یکی از سین های سفره هفت سین، سبزه می باشد. برای کاشت سبزه عید نوروز می توانید، از بذرهای مختلفی همچون گندم، عدس، ماش، ارزن، نخود، هسته پرتقال، خاکشیر و … استفاده کنید، که در اینجا کاشت ۴ بذر گندم، ارزن، عدس و ماش را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که می تواند به شما عزیزان برای کاشت سبزه کمک کند.

کاشت سبزه عید نوروز با 4 بذر مختلف و بسیار زیبا

کاشت سبزه عید

نحوه کاشت سبزه عدس، گندم، ارزن و ماش یکسان می باشد و فقط در برخی موارد با هم متفاوت می باشند، که با همراهی با این بخش می توانید، با نحوه کاشت سبزه عید نوروز با این ۴ بذر و تفاوت هر یک از آن ها آشنا شوید. علاوه بر این موارد سبزه نارنج، پرتقال و دیگر مرکبات نیز انتخاب مناسبی برای عید نوروز می باشند که در مطالب قبلی برخی از آنها را معرفی نموده ایم.

برای کاشت سبزه برای سفره هفت سین باید به دلخواه مقدار کافی از بذری که تمایل به سبز کردن آن دارید را درون کاسه یا ظرفی بریزید و خوب آن ها را شستشو دهید.

سپس به مدت ۲۴ ساعت بذر مورد نظر را در آب بخیسانید. پس از این مدت بذر را آبکش کنید و اجازه دهید، آب آن کاملا خارج گردد.

در مرحله بعدی کاشت سبزه عید نوروز باید، پارچه نازکی را کاملا خیس نمایید و بعد از این که آب پارچه را کاملا گرفتید و یا در اصطلاح چلاندید. بذر آبکش شده را داخل پارچه مرطوب قرار بدهید، سپس پارچه را گره بزنید و آن را داخل کاسه ای قرار دهید.

پس از گذشت یکی دو روز، بذر شروع به جوانه زدن می کند. البته در این مدت باید چند مرتبه پارچه را چک نمایید، تا مرطوب باشد.

سپس بعد از جوانه زدن بذرها، آن ها را از داخل پارچه خارج کنید و درون ظرف مورد نظر برای کاشت سبزه قرار دهید. بهتر است ظرف مورد استفاده برای این منظور از جنس سفال باشد، البته می توانید، از ظروف چینی و پلاستیکی نیز استفاده کنید، اما سبزه با ظرف سفالی، بهتر می شود.

بعد از انجام این مراحل باید مجددا، با پارچه نخی مرطوب سطح بذرهای جوانه زده را بپوشانید، تا زمانی که جوانه ها سبز گردند.

آنگاه با سبز شدن جوانه ها دیگر نباید از پارچه نمدار استفاده کنید و در این مرحله باید، روزانه ۲ مرتبه یعنی صبح و شب به آن آب بدهید.

نکته: نحوه صحیح آب دادن به سبزه، از کناره ها می باشد و باید آن را زیر شیر آب بگیرید و سپس آب اضافی آن را از ظرف خالی نمایید. همچنین برای شادابی و جلوگیری از زرد شدن سبزه، بهتر است آخر هر شب آن را در محیطی باز(بالکن و یا حیاط) بگذارید، تا در معرض هوای خنک قرار بگیرد.

تفاوت در کاشت بذرها:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، نحوه کاشت بیشتر بذرها یکسان می باشد و تنها تفاوت در کاشت انواع بذر در زمان کاشت آن و مدت زمان خیساندن بذرها برای جوانه زدن می باشد. بنابراین ۴ بذر ذکر شده نیز در این موارد متفاوت هستند.

سبزه با بذر ارزن

زمان کاشت ارزن: ۱۳الی ۱۴ روز پیش از عید، مدت زمان جوانه زدن ارزن: ۳ الی ۴ روز.

کاشت سبزه عید نوروز با 4 بذر مختلف و بسیار زیبا

سبزه با بذر ماش

زمان کاشت ماش: ۱۲ روز پیش از عید، مدت زمان جوانه زدن ماش: ۳ الی ۵ روز.

کاشت سبزه عید نوروز با 4 بذر مختلف و بسیار زیبا

سبزه با بذر عدس

زمان کاشت عدس: ۱۵ روز پیش از عید، مدت زمان جوانه زدن عدس: ۳ الی ۵ روز.

کاشت سبزه عید نوروز با 4 بذر مختلف و بسیار زیبا

سبزه با بذر گندم

زمان کاشت گندم: ۲۰ روز پیش از عید، مدت زمان جوانه زدن گندم: ۲ الی ۳ روز.

کاشت سبزه عید نوروز با 4 بذر مختلف و بسیار زیبا

ضمن سپاس از همراهی تان با این بخش، امیدواریم از آموزش کاشت سبزه عید نوروز با ۴ بذر نهایت استفاده را برده باشید. حال می توانید با مراجعه به بخش هفت سین مجله هنر در خانه از دیگر آموزش ها و تزیینات خاص و زیبای مجله ما دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.