مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟


در این مطلب از نت نوشت به مقایسه گلکسی S10 با S9 و بررسی این دو اسمارت فون پرداخته و به سوال روبه رو پاسخ می دهیم: آیا آپگرید کردن از S9 به S10 منطقی است؟ نوشته مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟ اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

در این مطلب از نت نوشت به مقایسه گلکسی S10 با S9 و بررسی این دو اسمارت فون پرداخته و به سوال روبه رو پاسخ می دهیم: آیا آپگرید کردن از S9 به S10 منطقی است؟

0

Galaxy S10 یکی از بزرگترین به روزرسانی‌های سامسونگ در تاریخ ۱۰ ساله‌ی اسمارت فون‌های کهکشانی سری S می‌باشد. این گوشی در ۴ مدل مختلف با ابعادی بین ۵٫۸ تا ۶٫۷ اینچ عرضه خواهد شد. گلکسی اس ۱۰ جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه‌ی تلفن همراه را با خود به همراه می‌آورد، یعنی دقیقا همان کاری که گلکسی S9 در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی انجام داده بود. حال باید ببینیم که S10 نسبت به S9 از چه ویژگی‌های مثبت بیشتری برخوردار می‌باشد، و آیا آپگرید کردن از S9 به S10 عملی منطقی است؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه‌ی این مطلب از نت نوشت با مقایسه S10 با S9 همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی S10 : سامسونگ دریچه‌ای رو به آینده‌ی باز می‌کند

طراحی

مقایسه S10 با S9 را ابتدا با بحث طراحی این دو اسمارت فون آغاز می‌کنیم. پس از سال‌ها که سامسونگ پرچمداران سری S خود را در دو مدل (استاندارد و پلاس) ارائه می‌کرد، اکنون و در آغاز سال ۲۰۱۹ با ۴ مدل از سری جدید پرچمداران کهکشانی روبه رو هستیم. در سال ۲۰۱۸، گوشی S9 در دو مدل استاندارد (۵٫۸ اینچی) و S9 پلاس (۶٫۲ اینچی) منتشر شد. اکنون ۴ مدل مختلف از گلکسی S10 برای فروش آماده می‌شوند که بدین ترتیب دست مشتریان در انتخاب بین مدل‌های مختلف بسیار بازتر از قبل خواهد بود:

S10e ( اندازه ۵٫۸ اینچ) S10 (اندازه ۶٫۱ اینچ) S10 پلاس (اندازه ۶٫۴ اینچ) S10 5G (اندازه ۶٫۷ اینچ)

اگرچه فروش جهانی سه مدل اول هم اکنون آغاز شده است، اما هنوز زمان مشخصی برای فروش مدل S10 5G اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی S10 از سامسونگ

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

مقایسه S10 با S9

دیگر تفاوت بزرگی که در مقایسه S10 با S9 از نظر طراحی متوجه آن می‌شویم، تغییر مکان سنسور اثر انگشت می‌باشد. در S8 و S9 دیگر خبری از دکمه هوم فیزیکی نبود و سامسونگ برای بیشتر کردن فضای نمایشگر گوشی، حسگر اثر انگشت را به روی قاب پشتی دستگاه منتقل کرده بود. اما اکنون در طراحی سنسور اثر انگشت S10 تحول بسیار بزرگی صورت گرفته است. سامسونگ این بار به جای سنسورهای اثر انگشت سنتی، از یک سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر گوشی استفاده کرده است که برای استفاده از آن فقط کافیست تا انگشت خود را بر روی قسمت پایین نمایشگر دستگاه قرار دهید. البته گوشی Galaxy S10e که ارزان قیمت تر از ۳ برادر دیگر خود است، همچنان از سنسور اثر انگشت بر روی بدنه‌ی دستگاه استفاده می‌کند.

سنسور اثر انگشت درون صفحه ای هرچند تکنولوژی جدیدی می‌باشد، اما آن را قبلا در اسمارت فون‌هایی نظیر OnePlus 6T دیده بودیم. اما تاکنون فقط از حسگرهای اپتیکال به عنوان سنسور اثر انگشت درون صفحه ای استفاده شده بود، ولی سامسونگ هم اکنون حسگر اثر انگشت اولتراسونیک را در پرچمداران خود ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از ویژگی‌های این تکنولوژی جدید و مقایسه‌ی آن با حسگرهای اثر انگشت درون صفحه ای اپتیکال، می‌توانید به مطلب “بررسی گلکسی اس ۱۰ پلاس : وقتی سامسونگ توانایی‌های خود را به رخ رقبا می‌کشد!” مراجعه کنید.

در مقایسه S10 با S9 از نظر رنگ، S9 با رنگ‌های مشکی، آبی، ارغوانی و طلایی منتشر شد. گلکسی نوت ۹ با رنگ‌های زیباتری نسبت به S9 پا به میدان گذاشت و خوشبختانه تنوع رنگ در S10 بیشتر از گذشته هم شده است و ۴ مدل گلکسی S10، حداقل با ۸ رنگ مختلف عرضه خواهند شد. البته قرار نیست که تمامی این رنگ‌ها برای همه‌ی کشورها ارائه شوند. برای گلکسی S10 رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و صورتی ذکر شده اند.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی اس ۱۰ پلاس : وقتی سامسونگ توانایی‌های خود را به رخ رقبا می‌کشد!

نمایشگر

مقایسه S10 با S9 را با بررسی نمایشگر این دو گوشی ادامه می‌دهیم. نمایشگرهای Infinity سامسونگ که اولین بار، دو سال پیش با اسمارت فون گلکسی S8 پا به میدان گذاشتند، در زمان ورود خود بسیار زیبا جلوه می‌کردند. گلکسی S9 هم از یک نمایشگر Infinity مشابه با S8 استفاده می‌کرد، اما گلکسی S10 انقلابی تازه را با نمایشگر تمام صفحه‌ی Infinity-O خود به پا کرد. در S10، دیگر خبری از حاشیه‌های بزرگ در بالا و پایین نمایشگر نیست. دوربین این گوشی در یک برش دایروی شکل در بالای نمایشگر جای گرفته (دوربین punch hole) و حاشیه‌ی زیر نمایشگر هم تا حد زیادی کوچکتر شده است. بدین ترتیب سامسونگ توانسته تا نسبت صفحه نمایش به بدنه را در S10 حدود ۱۰ درصد نسبت به S9 افزایش دهد.

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

دوربین punch hole

نمایشگر اسمارت فون‌های سری S10، به جز S10e همچنان دارای انحنا در لبه‌های خود می‌باشند. اما ویژگی‌های جدید دیگری هم در قسمت صفحه نمایش گلکسی S10 دیده می‌شود. صفحه نمایش S10 اکنون با Gorilla Glass 6 (به جای Gorilla Glass 5 در S9) محافظت می‌شود و از تکنولوژی HDR10 پلاس (به جای HDR10 در S9) برخوردار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه نوت ۹ و گلکسی S9+ : دو پرچمدار قدرتمند سامسونگ در دو کفه‌ی ترازو!

عملکرد

مقایسه S10 با S9 را با عملکرد این دو پرچمدار ادامه می‌دهیم. سامسونگ در قسمت پردازنده‌ی مرکزی پرچمداران خود هم مثل همیشه دست به آپگرید بزرگی زده است. گلکسی S9 جزو اولین اسمارت فون‌های ۲۰۱۸ بود که با پردازنده Snapdragon 845 (یا Exynos 9810) به بازار آمد. هر دوی این پردازنده‌ها از فرایند تولید ۱۰ نانومتری بهره می‌بردند و در زمان خود بی همتا بودند. اکنون و در ابتدای سال ۲۰۱۹، اسمارت فون‌های سری S10 از پردازنده‌ی جدید و قدرتمند شرکت کوالکام به نام Snapdragon 855 که با فرایند تولید ۷ نانومتری ساخته شده است بهره می‌برند. البته در برخی از نقاط دنیا مثل خاورمیانه، اسمارت فون‌های سری S10 با پردازنده Exynos 9820 (فرایند تولید ۸ نانومتری) روانه‌ی بازار می‌شوند که عملکرد آن کمی ضعیف تر از Snapdragon 855 می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی S10e کوچک اما قدرتمند

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

گلکسی S9

اما چه با Snapdragon 855 و یا Exynos 9820، عملکرد کلی گلکسی S10 بسیار بهتر از S9 شده است، و این مطلبی است که از بنچمارک‌های مختلف استنباط می‌شود. مثلا Galaxy S10 Plus از بنچمارک معتبر Geekbench 4 نمره‌ی ۱۰۷۳۲ را کسب کرده است که این گوشی را به عنوان قدرتمندترین اسمارت فون اندرویدی حال حاضر دنیا و نزدیک ترین رقیب به آیفون XS با نمره‌ی ۱۱۴۲۰ قرار می‌دهد. در حالی که در سال گذشته، گوشی S9 Plus از این بنچمارک نمره‌ی ۸۲۵۹ را کسب کرده بود. حتی گلکسی S10e که ارزان قیمت ترین اسمارت فون سری S10 است هم بسیار قدرتمندتر از S9 Plus می‌باشد، چرا که این اسمارت فون با پردازنده Snapdragon 855 و ۶ گیگ RAM توانسته تا نمره‌ی بسیار بالای ۱۰۵۱۳ را از Geekbench 4 کسب کند.

اما در بحث گرافیکی می‌توان گفت که گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس با واحد پردازش گرافیکی Adreno 640 (یا Mali-G76 MP12) نه تنها نسبت به S9 و S9 پلاس با واحد پردازش گرافیکی Adreno 630 (یا Mali-G72 MP18) بسیار قدرتمندتر شده اند، بلکه حتی می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین اسمارت فون‌های گیمینگ دنیا نام برد. S10 Plus در تست اندازه گیری گرافیک ۳DMark Sling Shot Extreme موفق به کسب نمره‌ی ۵۶۴۸ شده است که نسبت به آیفون XS با نمره‌ی ۴۳۳۹ هم بسیار بالاتر می‌باشد.

لازم به ذکر است که S10 و S10+ هر دو از پردازنده‌های یکسان به همراه ۸ گیگ حافظه رم استفاده می‌کنند، و به همین دلیل عملکرد کلی آن‌ها تفاوت چندانی نخواهد داشت. البته مدل گران قیمت تری از S10+ وجود دارد که دارای ۱۲ گیگ حافظه RAM می‌باشد. ضمن اینکه در S10+ همانند گلکسی نوت ۹ از یک سیستم خنک کننده‌ی پردازنده استفاده شده است که باعث می‌شود تا دستگاه در هنگام استفاده‌های سنگین و طولانی مدت (مثل بازی کردن) داغ نشود. اما این ویژگی در گلکسی S10 وجود ندارد. همچنین در مقایسه S10 با S9 از نظر مقدار RAM، اس ۹ از کمبود حافظه رم به شدت رنج می‌برد. این گوشی فقط دارای ۴ گیگ حافظه رم بود، در حالی که این عدد در S10 دو برابر شده است.

در مقایسه S10 با S9 از نظر حافظه داخلی، S9 دارای ۳ مدل ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگ بود، در حالی که S10 فقط داری دو مدل ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگ می‌باشد. همچنین هر دو گوشی از حافظه جانبی microSD تا ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت به جای سیمکارت دوم پشتیبانی می‌کنند. گلکسی S10 همچنان به مانند S9 و S8 از شبکه ۴G برخوردار است، هرچند که مدلی از آن با نام گلکسی S10 5G از شبکه نسل پنجم اینترنت پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه اسمارت فون‌های سری S10 اولین تلفن‌های همراهی می‌باشند که ابه تکنولوژی وای فای ۶ مجهز شده اند.

بیشتر بخوانید: One UI چیست؟ همه چیز درباره رابط کاربری جدید سامسونگ

دوربین

مقایسه S10 با S9 را با قسمت دوربین این دو گوشی ادامه می‌دهیم، جایی که بیشترین به روز رسانی ممکن در آن صورت پذیرفته است. گلکسی S9 فقط دارای یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استاندارد با دریچه دیافراگم متغیر بود که البته عملکرد بسیار خوبی داشت. حال در S10، سامسونگ دو دوربین دیگر را هم به مجموعه دوربین خود اضافه کرده است. در واقع هر دو گوشی دارای دوربین اصلی با مشخصات فنی یکسانی هستند، ولی S10 دو دوربین فوق عریض و تله فوتوی دیگر را هم در قسمت پشت خود دارد و در واقع دارای سیستم دوربین سه گانه می‌باشد. دوربین فوق عریض S10 دارای رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل با زاویه دید ۱۲۳ درجه می‌باشد که عملکرد فوق العاده ای دارد. در واقع می‌توان این دوربین فوق عریض را بهترین دوربین فوق عریضی نامید که تاکنون در بین اسمارت فون‌های مختلف دیده بودیم. دوربین سوم نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو است که می‌تواند تصاویر پرتره‌ی شگفت انگیزی را ثبت کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برتری Galaxy S9 نسبت به iPhone X

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

دوربین سه گانه اس ۱۰

در مقایسه S10 با S9 از نظر دوربین سلفی، پرچمدار جدید سامسونگ اکنون از یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی dual-pixel در حفره‌ی روی صفحه نمایش خود استفاده می‌کند. همچنین در S10 Plus یک سنسور تشخیص عمق ۸ مگاپیکسلی هم در کنار دوربین سلفی اصلی گنجانده شده است. این در حالی است که گلکسی S9 فقط دارای یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی بود.

و سرانجام، اسمارت فون فوق پیشرفته‌ی Galaxy S10 5G دارای دوربین اصلی ۴ تایی می‌باشد. به غیر از سه دوربینی که در S10 و S10 پلاس وجود دارند، Galaxy S10 5G دارای یک سنسور عمق سه بعدی time-of-flight (زمان پرواز) می‌باشد. همچنین همین سنسور در قسمت جلوی این گوشی به جای سنسور عمق ۸ مگاپیکسلی موجود در S10+ گنجانده شده است.

اما در مقایسه S10 با S9 از نظر عملکرد دوربین، برخلاف گلکسی S9 که از دیافراگم متغیر خود برای بهتر کردن کیفیت تصاویر در نور کم و کاهش نویز آن‌ها استفاده می‌کرد، اکنون در S10 این کار به صورت نرم افزاری صورت می‌پذیرد. هوش مصنوعی در دوربین S10 می‌تواند ۳۰ صحنه‌ی متفاوت را تشخیص دهد که این عدد نسبت به گلکسی S9 و نوت ۹ افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی فولد : اسمارت فون تاشوی سامسونگ

باتری

مقایسه S10 با S9 را با بررسی باتری این دو گوشی ادامه می‌دهیم. S9 و S9 Plus به ترتیب دارای باتری‌های ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بودند. در عمل، هر دو گوشی در حدود ۱۱ ساعت کار بی وقفه بر روی شبکه ۴G را با یک بار شارژ کامل باتری تحمل می‌کنند. اما اکنون سامسونگ تصمیم گرفته تا با افزایش حجم باتری، عملکرد آن را بهبود دهد. بدین ترتیب اسمارت فون‌های S10e و S10 و S10 پلاس و S10 5G به ترتیب به باتری‌های ۳۱۰۰ و ۳۴۰۰ و ۴۱۰۰ و ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند.

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

S10 و S10+

در تست‌هایی که بر روی باتری این ۴ دستگاه صورت گرفته است، نتایج کاملا مختلف می‌باشند. مثلا در تستی که توسط تیم Tom’s Guide انجام گرفته است، Galaxy S10 Plus توانسته تا ۱۲ ساعت و ۳۵ دقیقه به طور بی وقفه بر روی شبکه LTE به گشت و گذار در اینترنت بپردازد. این عدد بسیار بیشتر از زمانی است که اسمارت فون‌های S9 پلاس و نوت ۹ بتوانند تحمل کنند. اما در همین تست، گوشی گلکسی S10e فقط ۹ ساعت و ۴۱ دقیقه دوام آورده است که این عدد از میانگین اسمارت فون‌های دنیا هم کمتر می‌باشد. قدرت باتری گلکسی S10 هم چیزی مابین S10e و S10+ می‌باشد.

اما در مقایسه S10 با S9 از نظر شارژ باتری، یک ویژگی بسیار جدید و مفید به گوشی گلکسی S10 اضافه شده است: Power bank/Reverse wireless charging. یعنی شما با گلکسی S10 خود می‌توانید دیگر گجت‌هایی که دارای تکنولوژی شارژ وایرلس هستند را شارژ کنید، و در واقع از S10 خود به عنوان یک پاوربانک وایرلس استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی M20 : تهدیدی جدی برای آنر و شیائومی!

نرم افزار

بزرگترین تفاوت نرم افزاری که در مقایسه S10 با S9 متوجه آن می‌شوید، تغییر رابط کاربری سامسونگ می‌باشد. اسمارت فون‌های سری S10 به طور پیش فرض با رابط کاربری جدید سامسونگ به نام One UI که بر پایه‌ی اندروید ۹ می‌باشد پا به میدان می‌گذارند. البته و خوشبختانه، این رابط کاربری جدید در حال ارائه شدن برای پرچمداران سال‌های گذشته‌ سامسونگ مثل گلکسی S9 و S9+ و نوت ۹ و حتی S8 هم می‌باشد. به این ترتیب پس از ارائه‌ی آپدیت One UI، در قسمت نرم افزار نباید تفاوت خاصی در بین S9 و S10 وجود داشته باشد.

مقایسه S10 با S9 : آیا جایگزینی گلکسی S9 با S10 منطقی است؟

S9 و S9+

برای کسب اطلاعات بیشتر از رابط کاربری جدید سامسونگ، می‌توانید به مطلب “One UI چیست؟ همه چیز درباره رابط کاربری جدید سامسونگ” مراجعه نمایید.

قیمت

قیمت اسمارت فون‌های سری S10 از ۷۴۹ دلار برای مدل ۶/۱۲۸ گیگ S10e آغاز می‌شود. گوشی Galaxy S10 نیز با ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی، ۸۹۹ دلار در بازار امریکا قیمت خورده است. همچنین مدل ۸/۵۱۲ گوشی S10 Plus نیز ۹۹۹ دلار قیمت دارد. اما در مقایسه S10 با S9 از نظر قیمت، پس از گذشت یک سالی که از انتشار S9 می‌گذرد، این گوشی با افت قیمت چشمگیری مواجه شده است، به طوری که مدل ۴/۶۴ آن با قیمت کمی بیشتر از ۵۰۰ دلار هم به فروش می‌رود. بنابراین در مقایسه با S10، اسمارت فون گلکسی S9 هم اکنون بسیار ارزان قیمت تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی M10 ، اسمارت فونی زیبا، ارزان قیمت و با ظاهری مدرن

مقایسه S10 با S9 : جمع بندی

به پایان مطلب مقایسه S10 با S9 می‌رسیم. در ابتدا، ما این مطلب را با طرح یک سوال آغاز کردیم: آیا آپگرید کردن از گلکسی S9 به S10 عملی منطقی و عقلانی می‌باشد؟ به این سوال می‌شود خیلی راحت پاسخ داد: اگر پول خرید گلکسی S10 را دارید، قطعا در خرید آن شک نکنید! پرچمداران سامسونگ همواره در رده‌ی بهترین اسمارت فون‌های دنیا جای گرفته اند و در این شکی نیست. اما گلکسی S10 یک اسمارت فون انقلابی است که تقریبا در تمامی زمینه‌ها نسبت به S9 بسیار بهتر شده است. این گوشی نمایشگر زیباتر با تکنولوژی جدید و منحصر به فردی دارد، دوربین آن فوق‌العاده توانا می‌باشد، از بهترین پردازنده‌ی اندرویدی حال حاضر دنیا استفاده می‌کند و در بحث تکنولوژی‌های جانبی نیز در بین تمامی اسمارت فون‌های دنیا پیشرو می‌باشد. اما بزرگترین مشکلی که برای خرید گلکسی S10 وجود دارد، قیمت بسیار بالای آن است. این گوشی هم اکنون بیش از ۱۲٫۵ میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد، در حالی که قیمت گلکسی S9 از ۶٫۸ میلیون تومان آغاز می‌شود. بنابراین اگر مایل به خرید اسمارت فون گلکسی S10 هستید، شاید بهتر باشد فعلا دست نگه دارید تا قیمت آن کمی در بازار کاهش پیدا کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی