موارد مصرف و عوارض سیزاپراید


سیزاپراید، داروی موثر بر گیرنده سروتونین می باشد. از جمله کاربرد قرص سیزاپراید می توان به درمان رفلاکس معده اشاره کرد. احتمال بروز عوارض این دارو در سالمندان بالا است، و در بارداری و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود. با ما همراه شوید. داروی سیزاپراید برای چیست؟ نام ژنریک: سیزاپراید نام لاتین: Cisapride نام تجاری: ®Propulsid گروه دارویی –...

سیزاپراید، داروی موثر بر گیرنده سروتونین می باشد. از جمله کاربرد قرص سیزاپراید می توان به درمان رفلاکس معده اشاره کرد. احتمال بروز عوارض این دارو در سالمندان بالا است، و در بارداری و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود. با ما همراه شوید.

داروی سیزاپراید برای چیست؟

موارد مصرف و عوارض سیزاپراید

نام ژنریک: سیزاپراید

نام لاتین: Cisapride

نام تجاری: ®Propulsid

گروه دارویی – درمانی:

آگونیست گیرنده سروتونین محرک گوارشی

طبقه بندی در بارداری: گروه C

اشکال دارویی:

قرص: ۵ و ۱۰ میلی گرم

موارد مصرف، روش و دوزاژ:

۱- رفلاکس معده به مری:

بالغین: قرص سیزاپراید ۱۰ میلی گرم به فرم خوراکی ۳ تا ۴ بار روزانه به مدت ۱۲ هفته

۲- کاهش حرکات لوله گوارش:

بالغین: قرص ۱۰ میلی گرم خوراکی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب، هر ۶ تا ۸ ساعت به مدت ۶ هفته مصرف می شود.

۳- سوء هاضمه:

بالغین: قرص ۱۰ میلی گرم خوراکی ۳ بار در روز تا ۴ هفته

مکانیسم اثر:

عملکرد قرص سیزاپراید به نحوی است که سبب آزاد شدن استیل کولین در پلکسوس میانتریک شده و از این طریق منجر به افزایش تحرک دستگاه گوارش می شود. این دارو تاثیری بر گیرنده های موسکارینی و یا نیکوتینی ندارد. دارو سبب مهار استیل کولین استراز نمی شود.

فارماکوکینتیک:

شروع اثر دارو ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می باشد. اوج اثر دارو ۶۰ تا ۹۰ دقیقه می باشد. دارو از طریق ادرار و مدفوع خارج می شود.

موارد مصرف و عوارض سیزاپراید

نکات مهم:

عوارض مسمومیت با سیزاپراید عبارت است از تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، تکرر ادرار، تشنج و ضعف.

موارد منع مصرف:

حساسیت شدید به دارو آریتمی اختلالات الکترولیتی اصلاح نشده نارسایی کلیوی نارسایی کبدی مشکلات تنفسی ایسکمی بیماری شرایین عروقی مصرف همزمان سیزاپراید با داروهای ضد قارچ و ماکرولیدها انسداد مکانیکی مسیر گوارشی خونریزی گوارشی شیرخواران وجود اختلالاتی در نوار قلب

موارد احتیاط:

اختلالات کبدی اختلالات کلیوی بیماری های قلبی سالمندان

تداخلات دارویی سیزاپراید، عبارت است از:

مصرف همزمان دارو با داروهای آنتی کولینرژیک اثرات درمانی سیزاپراید را کاهش می دهد. مصرف همزمان دارو با داروهای ضد انعقادی سبب افزایش زمان انعقاد می شود. مصرف همزمان دارو با سایمتیدین سبب افزایش سطح سرمی سیزاپراید می شود. مصرف همزمان دارو با سایمتیدین و رانیتیدین سبب افزایش سرعت جذب این داروها می شود. این دارو باعث افزایش جذب دیگوکسین می شود. مصرف همزمان سیزاپراید با اریترومایسین، فلوکونازول، ایندیناویر، کتوکونازول، مایکونازول، نفازودون، ریتوناویر ممنوع می باشد.

عوارض جانبی:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز شود. اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود، ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض سیزاپراید، عبارت است از:

CNS: سردرد، بی خوابی، اضطراب، تشنج، عوارض اکستراپیرامیدال GI: تهوع، یبوست، اسهال، شکم درد، کرامپ CV: تاکیکاردی سینوسی، تپش قلب، آریتمی Other: بثورات جلدی، واژینیت، عفونت دستگاه ادراری، رینیت، سینوزیت، سرفه، تب

مصرف در بارداری و شیردهی:

مصرف سیزاپراید در بارداری: داده ها کنترل شده ای در مورد مصرف این دارو در بارداری انسان در دست نیست. مطالعات حیوانی در مورد مصرف سیزاپراید در بارداری شواهدی مبنی بر تراتوژنیک بودن را نشان نداده است. مصرف سیزاپراید در شیردهی: سیزاپراید به مقدار اندک در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. بنابراین مصرف این دارو در شیردهی باید با احتیاط باشد.

توجهات پزشکی – پرستاری:

قرص سیزاپراید باید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از غذا تجویز شود. در بیماران مبتلا به اختلالات کبدی این دارو باید با نصف دوز معمول شروع شود. این دارو سرعت تخلیه دستگاه گوارشی را افزایش می دهد، بنابراین می تواند بر جذب بسیاری از داروها تاثیر بگذارد. در بیمارانی که به طور همزمان از داروهای ضد انعقادی و سیزاپراید استفاده می کنند، انجام تست های انعقادی ۱ هفته بعد از شروع درمان و همچنین پس از قطع درمان با سیزاپراید توصیه می شود. در طول درمان بیمار را به لحاظ بروز مسمومیت با سیزاپراید بررسی کنید. بالا بودن نیمه عمر این دارو در سالمندان سبب می شود، نرخ بروز عوارض دارو در آن ها متفاوت از جوانان باشد. در طول درمان با این دارو الگوی دفع روده ای را مورد توجه قرار دهید.

توجهات بیمار – خانواده:

دارو باید به مقدار تجویز شده مورد مصرف قرار گیرد. در هنگام خواب شبانه برای پیشگیری از رفلاکس سر خود را بالا نگاه دارید. دارو را ۱۵ دقیقه قبل از غذا استفاده کنید. در طول درمان با این دارو نباید از آب گریپ فروت استفاده کرد، زیرا گریپ فروت مقدار سیزاپراید موجود در بدن را افزایش می دهد. اگر از کلاریترومایسین، اریترومایسین، دی سیکلومین و سایمتیدین استفاده می کنید، پیش از مصرف سیزاپراید پزشک را در جریان قرار دهید. از مصرف الکل و سایر داروهای غیر نسخه ای همزمان با دارو اجتناب کنید. اگر در طول مصرف دارو، قصد بارداری دارید پزشک را در جریان قرار دهید.

شرایط نگهداری دارو:

دارو باید در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه نگهداری شود.

منبع

موارد مصرف و عوارض سیزاپراید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب