آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین


آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در دنیای خیاطی روش های مختلفی برای دوخت لباس ها وجود دارد. این روش ها یا متدها به خاطر تفاوتی نوشته آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین اولین بار در روچی. پدیدار شد.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین
امتیاز خود را ثبت کنید

در دنیای خیاطی روش های مختلفی برای دوخت لباس ها وجود دارد. این روش ها یا متدها به خاطر تفاوتی که در ریزه کاری ها، فرمول ها و محاسباتی که دارند به روش های مختلفی تقسیم شده اند. از جمله روش هایی که در دنیای خیاطی از آن ها برای دوخت لباس ها استفاده می شود می توان به روش متریک، گرلاوین، سایز بندی و مولر اشاره کرد. ما در این آموزش روچی قصد داریم شما را با روش گرلاوین و آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین آشنا کنیم.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

کارشناس فروش الگو روچی

(مشاوره و سفارش)

همراه

9197575094

خط شماره ۲ - ۳ خط

21-88686984
آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

روش گرلاوین

قبل از این که به سراغ روش گرلاوین برویم نیاز است که آشنایی اولیه ای با متد گرلاوین پیدا کنید، روش گرلاوین روشی است که تمام قسمت های بدن سایز می شوند. این روش از جمله روش های پیچیده و قدیمی که در حرفه ی خیاطی به کار گرفته می شود، اما به خاطر دقتی که در الگوی روش گرلاوین وجود دارد می توان با اندازه گیری های صحیح، لباس های شیک و خوش پوشی را با استفاده از این متد تولید کرد.

اما در کنار پیچیدگی که در روش گرلاوین وجود دارد این روش به دلیل خروجی خوبی که به همراه دارد طرفداران خاص خود را دارد.

نکاتی در مورد نحوه ی اندازه گیری به روش گرلاوین

قبل از این که شروع به رسم الگوی خیاطی به روش گرلاوین کنید نیاز است که ابتدا با چند نکته در مورد نحوه ی اندازه گیری به روش گرلاوین آشنا شوید:

فرد در هنگام اندازه گیری باید حتما لباسی که می خواهد زیر لباسی که تصمیم به دوخت آن داریم را به تن داشته باشد تا فرد در هنگام پوشیدن لباس مورد نظر زیر لباس دوخته شده احساس راحتی کند و لباس برای او تنگ نباشد. اندازه گیری باید از روی لباس نازک و یا یک لباس زیری انجام شود زیرا اندازه گیری از روی لباس های ضخیم باعث می شود که سایز فرد بالا برود. نکته ی بعدی که باید به آن توجه داشت این است که فرد در هنگام اندازه گیری باید در راحت ترین حالت ممکن باشد، چون بعضی از افراد به دلیل حساس بودن، در هنگام لمس بدن آن ها توسط متر تغییر حالت می دهند و همین مسئله موجب می شود که افراد هنگام اندازه گیری سایزهایی مانند کارور پشت خود را به سمت جلو خم کنند و در نهایت اندازه ی کارور پشت و یا سایر اندازه ها با وقعیت سازگار نباشند. همان طور که گفتیم برای رسم الگو به اندازه هایی برای رسم الگو نیاز داریم. اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین عبارتند از: دور سینه، دور باسن بزرگ و کوچک، قد باسن بزرگ و کوچک، دور کمر، کارور جلو، کارور پشت، قد کف جلو، قد جلو، قد پشت، کنفرماسیون، دور گردن، طول سرشانه، دور حلقه آستین، قد استین تا آرنج، قد استین تا مچ، دور مچ، دور بازو و دور آرنج.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

همان طور که گفتیم روش گرلاوین یکی از روش های قدیمی است که در دنیای خیاطی به کار گرفته می شود. بسیاری بر این باورند که روش گرلاوین ایرادهایی دارد که می تواند این ایرادها را ریشه در قدیمی بودن این روش دانست به همین دلیل افراد فعال در زمینه ی خیاطی تغییرات و اصلاحاتی را در این الگو ایجاد کرده اند.

ما نیز در روچی قصد داریم شما را با روش اصلاح شده گرلاوین آشنا کنیم، پس در ادامه ی این آموزش با ما همراه باشید.

مرحله ی اول رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

برای شروع رسم الگوی بالاتنه ابتدا از سمت راست کاغذ الگو شروع می کنیم و به اندازه ی نصف دور باسن بزرگ به علاوه ی ۱۰ سانتی متر جلو می آییم و خط A-A’ را رسم می کنیم. سپس به اندازه ی قد باسن بزرگ بر خط A-A’ عمود می کنیم تا به نقطه ی B’ برسیم. از نقطه ی A نیز عمود بر خط A-A’ به اندازه ی قد باسن بزرگ جدا می کنیم تا به نقطه ی B برسیم.

سپس روی خطوط AB و A’B’ به اندازه ی قد باسن بزرگ جدا می کنیم تا به نقاط C و C’ برسیم. این دو نقطه را به هم وصل می کنیم تا خط باسن کوچک بدست آید. در گام بعدی نقاط B و B’ را به هم متصل می کنیم که با این اتصال خط کمر بدست می آید و با اتصال نقاط A و A’ نیز به خط باسن بزرگ می رسیم.

سپس به اندازه ی قد بالاتنه جلو از نقطه ی B روی خط مرکزی جلو و از نقطه ی B’ روی خط مرکزی پشت نقاطی را جدا می کنیم، نقاطی که به آن ها می رسیم را نقاط D و D’ می نامیم که این دو نقطه را نیز به هم وصل می کنیم.

در گام بعدی برای این که خط سینه به دست آید خطوط BD و B’D’ را نصف می کنیم و نقاط به دست آمده را E و E’ می نامیم. سپس نیاز است که خط کارور را رسم کنیم برای این کار خطوط ED و E’D’ را نصف می کنیم و نقاطی که به آن ها می رسیم را نقاط F و F’ می نامیم.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

مرحله ی دوم رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در این مرحله به قسمت رسم قسمت پشت الگوی بالاتنه می رسیم. برای این کار به اندازه ی اختلاف قد جلو و پشت از نقطه ی D’ بالا می رویم و به نقطه ی G می رسیم.

سپس به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی یک سانتی متر از نقطه ی G بر خط D’G عمود می کنیم.

مرحله ی سوم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در این مرحله نوبت به اضافه کردن الگوی آستین به الگوی بالاتنه است. برای این کار ابتدا از نقطه ی G’ به اندازه ی ۲ سانتی متر عمود کرده و به سمت بالا می رویم تا به نقطه ی H برسیم، سپس با استفاده از پیستوله یا برخی از خط کش های منحنی شکل که در حرفه ی خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد از نقطه یH به نقطه ی G خطی هلالی شکل رسم می کنیم.

در گام بعدی روی خط سینه از نقطه ی E’ به اندازه ی یک چهارم دور سینه منهای دو سانتی متر جلو می رویم تا به نقطه ی J برسیم. سپس از نقطه ی J به اندازه ی دو سانتی متر عمود کرده و به سمت بالا می رویم تا به نقطه یJ’ برسیم.

برای بدست آوردن نقطه ی I نیاز است که از نقطه ی F’ روی خط کارور جلو به اندازه ی نصف کارور جلو به علاوه ی ۰٫۵ سانتی جلو می رویم تا به نقطه ی I برسیم. سپس به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی ۳ سانتی متر از نقطه ی I و روی خط کارور جلو، بالا می رویم تا به نقطه ی I’ برسیم.

اما اگر نمی خواهید به لباس خود آستین وصل کنید به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی ۱ سانتی متر بالا بروید که این اندازه همان اندازه ی خط GG’ است.

برای رسیدن به نقطه ی H’ نیاز است که از نقطه ی I’ خطی عمود و به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر را رسم کنیم. توجه داشته باشید که برای لباس های آستین حلقه ای نیاز به انجام این کار نیست.

سپس همانند الگو خط J’I را با استفاده از پیستوله رسم می کنیم و در گام بعدی نیز نقطه ی I را به J’ وصل می کنیم. نقطه ی H و H’ را به هم وصل می کنیم و بعد به اندازه ی نصف سر شانه از نقطه ی H علامت می زنیم تا به نقطه ی h برسیم. از نقطه ی H’ نیز به اندازه ی نصف سر شانه علامت گذاری می کنیم تا به نقطه ی h’ برسیم. وسط دو نقطه ی جدید یعنی نقاط h و h’ را به عنوان نقطه ی شماره ی ۶ علامت گذاری می کنیم.

حال نوبت به نقطه ی K’ می رسد برای بدست آوردن این نقطه به اندازه ی یک چهارم دور باسن بزرگ منهای دو سانتی متر از نقطه ی A’ و روی خط مرکزی علامت گذاری می کنیم تا به نقطه ی K’ برسیم. سپس یک خط صاف از نقطه ی J’ به نقطه ی K’ رسم می کنیم.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

مرحله ی چهارم رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در مرحله ی چهارم نوبت به رسم ساسون های پشت لباس می رسد. برای رسم ساسون پشت لباس ابتدا از محل تقاطع خط J’K’ با خط کمر ۲ سانتی متر به سمت داخل حرکت می کنیم تا به نقطه ی شماره ی یک برسیم، سپس نقطه ی ۱ را به نقط J’ و J’ وصل می کنیم. در گام بعدی برای رسیدن به نقطه ی شماره ی ۲ روی خط کمر – خط مرکزی پشت و از نقطه ی B’ به اندازه ی ۲ سانتی متر به سمت داخل حرکت می کنیم و به نقطه ی G و A’ وصل می کنیم با این کار به نقطه ی ۲ می رسیم.

سپس فاصله ی بین نقاط ۱ و ۲ روی خط کمر را به سه قسمت تقسیم می کنیم که با این کار به نقطه ی ۳ می رسیم، از نقطه ی ۳ به اندازه ی ۳ سانتی متر به سمت نقطه ی ۱ می رویم و نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۴ می نامیم. برای بدست آوردن نقطه ی صفر نیز نیاز است که فاصله ی بین نقاط ۳ و ۴ را نصف کنیم و از این نقطه خطی به موازات خط B’A’ رسم می کنیم تا به خط باسن بزرگ برسد، نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۵ می نامیم.

سپس از نقطه ی ۵ به نقاط ۳ و ۴ خطی وصل می کنیم، در گام بعدی از نقطه ی h به نقطه ی ۳ خط مستقیم رسم می کنیم که وسط این خط، نقطه ی ۸ است، از نقطه ی ۸ نیز مانند نقطه ی ۵ خطی به نقاط ۳ و ۴ وصل می کنیم.

از نقطه ی ۶ روی خط ۶-۸ به اندازه ی ۷ تا ۹ سانتی متر به سمت پایین می آییم تا به نقطه ی شماره ی ۷ برسیم. سپس از نقطه ی ۷ به نقاط h و h’ وصل می کنیم.

مرحله ی پنجم رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در مرحله ی پنجم، رسم قسمت جلویی الگوی بالاتنه را آغاز می کنیم. برای این کار از نقطه ی D در قسمت جلو بالاتنه به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی ۰٫۵ سانتی متر روی خط گردن داخل می شویم تا به نقطه ی Q برسیم. حال از نقطه ی Q به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی ۱٫۵ سانتی متر خط عمودی رسم می کنیم و نقطه ی بدست آمده را نقطه ی M می نامیم.

برای بدست آوردن نقطه ی U نیز نیاز است که خط MQ را نصف کنیم و خطی به طول ۲۵ سانتی متر و موازی خط گردن رسم کنیم. سپس یک دهم نصف دور سینه را حساب می کنیم، این فاصله همان M’N’ خواهد بود که همان اندازه ی پنس سرشانه است.

در گام بعدی از نقطه ی M ، به اندازه ی سرشانه به علاوه ی پنس سرشانه جلو می رویم تا خط U را قطع کند، نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی N می نامیم. سپس روی خط بدست آمده یعنی خط MN به صورت ذیل اندازه می زنیم: خط MM’= نصف سرشانه، M’N’= پنس سرشانه و NN’= نصف سرشانه.

روی خط سینه و از نقطه ی E به اندازه ی نصف فاصله سینه علامت می زنیم تا به نقطه ی د برسیم و سپس خط RS را موازی خط مرکزی جلو رسم می کنیم. روی خط RS به اندازه ی قد سینه از نقطه ی D علامت گذاری می کنیم، نقطه ی P نیز نقطه ی نوک سینه می باشد که تمام پنس ها و برش ها از این نقطه عبور می کنند.

در گام بعدی برای این که ساسون پشت کامل شود از نقطه ی P خطی به M’ و N’ وصل می کنیم. سپس نصف اندازه ی کارور جلو از نقطه ی F به سمت نقطه ی ب می رویم و بعد همان عدد را روی ج ادامه می دهیم تا به نقطه ی O برسیم. روی خط سینه و از نقطه ی E به اندازه ی یک چهارم دور سینه به علاوه ی ۲ علامت زده تا به نقطه ی L برسیم. از نقطه ی L خط عمودی و به طول ۲ سانتی متر به سمت بالا رسم می کنیم تا نقطه ی L’ بدست اید.

با استفاده از پیستوله نقاط O و L’ را با خطی هلالی شکل به هم متصل می کنیم و از نقطه ی O نیز به نقطه ی N وصل می کنیم. سپس به اندازه ی یک چهارم دور باسن بزرگ به علاوه ی ۲ ، روی خط باسن مرکزی و از نقطه ی A علامت می زنیم تا به نقطه ی K برسیم.

از نقطه ی L’ نیز خطی مستقیم به K وصل می کنیم.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

مرحله ی ششم در روش گرلاوین

در مرحله ی اخر رسم الگوی بالاتنه نوبت به رسم پنس های بالاتنه جلو می رسد. برای این کار از محل تقاطع خط کمر با خط L’K که همان نقطه ی ۱۰ است به اندازه ی ۲ سانتی متر داخل می شویم تا نقطه ی ۱۱ بدست آید و این نقطه را به L’ و K وصل می کنیم.

برای بدست اوردن نقطه ی T نیز باید یک سوم خط B-11 را روی خط کمر و از سمت خط مرکزی جلو پیدا کرده تا به نقطه ی T برسیم، سپس از این نقطه به اندازه ی ۳ سانتی متر به سمت چپ می رویم تا به نقطه ی V برسیم، از نقطه ی V خطوطی به نقاط P و S رسم می کنیم.

سپس برای این که پنس زیر سینه که نشان دهنده ی گودی زیر سینه است شکل گیرد از نقطه ی T نیز خطوطی به نقاط S و P رسم می کنیم. در گام بعدی نصف فاصله ی نقاط ۱۱ تا V را به عنوان نقطه ی ۱۲ در نظر می گیریم و از نقطه ی ۱۲ یک سانتی متر به سمت چپ و یک سانتی متر به سمت راست می رویم تا به نقاط ۱۳ و ۱۴ برسیم.

از نقطه ی ۱۲ خطی عمودی به طول ۷ سانتی متر به سمت بالا رسم می کنیم تا نقطه ی۱۵ بدست آید، سپس خط عمود دیگری به سمت پایین می کشیم و تا باسن کوچک امتداد می دهیم و نقطه ای که بدست می آید را نقطه ی ۱۶ می نامیم.

در نهایت برای این که پنس یا ساسون کوچک بدست آید از نقاط ۱۵ و ۱۶ به نقاط ۱۳ و ۱۴ وصل می کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه