قرص اسپیرونولاکتون برای زنان، چه کاربردی دارد؟


قرص اسپیرونولاکتون برای زنان، چه کاربردی دارد؟

قرص اسپیرونولاکتون (Spironolactone) به طور خاص برای ریزش مو ساخته نشده است.

قرص اسپیرونولاکتون (Spironolactone) به طور خاص برای ریزش مو ساخته نشده است، اما اگر ریزش مو تحت تاثیر نامتعادل بودن هورمون ها در بدن باشد، می توان روی قرص اسپیرونولاکتون یا همان آلداکتون حساب کرد. بعضی از خانم ها به دلیل تولید بیش از حد هورمون مردانه یا تستوسترون در بدن دچار ریزش مو با الگوی مردانه می شوند. ابتدا بگذارید علل ریزش موی زنان با الگوی زنانه و مردانه را بررسی کنیم. در الگوی ریزش موی زنانه موی خانم ها در گذر زمان نازک تر شده و در قسمت بالا و یا جلوی سر قسمت هایی خالی می شود. به این ریزش مو ریزش موی آندروژنیک هم گفته می شود، زیرا بعد از یائسگی و با تاثیر مستقیم وراثت بوجود می آید. در بعضی از خانم ها به دلیل افزایش حساسیت بدن به هورمون مردانه ی تستوسترون، مو بیش از اندازه دچار ریزش می شود. این هورمون به طور معمول به مقدار کمی در بدن خانم ها تولید می شود. برای مثال خانم هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، آندروژن و تستوسترون بیشتری تولید می کنند، در نتیجه نه تنها در صورت خود موهای زائد در می آورند، بلکه دچار ریزش مو در سر نیز می شوند.
نکته مهم اینکه اسپیرونولاکتون ریزش مو را در مردان درمان نمی کند. همچنین تاثیری بر بانوانی که دلیل ریزش موی آن ها عواملی چون، استرس، شیمی درمانی و کمبودهای تغذیه ای است، ندارد.

اسپیرونولاکتون درمانی برای ریزش مو:
این قرص دیورتیک (ادرارآور) معمولا برای درمان فشارخون بالا استفاده می شود و دفع آب از بدن را افزایش می دهد، اما فرق آن با بقیه ادرارآورها این است که نمی گذارد پتاسیم نیز به همراه ادرار دفع شود.

اسپیرونولاکتون چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟
اسپیرونولاکتون مانند یک ضد آندروژن در بدن عمل می کند. به این شکل که میزان تولید آندروژن ها را از طریق تخمدان کاهش می دهد و عملکرد این هورمون ها را پایین می آورد. این قرص نمی تواند رشد دوباره ی مو را تضمین کند، اما موهایی را که نازک شده اند، مثل قبل ضخیم می کند.

قرص اسپیرونولاکتون با چه دوزی تجویز می شود؟
احتمالا پزشک شما برای درمان ریزش مو دوز 100 تا 200 میلی گرم را تجویز کند. گرچه ممکن است توصیه شود اسپیرونولاکتون را با دوز 25 میلی گرم در روز شروع کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید تا از عوارض این قرص در امان بمانید. از آنجایی که اسپیرونولاکتون ممکن است باعث خواب آلودگی شود، بهتر است قبل از خواب آن را مصرف کنید. همچنین می توایند قرص خود را بدون غذا میل کنید.

تا چه زمانی باید این قرص را مصرف کنید؟
زمان زیادی می برد تا اسپیرونولاکتون به عنوان قرص ضد ریزش مو اثر کند، پس ناامید نشوید. بیشتر افراد حداقل به 6 ماه زمان احتیاج دارند تا این قرص اثرات خود را نشان دهد. حتی برخی دیگر از خانم ها باید حداقل یکسال این قرص را مصرف کنند تا تاثیرات آن را ببینند. اگر بعد از 6 ماه اثری از ضخیم شدن موهایتان مشاهده نکردید، با پزشک خود دوباره مشورت کنید. احتمال دارد دوز این دارو را بالاتر برده یا داروی شما را عوض کند.

اثرات مثبت و منفی قرص اسپیرونولاکتون :
مانند هر داروی دیگری اسپیرونولاکتون هم در کنار فواید و اثرات مثبت، ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. پس قبل از استفاده از این دارو حتما باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

اثرات مثبت اسپیرونولاکتون :
آسان ترین روشِ درمان است. اگر متخصص پوست احتمال دهد که ریزش موی شما در اثر ازدیاد آندروژن است، با یک آزمایش خون آن را تشخیص می دهد و سپس از این قرص را برای شما تجویز می کند.
تاثیر بالایی دارد. اسپیرونولاکتون رویش موی زائد در صورت و نواحی دیگر بدن شما متوقف می کند. همچنین از نازک شدن مو به سبب اختلالات هورمونی جلوگیری می کند.
ارزان است. این قرص به نسبت انواع روش های از بین برنده موهای زائد و ریزش مو ارزان تر است. پس بسیاری از مردم توان پرداخت این درمان را دارند.
تداخلات دارویی کمی دارد. معمولا اسپیرونولاکتون در کنار دیگر داروهای ضد ریزش مو قابل استفاده است.

اثرات منفی اسپیرونولاکتون:
ممکن است دچار تکرر ادرار شوید. یکی از عوارض این دارو دیورتیک بودن آن است. به این معنی که باید بیشتر از قبل برای ادرار کردن اقدام کنید. معمولا این عارضه در دوز 100 میلی گرم آن دیده نمی شود، اما در دوزهای بالاتر این اثر وجود دارد. بهتر است تا یک ساعت و نیم بعد از مصرف این دارو، سرویس بهداشتی در دسترس شما باشد.
ممکن است چرخه قاعدگی را بهم بریزد. هر چیزی که با تولید هورمون های شما تداخل داشته باشد، می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. اگر نگران این موضوع هستید باید با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.
میزان پتاسیم را در بدن افزایش می دهد. حتما پس از چند ماه مصرف این دارو باید میزان پتاسیم بدن خود را چک کنید تا بالاتر از حد معمول نرفته باشد. اگر پتاسیم بالاتر از حد نرمال خود باشد، ضربان قلب را نامنظم می کند که بسیار خطرناک است.
فشار خون را پایین می آورد. حتماً مراقب حالت گیجی و غش باشید چون ممکن است از عوارض مصرف این دارو باشد. اسپیرونولاکتون فشار خون را پایین می آورد، پس اگر به صورت نرمال فشار خون شما پایین است باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.
ممکن است با داروهای دیگر تداخل ایجاد نماید. اگرچه این موضوع نادر است، اما ممکن است اسپیرونولاکتون با داروهای کنترل کننده فشار خون تداخل داشته باشد. درمورد زمان مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف داروی اسپیرونولاکتون:
خواب آلودگی
تهوع
اسهال
گیجی
پریود نامنظم
حساسیت پستان
افزایش وزن
کاهش میل جنسی
افسردگی
خستگی
اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی قرار دارید و یا هرکدام شرایط زیر را دارید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید:
بیماری کبدی
بیماری کلیوی
پتاسیم بالا
بیماری آدیسون
عدم تعادل الکترلیت ها در خون

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت