ضرورت برنامه‌ریزی برای فرصت‌سازی از تهدیدهای چهارشنبه سوری


کانون خبرنگاران نبأ ــ نخبگان فکری و فرهنگی باید با برنامه‌های کارآمد ضمن مهار آسیب‌های احتمالی و اصلاح رفتارهای پرخطر، تهدیدهای چهارشنبه سوری را به سمت فرصت‌سازی پیش ببرند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ یکی از آئین‌های سالانه و دیرینه ایرانیان جشن سوری یا چهارشنبه‌سوری است. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود؛ در استان خوزستان نیز مانند دیگر نقاط کشور، مراسم ویژه چهارشنبه‌سوری در شب چهارشنبه برگزار می‌شود. برای این مراسم در گوشه و کنار و کوی و برزن آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند و جمله معروف سرخی تو از من، زردی من از تو را تکرار و با شادی از نوروز استقبال می‌کنند.

در گذشته این مراسم به این شکل بوده که پس از پریدن از روی آتش، مراسم قاشق‌زنی انجام می‌شد و خانواده‌‏‌ها، خوراکی یا آجیل شور و شیرین را در ظرف قاشق ‌‏زنان می‌ریختند.

در این آئین دختران دم بخت، کاسه و قاشقی به دست می‌گرفتند و همراه کودکان و نوجوانان چادر به‌سر می‌کردند و به در منازل همسایگان می‌رفتند و از آنان هدیه یا آجیل درخواست می‌کردند. این گروه هفت نفره از دختران چادرهای‌شان را عوض می‌کردند تا شناخته نشوند و معمولا خوراکی‌های شفابخش می‌خواستند یا به در هفت مغازه می‌رفتند.ضرورت برنامه‌ریزی برای فرصت‌سازی از تهدیدهای چهارشنبه سوری

اگر صاحب مغازه هدیه‌ای برای این گروه نداشت در قبال اعطای هدایایی که جمع‌آوری کرده بودند از صاحب مغازه پول دریافت می‌کردند و با آن اجناس آش شله قلمکار خریداری و آش تهیه شده را به بیمار می‌خوراندند؛ در این رفتار هم صله رحم، شادی، کمک به دیگران و دست‌گیری از نیازمندان آشکار است؛ انگیزه‌هایی که ایرانی‌ها به خاطر آن‌ها رسوم مختلفی دارند.

این آیین در ایران باستان مظهر آرامش، عشق‌ورزی و زندگی بوده و مردم در این گردهمایی روزهای پایانی سال فرصتی می‌یافتند تا با نمادهای این جشن پالایش درون کنند و پیوندهای انسانی را تقویت کنند.
امروزه این مراسم بدون درک مناسبی از محتوا با مواد محترقه، سلب آسایش مردم و رفتارهای نادرستی گره خورده که با خرده فرهنگ‌های اخلاقی جامعه همخوانی ندارد و در سال‌های اخیر حال و هوای سنتی خود را از دست داده و گاهی با خطراتی نیز همراه می‌شود.
مفهوم سرور و جشن در ایران باستان به معنای همایش انسانی هدفمند با تقویت نیروهای همراستا برای پیگرد مسایل و موضوعات روز بوده و از اینکه ایران در قرن‌ها قبل تفکر مترقی بهره‌وری حداکثری از توان فکری و یدی انسانی داشته باید برخود بالید.ضرورت برنامه‌ریزی برای فرصت‌سازی از تهدیدهای چهارشنبه سوری
آنچه مسلم است نسل جوان امروز نیز نیازمند اجتماعات شاد و هدف‌گرا است، محافلی که ایده‌های نو را به افراد منتقل کرده و در قبال آن تخلیه هیجانی و احساسی را نیز از طریق روش‌های منطقی در پی داشته باشد.
می‌طلبد، نخبگان فکری و فرهنگی جامعه با بازنگری مجدد بر فرصت‌های ملی و فرهنگی با برنامه‌های کارآمد ضمن مهار آسیب‌های احتمالی و اصلاح رفتارهای پرخطر در چهارشنبه پایانی سال با برنامه‌ای هدفمند تهدیدهای موجود را به سمت فرصت‌سازی در این مناسبت‌ها پیش ببرند.
آمیختگی چهارشنبه پایانی سال با باورهای غلط و رفتارهای افراطی و پرخطر موضوعی است که باید در محافل فرهنگی و حلقه نخبگان فکری به نقد و نظر گذاشته شود و مسیر تحریف شده آن با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی اصلاح شود.ضرورت برنامه‌ریزی برای فرصت‌سازی از تهدیدهای چهارشنبه سوری
باورهای غلط برخی از مردم از آیین چهارشنبه سوری باعث شده که برپایی این آیین با خسارت‌های مالی و جانی همراه باشد و هزینه‌های بسیاری نیز برای دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری، اورژانس و نیروی انتظامی در بر داشته باشد.

حسین عبدالعزیزی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس