حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درخصوص تلاش دولت برای احیاء وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی راهکار مناسبی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیست. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود شاهد ناهماهنگی و عدم مدیریت خواهم بود.

وی افزود: امروز آمدیم و وزارت بازرگانی تشکیل دادیم. آیا وزیر واقعاً می‌‏داند چه مقدار مواد غذایی در کشور تولید می‏‌شود؟ چقدر مواد غذایی مورد نیاز مردم است؟ آمارهای این چنینی اصلاً وجود ندارد.

لطفی با بیان اینکه وزارت بازرگانی هیچ یک از مشکلات کشور را حل نخواهد کرد، گفت: اگر ده تا وزارتخانه بازرگانی هم ایجاد شود، باز شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود به این دلیل که مشکل ناشی از ساختار و بدنه دولت نیست.

وی ادامه داد: افزایش تصدی‌گری وزارت صنعت، حرکت نکردن در راستای کوچک‌سازی ازجمله مهم‌ترین مشکلات این بخش است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم رزن در مجلس تصریح کرد: تشکیل وزارت بازرگانی قطعاً منجر به افزایش هزینه‌های دولت خواهد شد و زمان زیادی را از دولت می‌گیرد.

دولت روحانی از اوایل سال ۹۶ به شدت به دنبال تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی است. درهمین راستا، در سال جاری دو بار به صورت رسمی و یک بار به صورت غیررسمی در این زمینه در صحن علنی مجلس رای گیری شده است که نمایندگان مجلس هر سه بار با این پیشنهاد دولت مخالفت کرده اند. با این وجود، اخیرا با پیگیری های دولت، طرح جدیدی توسط گروهی از نمایندگان مجلس برای احیای وزارت بازرگانی با عنوان طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» ارائه شد که این طرح به صورت عادی در تاریخ ۸ اسفندماه اعلام وصول شد و بررسی طرح مذکور در کمیسیون اجتماعی مجلس از دوشنبه این هفته آغاز خواهد شد.