مدت ماندگاری زائران نوروزی در قم، 36 ساعت است


مدت ماندگاری زائران نوروزی در قم، 36 ساعت است

معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم گفت: در آمار به دست آمده، مدت ماندگاری مسافران و زائران نوروزی در قم، 36 ساعت است که برآنیم آن را به 48 ساعت برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یونس عالی پور در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری عنوان کرد: اسکان مسافران و زائران در اولویت قرار دارد و باید به طور جدی در رفع موانع و مشکلات، برنامه ریزی شود.

عالی پور گفت: حضور مسافران و زائران امسال افزایش چشمگیری دارد به طوری که پیش بینی می شود 15 میلیون خودرو در ایام عید وارد قم شود در حالی که در سال گذشته 13 میلیون خودرو وارد قم شد. زیرساختهای رفاهی، گردشگری، اقامتی و تفریحی باید به بهترین نحو تجهیز شود و مسافران و زائران به نحو شایسته ای مورد استقبال قرار گیرند.

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از افزایش ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید درون شهری خبر داد و عنوان کرد: این تعداد اتوبوس تا هفته دیگر در جهت خدمت به زائران و شهروندان وارد ناوگان حمل و نقل قم می شود.

محسن بهشتی افزود: ناوگان اتوبوسرانی قم فرسوده بوده و عمر ناوگان بالغ بر 8 سال است که با استانداردهای لازم فاصله دارد از طرفی گره‌های ترافیکی در ورودی های شهر قم دیده می شود که برای ایام نوروز باید رفع شود.

حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با گلایه از عدم همراهی دانشگاههای قم در طرح اسکان نوروزی گفت: ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در قم تا 59 هزار تن نفر افزایش یافته است.

۱۸۰ هزار مسافر در ۲۹ اسفند ماه در قم اسکان می یابند

فرماندار قم گفت: با تمهیدات لازم،۱۸۰ هزار مسافر در ۲۹ اسفند ماه در قم اسکان می یابند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا سیار در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری عنوان کرد: نباید اجازه داد برخی از نواقص و کمبودها و نقاط ضعف در اسکان مسافران در سال های گذشته دوباره تکرار شود. با تمهیدات لازم و پیش بینی های انجام شده،۱۸۰ هزار مسافر در ۲۹ اسفند ماه در قم اسکان می یابند.

سیار بیان کرد: چند شب اول نوروز مشکلات زیادی با توجه به تردد بالای زائران و مسافران در قم در زمینه اسکان وجود دارد که باید آن را رفع کرد. وضعیت آب و هوایی مشخص نیست و با توجه به امکان برودت هوا و سرما باید برای اسکان همه زائران در نوروز برنامه ریزی کرد. علاوه بر ایجاد ظرفیت های اسکان در مراکز ورزشی و حسینیه ها و فضاهای تجهیز شده، باید برای بیمه مسافران و زائران نیز فکری کرد.

سیار گفت: متاسفانه برخی از مجتمع های رفاهی در ایام نوروز، تعرفه ها را تا سه برابر و به بهانه دوری راه، اقدام به گران فروشی می کنند. وقتی پیش بینی افزایش 20 درصدی زائران و مسافران وجود دارد، تدابیر و تمهیدات و برنامه ریزی و سیاست گذاری ها نیز باید به همین میزان افزایش یابد.

فرماندار قم اظهار کرد: یکی از تدابیر انجام شده، جلوگیری از تداخل فعالیت ها در اسکان زائران و انجام اعتکاف است تا بتوان این دو مقوله را به خوبی به سرانجام رساند.

جانمایی پارکینگ موقت در 18 نقطه از شهر قم

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم گفت: در ایام نوروز، در 18 نقطه شهر قم، پارکینگ موقت جانمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، سید امیر سامع در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری عنوان کرد: تمامی بوستان ها و استراحتگاه‌ها و پارکینگ ها در جهت حضور زائران در ایام نوروز آماده سازی شده است. پارکینگ های قم ظرفیت 4 هزار و 800 هزار خودرو را دارد اما با تمهیدات لازم تا 20 هزار خودرو در پارکینگ های قم مستقر می شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه شهید کاظمی که متوقف شده، به عنوان پارکینگ موقت در قم مورد استفاده قرار می گیرد که تا 700 خودرو در آن مستقر می شوند. همه ظرفیت ها با توجه به پیش بینی افزایش 20 درصدی زائران و مسافران در قم شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پارکینگ چهار در مسجد مقدس جمکران نیز به عنوان استراحتگاه در ایام نوروز آماده سازی می شود؛ البته پارکینگ های جمکران آمادگی لازم را برای استقرار خودروها دارند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم گفت: بوستان غدیر دارای 90 هکتار وسعت است که 12 هکتار آن به بوستان تبدیل شده و به عنوان استراحتگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در 10 بوستان قم نماز جماعت اقامه می شود و نمازخانه ها نیز برای زائران و مسافران آماده سازی شده است.

سامع عنوان کرد: قرار است به ظرفیت های فعلی 90 باب حمام اضافه شود که هماهنگی های لازم با آستانه مقدس حرم مطهر انجام شده است، ضمن اینکه برای نگهداری شیرآلات نیز تدابیری اندیشیده ایم.

وی اظهار کرد: با تدابیر لازم، معتادان متجاهر در ایام نوروز جمع آوری و در کمپ ها و مراکزی که در نظر گرفته شده نگهداری می شوند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم بیان کرد: نصب تابلوها و بنرها در جهت راهنمایی زائران در آستانه عید نوروز و معرفی اماکن اقامتی و اسکان نوروزی از جمله خدماتی است که شهرداری برای مسافران و زائران در نظر گرفته است.

جاذبه‌های گردشگری قم را به زائران معرفی کنیم

استاندار قم گفت: در آستانه سال جدید، جاذبه های گردشگری و اماکن مذهبی قم را به خوبی به زائران معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، بهرام سرمست در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری عنوان کرد: هیچ نوع کاستی و کمبودی در خدمت رسانی به زائران نوروزی به قم قابل توجیه نیست. تمامی زیرساختهای لازم از جمله اسکان، پارکینگ، تامین مایحتاج ضروری و خدمات رفاهی باید برای مسافران و زائران در ایام نوروز فراهم شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی و اجرایی و ستادها وظیفه مهمی در تامین نیازها و توسعه زیرساختهای خدماتی و رفع مشکلات در مسیر پذیرایی از زائرین دارند.

سرمست اظهار کرد: قرار بود 100 دستگاه اتوبوس خریداری شود و به ناوگان حمل و نقل قم افزوده شود، مسئولان باید پیگیری لازم را در تامین این ظرفیت مهم جهت خدمت به شهروندان و زائران داشته باشند.

استاندار قم گفت:در واقع باید ظرفیت اسکان و امکانات باید شناسایی شود و دبیر خانه هر زمان بداند ظرفیت اسکان در گردشگری و زائرپذیری تا چه میزان است. علاوه بر مراکز دولتی باید مناطقی شناسایی شود که ظرفیت چادرپذیری در بافت مرکزی و فضاهای بوستان ها را داشته و دارای امکانات لازم در هنگام حضور گسترده زائران باشند.

سرمست عنوان کرد: اگر در سالهای گذشته در جهت خدمت به زائرین و مسافرین،نواقصی وجود داشته است باید احصاء و رفع شود.

وی افزود:مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی در ایام نوروز در محل کار خود حضور داشته باشند، همچنین حضوری موثر در ستاد واقع در فرمانداری داشته باشند و یک دبیرخانه اجرایی دائمی برای خدمت به زائران پیش بینی شود.


سرمست اظهار کرد:در جهت مدیریت اسکان و رفع موانع باید به صورت میدانی حضور داشت، از طرفی نظارت اولیه از عملکرد کمیته های اسکان و ترافیک و تامین ارزاق و ...صورت بگیرد. یک آمار دقیق از تعداد و ماندگاری زائران و نیازها احصاء شود تا بر اساس آن بتوان به برنامه ریزی دقیق پرداخت، اطلاعات کافی از امکانات و کمبودها می تواند نارضایتی ها را کاهش دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا