تایم لاین تویوتا کریسیدا


تایم لاین تویوتا کریسیدا

افزایش قیمت تویوتا کریسیدا با ظهور نسخه X70 یکی دیگر از اتفاقات مهم بازار خودرو بود. این مدل به‌واسطه بدنه‌ای محکم‌تر، به یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار تبدیل‌شده بود

تویوتا کریسیدا یا به زبان مادری‌اش (کروشیدا)؛ یکی از معدود خودروهای ژاپنی اصل تویوتاست که در مدتی طولانی تولید و در بازه‌ای از زمان متوقف شد. اکثر اتومبیل‌هایی که یک‌بار خط تولید تویوتا را به خود دیده‌اند تا همین سال 2018 با مدل‌های جدید تولید و روانه بازار شدند اما کریسیدا با همه این اتومبیل‌ها فرق داشت. این خودرو که در رده‌بندی دوم تویوتا یا همان مارک دو قرار داشت 4 تیپ اصلی و چندین و چند مدل فرعی در طول این مدت تولید کرد. تولیدات کریسیدا دقیقاً در سال 1970 آغازشده و در سال 1992 نیز به اتمام رسید. بااین‌حال پس از مرگ آن، خودروی دیگری جان گرفت که هم‌اکنون با آخرین‌مدلش پوزه تمامی خودروهای لوکس را به خاک مالیده است. شاید حتی بتوان گفت تویوتا آوالون جدید تمام موفقیتش را مدیون کریسیدا است.

مارک دوم – تویوتا X30

خریدوفروش تویوتا کریسیدا به‌واسطه مارک دوم این برند رونق فراوانی پیداکرده بود. مارک دوم که به‌نوعی نسل سوم از خودروهای گران و قدرتمند تویوتا به‌حساب می‌آید سبب شد تا مدل آپ اسکیل شده کرونا بیشتر به چشم بیاید. از همین رو برای تصاحب بازارهای جهانی (به‌ویژه بریتانیا) طراحی ظاهری تویوتا X30 همانند خودروهای بریتیش تغییر کرد. این تغییرات اگرچه به فروش این خودرو در آن سوی مرزهای ژاپن رونق می‌بخشید اما فروش این خودرو در ژاپن را تحت تأثیر قرارداد؛ اما به‌هرحال برای رسیدن به سطح خاصی از فروش سالانه، درنظر گرفتن سلایق جهانی بسیار مهم بود. از همین رو نسخه قبلی این اتومبیل که از 4 سیلندر بهره می‌برد خیلی زود به 6 سیلندر مجهز شد و توانای رقابت با خودروهایی نظیر نیسان لورل را به دست آورد.

مارک دوم – تویوتا X60

خرید تویوتا کریسیدا به ورود مدل‌های بعدی به انتخاب اول هرکسی تبدیل شدند. این قضیه در ژاپن نیز بهبود پیدا کرد و تویوتا کریسیدا X60 حالا هیبریدی از ملیت ژاپنی و بریتانیایی‌اش بود. با از بین رفتن این دیدگاه‌های منفی، این خودروی نسل چهارمی تویوتا خیلی زود جا دل جوان‌ها نیز پیداکرده بود. از همین رو مدل‌های اولیه‌اش چهار در و مدل‌ها انتهای سال 1984 اش همگی دو در بودند. افزایش قدرت بیشتر به‌واسطه حجم بالاتر موتور یکی دیگر از نکاتی بود که خرید این خودرو را به نسبت جذاب‌تر از سایرین می‌کرد. البته افزایش حجم موتور این خودرو باعث بزرگ‌تر شدن آن و درنتیجه کشیده شدن بیشتر کاپوت خودرو شد که برخی آن را برگ برنده این خودرو می‌دانند چون از این مدل به بعد این اندازه موتور قرار بود به موردی عادی تبدیل شود.

مارک دوم – تویوتا X70

افزایش قیمت تویوتا کریسیدا با ظهور نسخه X70 یکی دیگر از اتفاقات مهم بازار خودرو بود. این مدل به‌واسطه بدنه‌ای محکم‌تر، به یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار تبدیل‌شده بود. این ایمنی بالا که از آلیاژ جدید فولاد به‌دست‌آمده بود و دستاوردی بزرگ در صنعت خودرو به‌حساب می‌آمد. این نقطه هم دقیقاً به بدنه خودروهایی متصل می‌شود که تویوتا در حال حاضر تولید می‌کند. این آلیاژ رفته‌رفته سبک‌تر شد و حالا مشکلات وزن اضافه خودرو را نیز به وجود نخواهد آورد. از طرفی دیگر این خودرو نسل پنجمی موفق شد تا نسخه سدان نیسان لورل و البته نیسان لئونارد را هم‌پشت سر بگذارد و بااقتدار به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تویوتا تبدیل شود.

تایم لاین تویوتا کریسیدا

تایم لاین تویوتا کریسیدا

مارک دوم – تویوتا X80

و درنهایت بازار خریدوفروش تویوتا کریسیدا به عرضه X80 دگرگون شد. تا جایی که سه طرح مختلف از مدل X80 باعث تغییر کلی و ظاهری تویوتا کریسیدا شد. نسخه‌های دو در سدان و هارد تاپ دقیقاً به همان میزانی که بازار انتظارش را داشت تغییرات ایجاد کردند و هرکدام از این مدل‌ها با طرح سفارشی مخصوص به خود به فروش می‌رسیدند. خودروهایی که در زمان خود آنقدر آپشن داشتند که هیچ‌چیز نمی‌توانست قیمت منطقی آن را توجیه کند. در ضمن جالب است بدانید که موتور X80 یک دوقلوی توربوست و در دوره خودش یکی از انقلابی‌ترین موتورهای بازار به‌حساب می‌آمد.

پس از گذشت مدتی کوتاه و در اواخر عمر کریسیدا، مدل‌های استیشن، ون و ... نیز وارد بازار شدند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند به موفقیت اولیه کریسیدا برسند. تا جایی که تویوتا تصمیم گرفت نام موفق این خودرو را به همین شکل نگهداری کرده و تولید آن را متوقف کند. درنهایت باگذشت 2 سال تویوتا آوالون وارد بازار شد و بعد از گذشت تقریبا 20 سال به یکی از لوکس‌ترین خودروهای بازار تبدیل‌شده است. خودروبی که تمام موفقیت امروزش را مدیون جد خود کریسیدا است.

منبع : ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش