بعد از آمپول اچ سی جی، کی باید تست داد؟


بعد از آمپول اچ سی جی، کی باید تست داد؟

یکی از راه‌های درمان ناباروری زنان، تزریق آمپول اچ سی جی است که به تخمک گذاری کمک می‌کند.

یکی از راه‌های درمان ناباروری زنان، تزریق آمپول اچ سی جی است که به تخمک گذاری کمک می‌کند. اما سوالی که بوجود می‌آید آن است که آیا بلافاصله بعد از تزریق آمپول hCG بارداری اتفاق می‌افتد؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که فرد باردار شده است؟ چه زمانی تست خانگی بارداری (از طریق ادرار) یا آزمایش خونِ بتا اچ سی جی را می‌توان انجام داد. در ادامه در مورد این سوالات صحبت شده است.

علت تزریق هورمون اچ سی جی برای باردار شدن چیست؟
هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) توسط جفت تولید می‌شود اما در آزمایشگاه هم می‌توان آنرا تولید و به صورت آمپول برای درمان مشکلات ناباروری وارد بدن کرد. در آزمایش ادرار بررسی می‌شود آیا در ادرار اچ سی جی وجود دارد یا نه. اگر برای تحریک تخمک گذاری آمپول اچ سی جی (با برندهایی مثل پروفاسی یا پرگنیل) تزریق کرده باشید یا فاز لوتئال (آخرین مرحله قاعدگی) طولانی شود اثر اچ سی جی حدود 10 تا 14 روز و گاهی حتی بیشتر در بدن شما باقی می‌ماند. اگر در این مدت تست بارداری انجام شود به دلیل وجود هورمون ناشی از تزریق ممکن است جواب تست مثبت شود (مثبت کاذب). یعنی بدون اینکه باردار باشید جواب تست مثبت می‌شود.

چه زمانی بعد از تزریق آمپول هورمون اچی سی جی، می‌توان تست بارداری را انجام داد؟
اگر از وسایل تست خانگی بارداری مثل بی بی چک استفاده می‌کنید قبل از انجام تست باید 20 روز صبر کنید. اما بهترین راه برای تشخیص بارداری بعد از تزریق هورمون اچ سی جی، استفاده از آزمایش خون بتا اچ سی جی است. آزمایش خون بسیار دقیق‌تر از آزمایش ادرار است. با استفاده از آزمایش خون تقریبا 10 روز بعد از لقاح می‌توان بارداری را تشخیص داد. دو تست به فاصله چند روز از هم باید انجام شود. اگر باردار نباشید در این صورت میزان بتا اچ سی جی خون صفر خواهد بود یا اینکه در تست دوم میزان آن کم خواهد شد. اگر باردار باشید اچ سی جی افزایش پیدا می‌کند. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، در یک بارداری نرمال، میزان هورمون اچ سی جی در عرض 2 روز حداقل باید 60 درصد افزایش پیدا کند. اگر میزان هورمون در روز دوم 60 درصد کاهش پیدا کند احتمالا باردار نیستید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان