اگر استقلال و پرسپولیس برنامه را به شفر و برانکو ندادند چه کار کنیم؟


اگر استقلال و پرسپولیس برنامه را به شفر و برانکو ندادند چه کار کنیم؟

ما به باشگاه‌ها برنامه و تقویم را دادیم تا نظر سرمربی‌شان لحاظ شود اما اینکه استقلال و پرسپولیس برنامه را به سرمربی شان ندادند چه کار کنیم.

اگر استقلال و پرسپولیس برنامه را به شفر و برانکو ندادند چه کار کنیم؟به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران در نشست خبری افزود: نقدها باعث پیشرفت ما می‌شود. ما همه نقدها را تا جایی که آسیبی به تیم‌ها و باشگاه‌ها نزند و عدالت لیگ را زیر سوال نبرد، می‌پذیریم اما گاهی اوقات تماس می‌گیرند و می‌گویند مثلاً بازی پرسپولیس را یک روز عقب بیندازید اما این یک زنجیر است که مربوط به ۲۴۰ بازی می‌شود. اگر بخواهیم بازی پرسپولیس را تغییر دهیم، باید هم حواسمان به رقیبش باشد، هم به رقیب بعدی و هم به رقیب بعدی رقیبش و این زنجیر همین‌گونه ادامه پیدا می‌کند. ما حدود ۶۰ بازی در جام حذفی داریم که لیگ برتری‌ها هم درگیر آن هستند و اگر بخواهیم بدون دلیل تغییر دهیم، برنامه تمام تیم‌ها به هم می‌ریزد.

وی درباره دلیل برگزاری این نشست گفت: تقریباً سه هفته است که از سوی مربیان سوال می‌شود چرا تقویم مسابقات فشرده است و ما می‌خواهیم شفاف‌سازی کنیم. می‌خواهم درباره مشکلاتی که برای برگزاری مسابقات در ایران هست و مسائل مختلف صحبت کنم. ما هر سال نزدیک بهمن و اسفند تقویم سال بعد را آماده می‌کنیم و برای باشگاه‌ها می‌فرستیم تا نظراتشان را بگویند. بعضی اوقات دو تقویم برای باشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم و با نظرسنجی تقویمی که رأی بیشتر آورد را استفاده کردیم.

فتاحی افزود: ما نامه‌ای برای باشگاه‌ها ارسال می‌کنیم که متن آنکه در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ارسال شده و حاوی این مطلب بود که تقویم پیشنهادی به ضمیمه نامه برای باشگاه‌ها ارسال شده و از باشگاه‌ها خواسته شده تقویم را با مربیان در میان بگذارند. البته باشگاه‌هایی بودند که سرمربی خود را در جریان نگذاشتند. به غیر از آن نامه، باشگاه‌ها را به جلسه هم اندیشی دعوت کردیم و از باشگاه‌ها خواستیم که سرمربیان با تقویم پیشنهادی خود به صورت کتبی در این جلسه حضور پیدا کنند. پس از آن نیز در تاریخ ۲۴ خرداد، تقویم را به باشگاه‌ها اعلام کردیم و در آن یادآور شدیم که تقویم جهت حضور بعضی تیم‌ها در جام باشگاه‌های آسیا و حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در اختیار سرمربیان لیگ برتری قرار داده شود.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر عنوان کرد: پس از این نیز نامه‌ای برای استقلال، پرسپولیس، سایپا و ذوب آهن ارسال کردیم و به آن‌ها اعلام کردیم که شروع و پایان لیگ قهرمانان آسیا هنوز مشخص نیست و احتمالاً باید بازی‌های فشرده‌ای را پشت سر بگذارند. تغییر سهمیه ایران و به پلی‌آف رفتن بازی‌های سایپا و ذوب‌آهن کار ما سخت‌تر کرد که البته ما این را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم. ما به مدیران گفتیم که در جلساتتان با مربیان خود بگویید که با این تقویم، برنامه خود را هماهنگ کنند. ما به نماینده‌های آسیایی خود به چشم تیم ملی نگاه می‌کنیم و پارسال هم به استقلال و پرسپولیس کمک کردیم. امسال هم برای ذوب‌آهن و سایپا این کار را انجام دادیم. این روالی بود که تا الان برای این تقویم انجام داده بودیم. اگر باشگاه، خبرنگار و هر فردی پیشنهادی دارد که به ما کمک کند و عدالت لیگ زیر سوال نرود، از آن استفاده خواهیم کرد.

فتاحی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی‌هایی که برای اتمام زودهنگام لیگ برتر مطرح است گفت: چیزی که پیش‌بینی کردیم، این بود که هفته سی‌ام را ۲۶ اردیبهشت ماه اعلام کنیم. با توجه به اینکه حساسیت هفته‌های پایانی برای همه تیم‌هاست، نمی‌توانستیم هفته‌های آخر را پراکنده برگزار کنیم که مثلاً تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند بازی‌هایشان را بعد از مسابقات آسیایی برگزار کنند. اگر قرار بود این کار را انجام دهیم، باید دو هفته از مسابقات خود را در خرداد برگزار می‌کردیم که امکان نداشت. اول اینکه با فینال جام حذفی تداخل داشت و دلیل دوم این بود که نمی‌توانستیم در تاریخ ۲ تا ۷ خرداد بازی بگذاریم زیرا ایام شب قدر است. سوم خرداد بودن فینال جام حذفی هم روز ۱۹ ماه رمضان است که مشکلی با آن نداشتیم. پیش‌بینی کردیم اگر یکی از تیم‌هایی که فینالیست می‌شود نماینده ایران در آسیا باشد، بازی را هشتم ماه برگزار کنیم. آن‌گاه با اردوی تیم ملی که ۱۰ خرداد برگزار می‌شد به مشکل می‌خوردیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانستیم حتی یک هفته جابجایی داشته باشیم زیرا اردوی تیم ملی در تاریخ دهم برگزار می‌شود و فیفا دی هم مانع این می‌شود که بتوانیم بازی برگزار کنیم. از ۲۲ تا ۲۷ خرداد هم بازی نمی‌توانستیم بازی بگذاریم. پس از آن هم مرحله یک‌هشتم نهایی بازی‌های آسیایی برگزار می‌شد و عملاً در خرداد نمی‌توانستیم بازی را برگزار کنیم. در جلسه‌ای که در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در عمان داشتیم پیشنهاد کردیم که مسابقات در غرب و شرق آسیا به صورت جداگانه برگزار شود. تا زمانی که مسابقات طبق تقویم شرق آسیایی‌ها برگزار شود، همین آش و همین کاسه است. ما در فروردین یک بازی و در اردیبهشت دو بازی آسیایی داریم. ما پیشنهاد دادیم که بازی‌ها پیش و پس از فیفا دی نباشد چون نه تنها ایران بلکه نماینده‌های امارات، عربستان، قطر و ازبکستان بیشترین ملی‌پوش را در تیم‌هایی دارند که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند.

او ادامه داد: مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در روزهای چهارم، پنجم، بیست و پنجم و بیست و ششم شهریور ماه برگزار می‌شود و دقیقاً از یازدهم تا نوزدهم شهریور هم روزهای فیفا دی است. شک نکنید باشگاه‌ها با تیم ملی وارد چالش و مشکل می‌شوند. دوباره مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا نهم و سی‌ام مهر ماه است که پانزدهم تا بیست و سوم همین ماه هم روزهای فیفا دی است. این هم یک مشکل دیگر. فینال هم ۱۸ آبان و ۳ آذر برگزار می‌شود. از بیستم تا بیست و هشتم آبان باز هم روزهای فیفا دی است. قطعاً در این روزها تیم ملی بازی دارد. چه دوستانه و چه رسمی چون اگر جام‌جهانی ۴۸ تیمی شود مجبورند مسابقات انتخابی را زودتر برگزار کنند. این تقویم در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قابل تغییر نیست و ما پیشنهاد دادیم برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، یک ماه زودتر برگزار شود تا بازی‌هایمان را با نظم بهتری برگزار کنیم. وقتی این پیشنهاد را دادیم قطر، امارات و عربستان همه حمایت کردند و قرار شد که یک برنامه واحد تهیه کنیم و به AFC بفرستیم تا این مشکل حل شود. به آقای تاج هم گفتیم این قضیه را در جلسه اول فرودین ۹۸ در قرقیزستان و برای تیم‌های غرب آسیا مطرح کنند تا اگر رأی آورد به AFC اعلام کنیم. یک جلسه هم با قطر و امارات داریم تا یک تقویم واحد ارائه کنیم.

فتاحی اضافه کرد: تیم‌های ایرانی بازی‌هایشان که در مرحله گروهی تمام شود، یک ماه باید صبر کنند تا مرحله یک هشتم نهایی آغاز شود. یک ماهی که ۱۰ روزش جز روزهای فیفا دی است. ما پیشنهاد دادیم و قطر و امارات هم همین کار را کردند که یک هشتم نهایی به جای آخر خرداد و اول تیر به آخر مرداد ماه منتقل شود تا تیم‌های ما بیش از این ضرر نکنند چون اگر این گونه نشود تیم‌ها یک ماه بدون مسابقه هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با این کار تیم‌ها از این لحاظ که بازیکنانشان تغییر می‌کنند ضرر نمی‌کنند هم گفت: فرقی نمی‌کند. بالاخره مرحله بعدی‌اش تغییر می‌کند. این قضیه خیلی مهم نیست و فصل نقل و انتقالات است.

فتاحی در مورد جلسه‌اش با حمید استیلی و مهدی تاج هم بیان کرد: متأسفانه آن زمان که تیم ملی امید سرمربی نداشت هیچ برنامه‌ای برای زمانبندی اردوهایشان به ما ندادند. تا الان هم هر زمانی که تیم بزرگسالان اردو برگزار کرده تیم امید هم همین کار را انجام داده است. با توجه به اینکه در فرودین ماه سه بازی برگزار می‌کنند و از دوازدهم اسفند به اردو می‌روند، ما به باشگاه‌ها نامه زدیم که موظف هستند ملی‌پوشان امید را در اختیار تیم ملی قرار بدهند. قرار شده است جلسه‌ای با سرمربیان استقلال که ۵ ملی‌پوش دارد و همچنین ذوب‌آهن و سایپا برگزار کنیم و در این خصوص تعامل کنیم چون زمانبندی ما همین الان هم فشرده است و نمی‌توانیم مسابقات لیگ را تعطیل کنیم. تقویم امسال با سال گذشته فقط یک تفاوت دارد.

وی ادامه داد: تیم‌های ما در آسیا سیزدهم و چهاردهم و بیستم و بیست و یکم بازی دارند و ما هم برای این تیم‌ها شانزدهم و هفدهم بازی گذاشتیم. فرقش فقط همین یک هفته است. اگر سال قبل تیم‌های هر ۴.۵ روز یک بار بازی می‌کردند شاید امسال هر ۷.‏۴‬ روز یک بار بازی کنند. برای همین ما به تاج نامه زدیم تا اگر امکانش بود فیفا دی فروردین ماه را در اختیار لیگ برتر قرار بدهند تا بتوانیم بازی‌های این سه تیم در هفته بیست و یکم را معوق کنیم و در روز پنجم فروردین برگزار کنیم تا این‌ها به عنوان نماینده کشورمان حضور پرقدرتی در لیگ قهرمانان داشته باشند. این موضوع در حال بررسی است.

فتاحی در مورد زمان دربی گفت: دربی همان 10 فروردین برگزار می‌شود ضمن اینکه ما هنوز زمان بازی دیگری را هم اعلام نکرده‌ایم که پرسپولیس می‌گوید بازی نمی‌کنیم و در مورد تقویم مسابقات برخی از آیتم‌ها در تمام دنیا ثابت است مثل مسابقات تیم ملی، روزهای فیفا، جام ملت‌ها، اردوی تیم امید و سپس مسابقات لیگ و جام حذفی را برنامه‌ریزی می‌کنیم اما یکسری از آیتم‌ها هم فقط در کشور ما وجود دارد ما در ایام شهادت ائمه معصومین و شب‌های قدر ماه مبارک بازی نمی‌توانیم بگذاریم، کشورمان هم پهناور است همه مسائل را باید در نظر بگیریم. ما امسال تقویم سال آینده را هم آماده کرده‌ایم، روزهای فیفا و اردوهای تیم ملی را در آن در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: البته امسال می‌خواهم به شیوه دیگر عمل کنم و تقویم خالی را که در آن فقط اردوها و روزهای فیفا تعیین شده به باشگاه‌ها ارسال کنم و از آنها بخواهم مسابقات لیگ و جام حذفی را در آن مشخص کرده و برای ما بفرستند. خوش‌بینانه 50 درصد تیم‌ها به این تقویم پاسخ خواهند داد یعنی حداکثر 8 تیم پاسخ ما را می‌دهند همانطور که فصل گذشته فقط 3، 4 تیم این کار را کردند. از خبرنگاران و اهالی رسانه هم نظرخواهی می‌کنیم و نظراتشان را اعمال خواهیم کرد. این آخرین راهی است که به ذهن ما رسیده است.

فتاحی با اعلام این خبر که ممکن است در 5 فروردین بازی لیگ برگزار شود، گفت: اگر بتوانیم فیفادی فروردین را از فدراسیون فوتبال بگیریم و 5 فروردین مسابقات لیگ را برگزار کنیم، در تاریخ 16 تا 24 تیر ماه که روزهای فیفا نیست یک اردو به تیم ملی می‌دهیم. ما در تقویم سوپرجام را هم در نظر گرفته‌ایم. اینکه استقلال در این فصل گفت در سوپرجام بازی نمی‌کند زیرا تمریناتش را دیر شروع کرده دیگر مسأله‌ای است که به ما ارتباط پیدا نمی‌کند ما باید کل تیم‌ها را در نظر بگیریم نه فقط یک تیم را. در دو، سه سال اخیر سوپرجام را بسته‌ایم و در این فصل هم سوپرجام خواهیم داشت. ما نامه‌های تقویم‌ها را به باشگاه‌ها داده‌ایم.

وی در مورد اینکه برانکو می‌گوید من تقویم مسابقات را قبل از این ندیده‌ بودم، گفت: ما به باشگاه‌ها این نامه را داده بودیم و تقویم را به آنها دادیم تا نظر سرمربی‌شان لحاظ شود اما اینکه استقلال و پرسپولیس برنامه را به سرمربی ندادند چه کار کنیم. از 16 تیم فقط 4 تیم به ما پاسخ دادند. اما شما بعد از بازی‌های پرفشار لیگ از برانکو و شفر سؤال می‌پرسید آنها هم به صورت کلی صحبت می‌کنند و شاید یادشان نباشد که چه چیزهایی بوده است. شاید من هم باشم بگویم نه و تیم را در نظر بگیرم.

فتاحی در مورد اینکه چرا در این تقویم مسابقات تیم امید در نظر گرفته نشد، اظهار داشت: در آن زمان تیم امید سرمربی نداشت ان‌شاءالله تیم امید از این مرحله صعود می‌کند و در تقویم سال آینده ما بازی‌های تیم امید را هم لحاظ می‌کنیم. امیدوارم به المپیک برسیم زیرا سال‌هاست که فوتبال‌دوستان منتظرند که تیم ملی امید ایران به المپیک برسد. در آیین‌نامه هم است که باشگاه‌ها باید بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار بدهند فقط 3، 4 باشگاه هستند که ممکن است همکاری نکنند که با آنها هم در حال مذاکره هستیم.

وی در مورد اینکه اگر رأی سوپرجام صادر شود آیا در این تقویم جایی برای تکرار سوپرجام فصل گذشته وجود دارد یا نه، اظهار داشت: قرار بود سوپرجام 29 تیر برگزار شود که این اتفاق نیفتاد، استقلال هم از حق خودش استفاده کرد و به دادگاه CAS شکایت کرد، 23 و 24 اسفند جلسه رسیدگی این دادگاه است و قرار است رأی اعلام شود پس از اعلام رأی در این مورد فکر خواهیم کرد.

فتاحی در مورد محل برگزاری فینال جام حذفی، گفت: 8 و 9 خرداد فینال جام حذفی برگزار می‌شود که با توجه به گرمای خوزستان به نفع فوتبال نیست که در آن زمان فینال در خرمشهر برگزار شود، سال‌های گذشته هم که در اردیبهشت فینال را برگزار می‌کردیم و بازی ساعت 21 بود باز هم گرمای هوا روی مسابقه تأثیر داشت، ما 2 ، 3 محل برای برگزاری این مسابقات داریم اما فعلاً آنها را اعلام نمی‌کنیم، یکی از آنها کرمانشاه است. البته چمن ورزشگاهش ایراد دارد ولی ورزشگاه خوبی دارند اما برگزاری فینال در کرمانشاه قطعی نیست ما قرار است بازدیدی دوباره از این ورزشگاه داشته باشیم تا موارد اصلاح شود و سپس در این مورد تصمیم بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر قرار است از بین پرسپولیس، سپاهان یکی به فینال برسد و با داماش بازی کند. ما نظر این سه تیم را برای فینال جویا خواهیم شد. من می‌خواهم به هیأت رئیسه سازمان لیگ پیشنهاد بدهم که فصل آینده در هنگام قرعه‌کشی جام حذفی 5 ورزشگاه هم برای فینال نامزد شوند و مشخص شود که فینال در کدام ورزشگاه برگزار خواهد شد و از همان روز اول این مسأله معلوم شود.

فتاحی در مورد اینکه ممکن است فینال در تهران، رشت یا اصفهان برگزار شود، گفت: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم و باید ببینیم چه شرایطی پیش می‌آید، فصل آینده اما مثلاً 3 یا 5 ورزشگاه را پیشنهاد می‌دهیم تا در روز اول مسابقات بدانیم فینال در کدام شهر و ورزشگاه برگزار می‌شود.

مدیر مسابقات سازمان لیگ در مورد اینکه بازیکنان پرسپولیس از وضعیت چمن ورزشگاه نفت مسجدسلیمان بسیار گله داشتند، گفت: امسال تأکید زیادی داشتیم که چمن‌ها مناسب باشد البته خوشبختانه بارندگی زیاد بوده و این مسأله باعث شده که شرایط چمن خراب شود. مسئولان نفت مسجدسلیمان هم خیلی به این چمن رسیدگی نکردند و در آنجا فقط یک زمین داشتند که هم تمرین می‌کنند و هم مسابقه می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس