مهاجرت 28 هزار نفر از جمعیت محله عودلاجان/20 درصد عودلاجان متروکه شد


مهاجرت 28 هزار نفر از جمعیت محله عودلاجان/20 درصد عودلاجان متروکه شد

عضو شورای شهر تهران: محله عودلاجان دچار مرگ تدریجی شده است، و 28 هزار نفر از جمعیت 40 هزار نفری این منطقه مهاجرت کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «زهرا نژادبهرام» در تذکر پیش از دستور در خصوص خانه های متروکه، خرابه های معتادنشین و دیوارهای چرک و آلوده تهران تذکر داد و گفت: محدوده عودلاجان و به طور ویژه محدوده امامزاده یحیی با 400 سال تاریخچه مکتوب به اندازه پایتخت قدمت دارد و بخشی از هویت و تاریخ تهران با این محله پیوند خورده است.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امامزاده یحیی علیرغم شکوه و هویت تاریخی امروز شرایط و روزگار خوبی ندارد و ساکنان این محله تمایلی به زندگی در آن ندارند.

وی با اشاره به حضور در محله امامزاده یحیی در ماه گذشته گفت: از نزدیک با ساکنان این محله به گفت و گو نشستم و در جریان مسایل و مشکلات آنها قرار گرفتم.

نژادبهرام تاکید کرد: بررسی آمار چهار دهه نشان می دهد که محله عودلاجان 42 هزار جمعیت داشته است در حالی که طبق برآورد سال 95 این تعداد به 13 هزار و 300 نفر کاهش یافته است یعنی طی چهل سال 28 هزار از جمعیت این محله مهاجرت کرده اند.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران گفت: همجواری با بازار و مراکز اقتصادی باعث شده است که حدود 20 درصد از بناهای مسکونی محله عودلاجان به انبار و بناهای متروکه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه غفلت سازمان میراث فرهنگی از مرمت و مقاوم سازی باعث شده تا معماری قدیمی و فاخر محله عودلاجان دچار مرگ تدریجی شود، گفت: سازمان میراث فرهنگی از سال 85 برای حفظ آثار تاریخی و ارزشمند محله مجوز نوسازی برای پارسل های واقع در آن محدوده را محدود به دو طبقه کرد اما تسهیلات و بسته های تشویقی غیر کالبدی برای تقویت انگیزه ساکنان برای نوسازی و مقاوم سازی وضعیت نابسامان پارسل های فرسوده در این محله را پیش بینی نکردیم که این موضوع باعث شد تا بناها فرسوده تر شده و سکونت ارزان، مهاجرت، افزایش خانه های کارگری سیمای زشتی به محله عودلاجان بدهد و هویت تاریخی و فرهنگی محله را نابود کند.

نژادبهرام با اشاره به مشکلات محله عودلاجان گفت: مهاجرت جمعیت پایدار و بومی، افزایش نقاط جرم خیز و بی دفاع شهری به دلیل عدم روشنایی معابر، افزایش خانه های متروکه و گذرهای پیچ در پیچ، حضور گروه های قومیتی مختلف، فقدان سنخیت فرهنگی، کاهش هویت اجتماعی و حفظ تعلق به آن، امدادرسانی دشوار در مواقع حساس به ساکنان بخش های میانی و مرکزی محله، نبود فضاهای چند منظوره در مواجهه با سوانح طبیعی، کمبود پارکینگ و تبدیل املاک متعلق به سازمان اوقاف به پاتوق معتادان از جمله مشکلات این منطقه است.

نژادبهرام در ادامه گفت: با توجه به افزایش مشکلات و مسایل محله عودلاجان در خصوص آینده قلب تاریخی تهران و عواقب غفلت از پیگیری برای حل مشکلات آن به شهردار تهران تذکر می دهم.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: انتظار دارم با توجه به دغدغه مندی مدیریت شهری جلسه مشترکی بین سازمان میراث فرهنگی، اوقاف، مدیریت منطقه، ساکنان محله عودلاجان، دفتر توسعه محله و سازمان آتش نشانی در اولویت کاری شهردار تهران قرار بگیرد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد