نگهداری آلوورا: 10 نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا


... نوشته نگهداری آلوورا: 10 نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

آلو ورا گیاهی است که با قصد و نیت استفاده‌های مورد نظر کاشته می‌شود. در اینجا آنچه لازم است درباره‌ی پرورش این گیاه شیره‌‌دار چه در خانه یا در باغچه بدانید به شما ارائه می‌شود. با ما همراه باشید تا درباره نگهداری آلوورا نکات جالبی بخوانید.

بگذارید کمی بی‌پروایی کنیم و بگوییم آلو ورا پر فروش‌ترین گیاه شیره‌ دار در سرتاسر جهان است. بله، این قضیه صحت دارد، این گیاه هزاران سال است استفاده شده است و هنوز هم در جهان محبوب است. شما می‌توانید این گیاه را در بسیاری از خانه‌ها و باغچه‌ها بیابید و به نام‌های بسیار دیگری نیز شناخته می‌شود. پرورش این گیاه مفید پر استفاده، واقعا ساده است و می‌توانید آن را در خانه و در باغچه بکارید. پس با ما همراه باشید چون نکته‌ها و توصیه‌هایی در زمینه‌ی پرورش و نگهداری آلوورا به شما یاد خواهیم داد.

نگهداری آلوورا: 10 نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا

گیاه آلوورای من در تمام طول سال درون گلدان بیرون از خانه رشد می‌کند و من به ندرت در زمینه‌ی مراقبت کاری برای آن‌ انجام می‌دهم. این‌ها گیاهان خانگی خوبی هم می‌شوند و آنقدر پرورش‌شان ساده است که می‌توان در آشپزخانه آن‌ها را کاشت. اگر زمانی دست‌تان بسوزد ژل تازه و تسکین دهنده‌ی این گیاه آماده است که مشکل‌تان را بر طرف کند. توجه کنید! چون ۲ چیز مهم هست که باید درباره‌ی پرورش موفق و نگهداری آلوورا در خانه بدانید. نکته: آن‌ها ذیل دو مورد اول از توصیه‌ها آمده‌اند.

نگهداری آلوورا

۱. نور

در باغچه، آلوورا شما باید ۲ یا ۳ ساعت در روز نور آفتاب بگیرد. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، در نواحی ساحلی این گیاه نور بیشتری می‌گیرد تا در نواحی خشکی داغ. بهتر است از آفتاب داغ سر ظهر آن را در امان نگه داریم چون این موضوع می‌تواند آلو ورا را تحت فشار و استرس قرار دهد.

در خانه، تا آنجا که ممکن باشد این گیاه به نور نیاز دارد، مثل نوری که از جنوب غربی خانه می‌تابد. آلو ورا گیاهی نیست که نیاز کمی به نور داشته باشد و اگر به اندازه‌ی نیاز نور نگیرد، برگ‌های آن‌ رو به پایین آویزان خواهند شد. فقط حتما آن را از شیشه‌ی داغ دور نگه دارید چون آن را می‌سوزاند. این گیاه را می‌توانید نزدیک پنجره‌ی غربی خانه قرار دهید اما نه درون آن.

مطلب مرتبط: روش درختکاری: ۱۲ مرحله برای کاشتن درخت در باغ و باغچه تان

۲. آب دادن

مهم نیست کجا پرورشش می‌دهید، بهتر است تا قبل از این که کاملا آب آن جذب نشده دوباره آبش ندهید. آن را کاملا آب بدهید و مطمئن شوید که آب کاملا به آن جذب شود – نباید بگذارید غرق در آب بشود. در تابستان‌ّا من گیاهم را هر ۷ تا ۱۴ روز یک بار آب می‌دهم که این به آب و هوا بستگی دارد. درون خانه، یک بار در ماه باید این کار را انجام بدهید. در زمستان، ممکن است حتی کمتر هم نیاز داشته باشد، شاید دو ماه یک بار. یادتان باشد آن برگ‌های تازه و ریشه‌ها سرشار از آب هستند و به راحتی امکان گندیدنشان هست.

مطلب مرتبط: نگهداری گل پیله آ: ۱۰ نکته برای نگهداری از گیاه پیله آ یا آلومینیومی

۳. خاک

بعد از گرما و آب دهی، نکته بسیار مهم دیگر آن است که مطمئن شوید مخلوط خاکی که گیاه را در آن کاشته‌اید به خوبی زه‌کشی می‌شود. من همیشه از مخلوط خاک کاکتوس مرطوب استفاده و به شما هم توصیه می‌کنم که هر بار آلوورا را در ظرفی می‌کارید از آن استفاده کنید.

۴. مقاومت

آلو ورا به حدودا ۲.۲۲ – درجه‌ی سانتیگراد مقاوم است.

مطلب مرتبظ: پرورش بن سای: ۱۴ گام برای رشد و پرورش درختان به صورت بونسای

نگهداری آلوورا: 10 نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا

۵. کود دهی

مانند بسیاری از گیاهان شیره‌دار، واقعا به هیچ کودی نیاز نیست. من آلوورای خودم را هر بهار با یک لایه ورمی‌کمپوست می‌پوشانم. شما هم می‌توانید همین کار را درون خانه انجام دهید یا از یک کود گیاهان خانگی مایع متعادل هر فصل بهار استفاده کنید. به هر طریق، بیش از حد به این گیاه کود ندهید، و هرگز در ماه‌های سردتر و تاریک‌تر آن را تغذیه نکنید. هیسسسس، گیاه در حال استراحت است!

۶. قلمه زدن

قلمه زدن با تقسیم جوانه‌هایی که در پایه‌ی گیاه مادر ظاهر می‌شوند انجام می‌شود. اکثر گیاهان شیره‌دار را می‌توان با بریدن ساقه یا برگ قلمه زد اما آلو ورا را نه. این گیاه ساقه‌ای ندارد و برگ‌ها هم مملو از ژل هستند.

۷. هرس کردن

واقعا به هیچ هرس کردنی نیاز نیست بجز هرس کردن ساقه‌ گل‌های بی‌رمق و البته جدا کردن آن برگ‌های گوشتالو و بی‌نظیر. اگر دوست داشته باشید می‌توانید یک برگ را ۱ یا ۲ بار ببرید چون این کار به گیاه اصلا آسیبی نمی‌زند. من همیشه کل برگ را جدا می‌کنم چون فکر می‌کنم این شکلی بسیار بهتر به نظر می‌رسد. برگ را درون یک فویل می‌پیچم و موقع نیاز آن را می‌برم. گاهی آن ژل خنک احساس خیلی خوبی به آدم می‌بخشد.

مطلب مرتبط: انواع بن سای: ۲۲ بهترین درخت برای پرورش بونسای+روش نگهداری

۸. آفت‌ها

گیاه خود من که بیرون از خانه نگهداری می‌کنم در انتهای تابستان/شروع پاییز، با هجوم نه چندان جدی شته‌های نارنجی قرار می‌گیرد که من به آرامی با فشار شلنگ آن‌ها را از روی گیاه می‌زدایم.

در داخل خانه هم ممکن است این گیاه در معرض حشرات ریز و شوره‌زدگی قرار بگیرد. می‌توانید این حشرات ریز را با گلوله‌ی پنبه و الکل از روی گیاه پاک کنید. شوره زدگی را هم می‌توان به همان روش از بین برد یا اینکه می‌تواند آن را با ناخن یا یک چاقوی کند بتراشید.

۹. گل‌ها

گل‌های زرد روی ساقه‌ها ظاهر می‌شوند که بر فراز گیاه قدر برافراشته‌اند. در سانتا باربارا این گل‌ها در اواخ زمستان و اوایل بهار شکوفه می‌کنند. الان هم که اسفند ماه است و گیاه من گل‌هایی کرده است که به زودی باز خواهند شد.

مطلب مرتبط: نگهداری بامبو: ۶ نکته برای نگهداری از بامبو که گیاه شانس و عشق است

۱۰. چند نکته‌ی تکمیلی برای پرورش و نگهداری آلوورا

– اگر برگ‌های آلوورا دچار آفتاب سوختگی یا استرس شوند به رنگ نارنجی (یا نارنجی/قهوه‌ای) در می‌آیند.

– هرچه این گیاه بزرگتر می‌شود و برگ‌ها بزرگ و پر از ژل می‌شوند، گیاه سنگین‌تر می‌شود. پس به یک گلدان درست و درمان نیاز دارید – لطفا از آن گلدان های پلاستیکی نازک استفاده نکنید.

– اگر این گیاه شیره دار را درون خانه پرورش می‌دهید فقط یادتان باشد – نور زیاد، آب کم (البته که ریشه‌ها به اکسیژن هم نیاز دارند). حدود ۴۰۰ گونه‌ی مختلف آلو ورا در جهان وجود دارد و این یکی قطعا از همه شناخته شده تر است.

امیدوارم از باغبانی خود لذت ببرید!

ترجمه:‌تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: joyusgarden

نگهداری آلوورا: ۱۰ نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403