می‌کنند.

عامل ایجاد کننده خارش کشاله ران چیست؟

قارچهایی که معمولا موجب خارش جوک می‌شوند، تریکوفیتون روبروم نام دارند. این قارچها همچنین موجب عفونت قارچی انگشتان و بدن می‌شوند. در زیر میکروسکوپ این قارچها شفاف، شاخه‌ شاخه، با رشته‌های میله‌ای شکل یا هیف (ساختاری شبیه لوله) به نظر می‌رسند. عرض هیفها در تمام طول یکنواخت است که به تمایز آن از مو که در انتها نوک تیز می‌شود، کمک می‌کند. بعضی از هیفها حبابهایی در دیواره‌های داخلی‌شان می‌سازند که این هم باعث تفکیک آنها از مو می‌شود. در اکثر موارد این قارچ تنها در سلولهای مرده اپیدرم (لایه بیرونی پوست) ساکن است.

خارش ژوک در مردان و پسران نوجوان شایع است. این عفونت موجب بثورات می‌شود که خارش یا سوزش دارد. نواحی مبتلا شده نیز قرمز، پوسته پوسته یا فلسی شکل هستند.

خارش جوک یا خارش سوارکار با اینکه می‌تواند خسته کننده باشد اما معمولا یک عفونت ملایم است. درمان آن به سرعت علائم را به حداقل خواهد رساند و از انتشار عفونت جلوگیری خواهد کرد. اکثر افراد با استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی و تمیز و خشک نگه داشتن موضع، به راحتی درمان می‌شوند.

نشانه‌ها و علائم خارش ژوک چیست؟

خارش جوک اول به صورت بثورات خفیف در ناحیه کشاله ران و معمولا در هر دو طرف شروع می‌شود. اگر بثورات از نظر اندازه بزرگتر شود، به سمت داخل ران پیشرفت می‌کند. لبه در حال پیشرفت قرمزتر و بالاتر از سایر نواحی است که قبلا عفونی شده اند. این لبه پیشرونده معمولا پوسته پوسته و بسیار متمایز یا مرز بندی شده است. این پوست داخل مرز به رنگ قرمز قهوه‌ای در می‌آید و بخش زیادی از پوسته آن می‌افتد.

خارش کشاله ران بوسیله قارچ T. rubrum ایجاد می‌شود که قبلا گفتیم که بیضه یا آلت تناسلی را مبتلا نمی‌کند. اگر آن بخشها هم درگیر شوند، می‌توانید علت آن را کاندیدا آلبیکانس دانست که همان مخمری است که موجب عفونتهای مخمری واژن می‌شود.

علائم شایع خارش ژوک در نواحی آلوده شده عبارتند از:

قرمزی
خارش مداوم
احساس سوزش

پوست پوسته پوسته، کنده شده یا ترکدار
بثوراتی که با ورزش یا فعالیت بدتر می‌شوند
تغییر در رنگ پوست

بثوراتی که بهبود نمی‌یابند یا بدتر می‌شوند یا با کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) منتشر می‌شوند
بثورات مشابه

قرمزیهایی در ناحیه ران وجود دارد که علائمی شبیه به خارش جوک دارند. نخستین مورد آنها عرق گز نام دارد که بثورات قرمز مرز بندی شده در ناحیه خط کشاله ران که بوسیله قارچ ایجاد نمی شود. این وضعیت بسیاری اوقات در افراد چاق دیده می‌شود و بخاطر ساییدگی دو پوست مرطوب به همدیگر است. ترکهای پوستی و بریدگی در خطوط شقاق نام دارد که می‌تواند بسیار دردناک باشد. این شقاقها می‌توانند بعدها دچار عفونت قارچی یا باکتری شوند. لبه بثورات معمولا در طول دوره عمر بثورات خیلی پیشرفت نمی‌کند.

بیماری دیگر شبیه به خارش ژوک، اریتراسما نام دارد. این یک نوع عفونت باکتریایی است که ران را مبتلا می کند و به سمت داخل ران و باسن پیشرفت می‌کند. البته بثورات اریتراسما مسطح و قهوه‌ای است. همچنین هیچ نوع پوسته یا تاولی ندارد.

علت خارش ژوک چیست؟

خارش ژوک بوسیله یک گروه از قارچها به نام درماتوفیت ایجاد می‌شود. این قارچها به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند و به طور طبیعی موجب مشکلات نمی‌شود. البته وقتی لباسها پس از ورزش خیس عرق بمانند یا در معرض رطوبت قرار بگیرند می‌توانند محیطی برای عفونتهای قارچی یا تکثیر سریع، فراهم می‌کنند.

وقتی رشد زیاد درماتوفیتها در ناحیه ران ایجاد شود، موجب عفونتی به نام خارش ژوک می‌شود. قارچهایی که موجب خارش جوک می‌شود به میزان زیادی مسری است. وقتی با کسی که عفونت قارچی داشته باشد در ارتباط نزدیک با شما قرار بگیرد یا با لباس نشسته فرد آلوده تماس داشته باشید، دچار عفونت قارچی می‌شوید.

اصطلاح خارش جوک (خارش سوارکار) ممکن است این تصور را ایجاد کند که تنها ورزشکاران دچار عفونت می‌شوند اما این نوع عفونت می‌تواند هر کسی را دچار کند. کسانی که دارای اضافه وزن هستند به احتمال بیشتری در معرض خارش جوک هستند به دلیل اینکه این قارچ می‌تواند در چین خوردگیهای پوست رشد می‌کند که مستعد عرق سوز شدن هستند.

پیشگیری

خطر خارش ژوک را با انجام این روشها کاهش دهید:

خشک نگه داشتن موضع: پوست ناحیه ران را خشک نگه دارید. ناحیه تناسلی و داخل رانها را پس از دوش گرفتن یا ورزش، با یک حوله خشک کنید. از پودر در اطراف ران استفاده کنید تا از رطوبت اضافی جلوگیری کنید.

لباسهای تمیز بپوشید: اگر زیاد عرق می‌کنید، لباس زیر را حداقل یک بار در روز یا بیشتر عوض کنید. لباسهای ورزشی را پس از هر بار استفاده بشویید.

لباس متناسب خود را بپوشید: توجه کنید که لباستان دقیق اندازه خودتان باشد بخصوص لباس زیر، ساپورت ورزشی و یونیفرمهای ورزشی. از پوشیدن لباسهای کیپ ران که می‌تواند باعث ساییدگی و اصطکاک پوست شوند و شما را بیشتر مستعد خارش ژوک کند، خودداری کنید. سعی کنید که شورتهای گشاد مخصوص بوکسورها را بپوشید و نه شورتهای تنگ.

استفاده شریکی از وسایل شخصی ممنوع: اجازه ندهید که دیگران لباس، حوله یا سایر وسایل شخصی شما را بپوشند. از قرض گرفتن این وسایل از دیگران خودداری کنید.

بیماری پای ورزشکاران را درمان کنید: هر نوع عفونت پای ورزشکاران را کنترل کنید تا از انتشار آن به ران جلوگیری شود. اگر مجبورید از مکانهای مرطوب عمومی همانند دوش باشگاه استفاده کنید، صندل بپوشید تا از بیماری پای وزشکاران پیشگیری کنید.

تشخیص

بهترین روش برای تشخیص tinea curis توجه به هیف (همان ساختارهای لوله‌ای) زیر میکروسکوپ با استفاده از تست KOH است. پوست با یک اسکالپل یا تیغه شیشه‌ای تراشیده می‌شود، باعث می‌شود سلولهای مرده پوست داخل یک اسلاید شیشه‌ای بیفتند. چند قطره پتاسیم هیدروکسید (KOH) به اسلاید اضافه می‌شود و اسلاید به مدت کوتاهی گرم می‌شود. KOH مواد متصل به سلولهای پوست را حل می‌کند، هیف آزاد می‌شود اما سلول یا هیف شکل طبیعیش را از دست نمی‌دهد. مواد رنگی خاصی همانند رنگ قارچی کلرورازول، رنگ قارچی لامکینز شوارتز یا مرکب پارکر بلو را می‌توان برای کمک به دیدن بهتر هیف استفاده کرد.

درمان خارش کشاله ران

در اکثر موارد، خارش ژوک را می‌توان در خانه بطور موثری درمان کرد. می‌توانید درمانهای خانگی زیر را برای رفع عفونت استفاده کنید:

کرم ضد قارچی بدون نسخه، پودر یا اسپری برای منطقه آلوده
شستشوی ناحیه تحت تاثیر به وسیله صابون و آب گرم

ناحیه آلوده را به طور کامل بعد از حمام و ورزش بشویید
لباسها و زیرپوشها را هر روز عوض کنید

لباس نخی گشاد بپوشید
هر نوع عفونت قارچی همانند بیماری پای ورزشکاران، درمان کنید

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمتان پس از دو هفته پس از درمان خانه، باید به پزشکتان مراجعه کنید. ممکن است عفونت ثانویه‌ای ایجاد شود که نیازمند درمان پیشرفته است. اگر خارش ژوک دارید اما به داروهای بدون نسخه و درمانهای خانگی جواب نمی‌دهد، پزشکتان ممکن است چیزی قویتر تجویز کند. داروهای ممکن عبارتند از:

_ داروهای موضعی

اکونازول (اکوزا)

اکسی کونازول (اکسیتات)

-داروهای خوراکی

ایتراکونازول (اسپورانوکس)

فلوکونازول (دیفلوکان)

داروهای ضد قارچ خوراکی می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایند همچون ناراحتی معده و سردرد ایجاد کنند. اگر دچار هر یک از این عوارض شدید، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک

داروهای ضد قارچ کشاله ران

خارش کشاله ران و شیوه های درمان آن

خارش کشاله ران می تواند به دلایل متفاوتی نظیر قارچ، اگزما، بیماری های باکتریایی و نورودرماتیت، گال و سایر بیماری های پوستی به وجود آید.

تینه آکروریس نام پزشکی شکل شایعی از التهاب پوستی است که به آن “خارش کشاله” می گویند. این بیماری, بیشتر در میان مردان شیوع دارد اما در زنان نیز دیده می شود, افرادی را درگیر می کند که زیاد عرق می کنند و لباس های تنگ می پوشند مثل ورزشکاران.

این بیماری نوعی عفونت قارچی است که نواحی از بدن که چین خوردگی دارند را مبتلا می سازد مثل کشاله ران, قسمت های داخلی ران, نواحی تناسلی و باسن. وقتی پوست تحریک می شود در آن راش های قرمز حلقوی ایجاد می شود که خارش دارند. معمولا لبه خارجی این حلقه ها با برآمدگی های کوچک احاطه می گردد.

هنگامی که یک عفونت در منطقه کشاله ران شروع می شود سبب درد و خارش شده و اغلب افراد از بیان آن خجالت می کشند مشخص کردن علت عفونت، پس از آن، برای درمان درست و به سرعت یک اولویت است. خارش کشاله ران اغلب در اثر خارش سوار کار ماهر ( عفونت قارچی کشاله ران )، لیکن سیمپلکس مزمن، اگزما، شپش عانه، تحریک شیمیایی، پسوریازیس معکوس ( پسوریازیسی که بر چین های پوست تاثیر می گذارد ) می باشد.

خارش کشاله ران و شیوه های درمان آن
علل خارش کشاله ران
اگزمای Xerotic
خارش سالمندان

درماتیت اتوپیک
درماتیت تماس
هجوم

عفونت
نارسایی مزمن کلیه
بدخیمی

داروها
درماتیت عصبی
دیابت

آسیب های عصبی محیطی
بیماری کلستاز بارداری
آلرژی به صابون، پودر شستشو، عطر

فاکتورهای مستعد کننده ابتلا به خارش کشاله ران

عامل ایجاد تینه آ کروریس یک قارچ است. قارچ ها معمولا همیشه روی پوست ما زندگی می کنند, اما در اغلب موارد التهاب پوستی ایجاد نمی کنند. با این حال در بعضی بیماری ها, قارچ باعث ایجاد التهاب, قرمزی, خارش و غیره می شود.

خوشبختانه, این بیماری واگیر دار نیست, تماس مستقیم فردی با فرد دیگر به ندرت به انتشار خارش کشاله منتهی می شود. با اینکه عامل ایجاد این بیماری همان قارچ بیماری پای ورزشکاران است اما مستقیما واگیر دار نیست, با این وجود به واسطه استفاده از حوله مشترک یا از حوله یا دست به دیگر بخش های بدن مثل کشاله ران انتقال می یابد.

گرچه زنان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند, اما این بیماری در میان مردان شیوع بیشتری دارد, به ویژه آنهایی که به شدت عرق می کنند. افراد چاق, آنهایی که لباس تنگ می پوشند یا سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است یا مبتلا به درماتیت هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

چه موقع در خارش کشاله ران باید به پزشک مراجعه کنید؟

خارش انتشار پیدا کرده و یا تغییراتی در ظاهر بثورات رخ دهد.
اگر خارش کشاله ران به طور فزاینده ای ناراحت کننده است.
توده توسعه یافته یا مناطق آسیب دیده متورم باشد.

پس از دو هفته درمان بهبودی در خارش کشاله ران حاصل نشود.

آزمایش های تشخیصی برای کشف علت خارش کشاله ران

تست هایی که ممکن است برای تشخیص علت خارش کشاله ران انجام شود عبارتند از:

بررسی پوست خود را با لامپ وود ( منبع طول موج بلند نور ماوراء بنفش )
تراشیدن پوست و بررسی در زیر میکروسکوپ ( آزمون KOH )

کشت قارچ

تست های آزمایشگاهی مانند سطح قند خون یا شمارش کامل خون

مواردی که در خارش کشاله ران که باید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید

اگر علائم زیر را فراتر از بثورات داشتید باید به بخش اورژانس بیمارستان بروید

تب
ضعف
استفراغ

گسترش سریع راش
تورم غدد
برآمدگی در کشاله ران

تخلیه چرک
زخم های باز و یا زخمها
کورک

راش بر روی آلت تناسلی یا ناحیه واژن
مشکل در ادرار کردن
راش که به تنه گسترش یابد

در صورتی که خارش و قرمزی در ناحیه کشاله ران دارید سعی کنید منطقه را خشک نگه دارید و تا آنجا که ممکن است در معرض هوا قرار دهید
از پوشیدن لباس های تنگ در این منطقه اجتناب است.

علائم ممکن است با استفاده از مقدار کمی از کرم هیدروکورتیزون ۱٪ و به دنبال آن یک لایه ضخیم از پماد اکسید روی برای مدت سه تا چهار روز رها شوند.

اگر این کارها بی اثر بود از داروهای ضد قارچ در منطقه آسیب دیده استفاده کنید.

خارش سوار کار ماهر اغلب با کرم های ضد قارچ درمان می شود استفاده از یک کرم ضد قارچ مانند Lamisil، Lotrimin AT، Naftin و Lotrimin که فوق العاده گران هستند، اما آنها سبب خلاص شدن سریعتر از شر خارش سوار کار ماهر می شوند. شما همچنین می توانید از کرم های ارزان تر شامل کلوتریمازول یا میکونازول خرید و استفاده کنید اینها کمی طولانی تر اثر می کنند حتی زمانی که علائم ناپدید می شوند، شما نیاز به اعمال کرم به ناحیه کشاله ران خود برای مدت زمان مشخص شده ( ۲ – ۴ هفته ) می باشید.

آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان عفونتهای باکتریایی که در اثر خاراندن منطقه رخ می دهد استفاده شود.
اگر ضد قارچ موضعی موثر واقع نشد، شما باید آنها را حداقل یک هفته قبل از مراجعه به پزشک خود قطع کنید.

گزینه های درمانی خارش کشاله ران

تینه آ کروریس با مصرف روزانه داروهای ضد قارچی, هر روز دو مرتبه, به سرعت از بین می رود. اگر با این دوز, بیماری خوب نشد, باید داروی خوراکی آنتی بیوتیک ضد قارچی گریسئوفولوین به مدت دو تا سه هفته آغاز شود. به خاطر داشته باشید که خارش کشاله تنها یکی از دلائل خارش کشاله ران است. اگر راش شما خوب نشد, برای انجام معاینات بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

شما می توانید با خشک کردن کامل نواحی مربوطه پس از هر بار استحمام, پوشیدن لباس های گشاد نخی و استفاده از پودر بچه یک یا دو بار در روز به جلوگیری از عود بیماری کمک کنید.

در سال ۲۰۱۳, FDA, شکل جدیدی از کرم ضد قارچی را تایید کرد که لوزو نام گرفت, این کرم برخلاف دیگر کرم ها که باید دو هفته استفاده شوند, تنها نیاز به یک دوره یک هفته ای مصرف دارد. می توان از کرم لوزو برای درمان تینه آ کورپوریس و تینه آ پدیس نیز استفاده کرد.

از آنجائیکه قارچ ایجاد کننده تینه آ پدیس و تینه آ کروریس مشترک است, هر دو بیماری باید درمان شوند تا از انتشار آنها جلوگیری گردد. با معرفی این داروی جدید این کار میسر شده است.

فرقی نمی کند چه درمانی را انتخاب کنید, در هر صورت باید نواحی آسیب دیده را خشک و تمیز نگه دارید, از پوشیدن لباس تنگ اجتناب کنید, به ویژه لباس زیر, به علاوه باید لباس زیر خود را روزانه حداقل یک بار عوض کنید. هرگز از حوله مشترک استفاده نکنید اینکار باعث انتشار قارچ می شود.

خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک

درمان خارش پا

خارش کشاله ران | علل و راه های درمان خارش ژوک

منبع : مجله قرمز / دلگرم / برترین ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس