هادی سروش: توسل به حضرت زهرا کلید باز شدن دربهای معرفت است


هادی سروش: توسل به حضرت زهرا کلید باز شدن دربهای معرفت است

شفقنا- استاد حوزه علمیه قم گفت: از آنجا که عمده نیاز اهل بیت (ع) مسایل مادی نیست چون توجه شان به امور مادی نیست ، پس معلوم می شود توسل به حضرت زهرا(س) کلید باز شدن دربهای معرفت است. به گزارش شفقنا، حجت الاسلام سروش در جشن ولادت حضرت زهرا (س) در جمع پر شور هیئت انصار المهدی تهران گفت: […]

هادی سروش: توسل به حضرت زهرا کلید باز شدن دربهای معرفت است

شفقنا- استاد حوزه علمیه قم گفت: از آنجا که عمده نیاز اهل بیت (ع) مسایل مادی نیست چون توجه شان به امور مادی نیست ، پس معلوم می شود توسل به حضرت زهرا(س) کلید باز شدن دربهای معرفت است.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام سروش در جشن ولادت حضرت زهرا (س) در جمع پر شور هیئت انصار المهدی تهران گفت: حضرت مریم (س) دارای سه برجستگی مهم معرفتی است که در سوره آل عمران بدان اشاره شده است.

او در ادامه گفت : اولین از آن ، بهرمندی از “رزق معنوی” است ؛ «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ. این رزق معنوی خیلی متفاوت است از برکات آسمانی که بشکل بارندگی به مردم میرسد گرچه همان هم طبق آیات قرآن ؛ رحمت الهی است و سفره رزق و روزی خواهد بود ؛ 《قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِنْکَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.. اما انچه به مریم داده شده غذای آماده و کامل بود و نیز اختصاصی ، این کجا و باران کجا ؟!

استاد تفسیرحوزه ، در بیان دومین عنایت خدا به مریم اشاره به آیه《إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ…》 نمود که نشان از “ارتباط مریم با فرشتگان و شنیدن سخن آنان” دارد ، و این مقامی بس بزرگ و اختصاصی به صاحبان مقام “عصمت” است.

سروش، سومین مرتبه معرفتی و معنوی مریم (س) را در آیه《 یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ》 معرفی نمود که ؛ مقام منیع “منتخب من الله” است . مریم قدیسه مورد “انتخاب خدا” قرار گرفت و خروجی آن “سیادت” بر زنان شد.

او در ادامه، هر سه مقام ملکوتی حضرت مریم که در سوره آل عمران تصریح شده را به دلیل وجود روایات معتبر شیعه و نیز بعض از آن که در کتب اهل سنت آمده ؛ حضرت فاطمه زهرا(س) را سهیم معرفی نمود .

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: زهرای اطهر از مائده و رزق بهشتی بهرمند بود. طبق نقل عیاشی در تفسیرش وقتی امام علی به خانه مراجعت نمود در حالیکه سه روز درآن خانه غذایی یافت نمیشد،دید حضرت زهرادرمحراب عبادت است و در کنارش ظرف غذای اماده قرارداشت 《فاطمه تصلی و بینها شیء مغطی》،جالب اینجاست که روایت با تفاوت مختصر توسط حافظ دمشقی از علماء عامه نقل شده است .

سروش در تبیین مقام دیگر مشترک بین مریم و فاطمه که “ارتباط و شنیدن سخن را فرشتگان” است، گفت: طبق حدیث صحیحه کلینی در طول عمر فاطمه بعد از رحلت حضرت رسول الله(ص) جبرئیل بر فاطمه نازل می شد و از اخبار غیبیه او را مطلع می کرد و امام علی می نوشت ؛ 《 کان یاتیها جبرئیل ..》.

او ادامه داد: مقام سوم حضرت مریم “انتخاب الهی” بودن ، بود که همین مقام به عینه براز زهرای اطهر ثابت است. طبق روایت شیخ صدوق در امالی پیامبر(ص) تصریح نمود وقتی فاطمه در عبادت است فرشتگان در اطراف او می آیند و ندای شان این است ؛ 《 ای فاطمه خدا شما را مورد انتخاب خود قرار داده و پاک خواهی بود و سرور تمام زنان جهانیان خواهی بود – اما ابنتی فاطمه لتقوم فی محرابها فیسلم علیها سبعون الف ملک من الملائکه المقربین و ینادونها یا فاطمه ؛ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ.》از این هگذر است طبق نقل علامه مجلسی؛ پیامبر (ص) روزی به علی (ع) فرمود : 《فاطمه مریم کبری است».

استاد حوزه علمیه قم، بعد از تبیین این سه مقام معرفتی حضرات فاطمه و مریم ، برای مقام اختصاصی حضرت فاطمه ، با اشاره به حدیث امام صادق (ع) که فرمود : 《ما هم در نیازهای مان ، به مادرمان فاطمه مراجعه می کنیم » گفت: از آنجا که عمده نیاز اهل بیت (ع) مسایل مادی نیست چون توجه شان به امور مادی نیست ، پس معلوم می شود توسل به حضرت زهرا(س) کلید باز شدن دربهای معرفت است. گشایش “باب معرفهالله” را باید در توسل به فاطمه دنبال کرد.

او بیان داشت: همانطوریکه مرحوم عارف بزرگ آیت الله شاه آبادی که استاد معرفتی حضرت امام بوده ؛ به تشنگان اخلاق و معنویت و عرفان سفارش می فرمود که از توسل به فاطمه زهرا غفلت نکنید.

هادی سروش تصریح کرد: ما در توسلات مان به حضرت زهرا برای رفع فقر و یا شفاء بیمار ، بیشتر باید متوجه این حقیقت باشیم که بسبب توسل به ایشان ، میتوانیم از بهترین معنویات مانند اخلاق و تقوا و معرفت بهرمند شویم و خود را با آن نورانیت های معنوی منوّر کنیم.

او گفت: این مهم را فراموش نکنیم که ائمه (ع) برای طی مقامات بالا و بالاتر ، دست به دامن مادرشان هستند .
بله ؛ فاطمه مقصد استمداد برای وصول به کمالات اخلاقی و درجات عرفانی برای هر کسی می تواند باشد و همین دست گیری معنوی و عرفانی فاطمه در قیامت به شکل “شفاعهالکبرى” ظهور می کند .

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش