بهار بازار مسکن در بهار ٩٨


بهار بازار مسکن در بهار ٩٨

شهرآرا چشم انداز بازار معاملات مسکن مشهد را در سال آتی بررسی می کند


شهرآرا آنلاین - موسوی‌زاده - بازار مسکن در مشهد بعد از افزایش قیمت‌ها در ۶ ماه اول امسال وارد رکود شد. این مسئله باعث شد در بهمن‌ماه قیمت مسکن به صورت میانگین ١٠ درصد کاهش یابد. گزارش دی‌ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در این ماه به ۹۱ درصد رسیده بود. به عبارتی میانگین قیمت مسکن در دی‌ماه ۹۷ نسبت به دی‌ماه ۹۶ حدود ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده بود. این رقم در بهمن‌ماه کاهش پیدا کرد و به ۸۵ درصد رسید.

به گفته فعالان بازار، از اسفند‌ماه خرید و فروش مسکن در مشهد افزایش یافته، به‌طوری‌که اکنون میزان معاملات نسبت به ماه گذشته ٢٠ تا ٣٠ درصد بیشتر شده است. افزایش نقدینگی آخر سال و نگرانی درباره خطر سرمایه‌گذاری در سایر بازارها مانند سکه و ارز، از جمله دلایل رونق بازار مسکن در اسفندماه است.

به گفته فعالان بازار گران شدن مسکن باعث شده است تا تمایل برای خرید خانه‌هایی با متراژ زیر ١٠٠ متر افزایش یابد، ازاین‌رو نزدیک به نیمی از معاملات صورت گرفته مربوط به خانه‌های با متراژ زیر ١٠٠ متر بوده است. اکنون کاهش قدرت خرید مشتریان باعث شده است تا مالکانی که قصد فروش دارند، مجبور شوند اندکی از قیمت‌های اعلامی خود بکاهند و همین مسئله بر رونق نسبی بازار تأثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه همیشه اسفندماه معاملات مسکن افزایش می‌یابد، می‌گوید: میزان معاملات مسکن در مشهد نسبت به دی‌ماه ٣٠ درصد افزایش یافته است؛ البته این رونق به دلیل رشد نقدینگی اسفندماه است.

علی مرادزاده می‌افزاید: بااین‌حال میزان معاملات مسکن در اسفندماه امسال نسبت به اسفند سال ٩۶، حدود ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این مسئله به دلیل گرانی بیش از حد مسکن در سال ٩٧ اتفاق افتاده است.

﷯ بازگشت به نرخ‌های مهرماه

یک کارشناس بازار مسکن نیز در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه میزان معاملات مسکن در مشهد در اسفندماه افزایش یافته است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود رونق بازار تا اخر اسفندماه ادامه یابد. بااین‌حال با شروع سال جدید بازار وارد بلاتکلیفی می‌شود و این مسئله تا آخر خردادماه ادامه می‌یابد.

صادق عابدزاده می‌افزاید: قیمت‌ها در بازار مسکن به نرخ‌های مهر‌ماه بازگشته و همین مسئله به رونق نسبی بازار کمک کرده است.

وی ادامه می‌دهد: هر یک از مناطق شهری مشهد نسبت به ظرفیت خود رونق نسبی معاملات را تجربه کرده‌اند، با‌این‌حال خرید و فروش مسکن در مناطق ٩ و ١٢ بیشتر بوده است.

عابدزاده می‌گوید: البته باید در نظر داشت که هر‌سال در اسفندماه معاملات مسکن رونق بیشتری می‌گیرد، از‌این‌رو رشد خرید و فروش مسکن در مقطع فعلی به معنی ورود بازار به مرحله پیش‌رونق نیست.

وی می‌گوید: هر‌چند میزان نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کمتر از سایر بازارهاست، اما به دلیل اینکه همیشه در کشور ما بازار مسکن خطر کمتری داشته، شهروندان تمایل بیشتری برای ورود به این بازار دارند.وی درخصوص وضعیت اجاره مسکن در سال آینده نیز می‌گوید: این مسئله بستگی به نرخ تورم وبه خصوص تورم انتظاری دارد. اگر سال آینده انتظار برای گرانی بیش از حد کالا و خدمات کمتر شود،نرخ اجاره بها متعادل افزایش می‌یابد.

﷯ بازار مسکن در سال ٩٨

یکی از سؤالات بسیاری از شهروندان، چندوچون تحولات بازار مسکن در سال آینده است. برخی می‌گویند قیمت مسکن به سقف رسیده است و در سال ٩٨ قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. این کارشناسان با اشاره به کاهش قدرت خرید شهروندان پیش‌بینی می‌کنند که نوسانات قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم خواهد بود؛ اما از طرفی دیگر برخی دیگر از کارشناسان با اشاره به نوسانات قیمت‌ها در سایر بازارها مانند ارز، سکه در سال ٩٧ و اینکه بازار مسکن نوسان کمتری از این بازارها داشته است، پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده قیمت مسکن همچنان افزایش یابد. به گفته این کارشناسان بازار سکه و طلا طی یک سال گذشته با ثبت ١۴۵ درصد پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاران بوده است؛ این در حالی است که بعد از بازار طلا و سکه بازار ارز با بازدهی صدوچهل‌درصدی دومین بازار پربازده برای سرمایه‌گذاران بوده است. با‌این‌حال در یک سال گذشته بازدهی بازار مسکن به لحاظ تحولات قیمتی بیش از ٩٠ درصد بوده است. اما منتقدان با استناد به روند طولانی‌مدت بازدهی بازارها چنین استنادهایی را رد می‌کنند.

منتقدان می‌گویند که از سال ٩٠ تاکنون بازدهی بازار سکه ٩٠٠ درصد و بازدهی دلار ١٠٨۵ درصد اما بازدهی مسکن ۴۶٠ درصد بوده است و این مسئله نشان می‌دهد که نباید نرخ بازدهی بازار مسکن که قابلیت نقد‌شوندگی پایین‌تری دارد با سایر بازارها سنجیده شود. حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشور، پیش‌بینی کرده که اگر قیمت دلار در سال آینده افزایش نیابد، بخشی از قیمت واحد‌های مسکونی که به صورت نامتعارف افزایش یافته است، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و به مرور شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود؛ با‌این‌حال فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان، پیش‌بینی کرده است که در ماه‌های آینده همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. او تأکید می‌کند: اندکی از شیب تند افزایش قیمت‌ها، کاسته خواهد شد و تعداد معاملات هم افزایش خواهد یافت. فعالان بازار درخصوص وضعیت اجاره‌بها در سال آینده نیز پیش‌بینی می‌کنند که رشد قیمت‌ها در حد نرخ تورم خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی